https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Protestują przeciwko budowie Trasy Balickiej z lotniska do ul. Armii Krajowej

Piotr Tymczak
Trasa Balicka ma połączyć ul. Armii Krajowej z lotniskiem w Balicach.
Trasa Balicka ma połączyć ul. Armii Krajowej z lotniskiem w Balicach. Aneta Żurek/ Adam Wojnar
Ponad 800 osób podpisało się już pod protestem dotyczącym budowy Trasy Balickiej, która ma przebiegać z lotniska do ul. Armii Krajowej. Obecnie powstaje koncepcja tej drogi. To inwestycja, która znalazła się na liście przedsięwzięć planowanych w związku z przygotowaniami Krakowa do Igrzysk Europejskich w 2023 r.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

- Wyrażamy sprzeciw wobec planów budowy Trasy Balickiej. Trasa ta ma wiele wad. Wtłoczy więcej ruchu tranzytowego na ulice Krowodrzy takie jak: Czarnowiejska, Armii Krajowej, Reymonta, Królewska, pogarszając tym samym jakość powietrza i zwiększając hałas - argumentują protestujący.

Jak może wyglądać Kraków w 2050 roku? Trwają konsultacje dotyczące nowego Studium zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa.

Kraków 2050. Mieszkańcy chcą polotu: miasto 15-minutowe, met...

Zwracają uwagę, że przebieg Trasy Balickiej wyznaczono na cennych przyrodniczo terenach Młynówki Królewskiej i jej otuliny oraz okolicy szutrowej ul. Zygmunta Starego. - Są to tereny atrakcyjne przyrodniczo pełniące obecnie funkcję rekreacyjną. To miejsce spacerów, wycieczek rowerowych dla mieszkańców Zwierzyńca, Krowodrzy, Bronowic, czy Mydlnik. Łącznie z sąsiadująca Doliną Rudawy i ogródkami działkowymi stanowi naturalną przestrzeń wytchnienia od miejskiego zgiełku i hałasu. Tereny te zlokalizowane są blisko osiedli mieszkaniowych, stąd idealnie nadają się na wieczorny jogging, nordic-walking czy rower - zaznaczają protestujący. - Budowa Trasy Balickiej naruszy sielankowy, wiejski charakter okolic ulicy Zygmunta Starego, otuliny Młynówki Królewskiej. Odetnie te tereny od Doliny Rudawy. Zniszczy jedne z najbardziej atrakcyjnych terenów zielonych w okolicy Bronowic i Krowodrzy - dodają.

W krakowskim magistracie przekonują: - Rolą Trasy Balickiej będzie przeniesienie ruchu pojazdów pomiędzy III obwodnicą, której fragment stanowią już realizowane lub przygotowywane Trasy: Łagiewnicka, Pychowicka i Zwierzyniecka, a IV obwodnicą Krakowa. Budowa Trasy Balickiej pozwoli na odciążenie ulicy Olszanickiej, a także ulicy Balickiej od ruchu związanego z autostradą, a przede wszystkim z Międzynarodowym Portem Lotniczym Kraków-Balice.

Protestujący mają jednak inne zdanie: - Budowa Trasy Balickiej jest niczym nieuzasadnionym wydatkiem. Obecna ulica Balicka w zupełności spełnia swoje zadanie. Dodatkowo istnieje obwodnica w postaci ulic: Pasternik - Radzikowskiego - Ronda Ofiar Katynia - Conrada - Opolskiej, która powinna służyć takim celom jak tranzyt z lotniska. Dodatkowo w budowie jest Północna Obwodnica Krakowa, która dodatkowo odciąży ulicę Radzikowskiego. Nie jest zasadnym prowadzenie tranzytu przez osiedla mieszkaniowe na Krowodrzy.

Trasa Balicka (ulica gen. Marii Wittek) ma stanowić połączenie III obwodnicy (istniejąca ulica Armii Krajowej i planowana Trasa Zwierzyniecka) z IV obwodnicą (autostrada A4). - Trasa zapewni połączenie infrastruktury Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków – Balice z autostradą A4, terenami rozwojowymi zlokalizowanymi w rejonie nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 774 i siecią drogową Krakowa - informują w urzędzie.

Radni z Dzielnicy VII Zwierzyniec podjęli uchwałę, w której zawnioskowali, by z uwagi na szczególne walory przyrodnicze i rekreacyjne obszaru, na którym ma powstać nowa droga, w maksymalnym stopniu poprowadzić ją w tunelu.

W ramach inwestycji brany jest pod uwagę tunel o długości ok. 1 km, który został zaplanowany na odcinku od ul. Armii Krajowej do wysokości ul. Lindego. - Przedmiotowy odcinek Trasy Balickiej zaprojektowany został w pięciu wariantach. Dwa z nich to rozwiązania w poziomie 0, kolejne dwa w wykopie otwartym oraz jedno rozwiązanie w tunelu. Ostateczny wariant przebiegu Trasy Balickiej na przedmiotowym odcinku zostanie wybrany na późniejszym etapie prac koncepcyjnych - wyjaśniają w magistracie.

Trasa Balicka ma być zaprojektowana jako droga ruchu przyspieszonego z dwoma pasami w każdym kierunku - o szerokości pasa 3,5 m. Zadanie obejmuje też m.in. lokalizację parkingów park&ride w rejonie przystanków kolejowych Kraków Olszanica (500 miejsc postojowych dla aut) i Kraków Zakliki (100 miejsc).

Miasto wyłoniło w przetargu wykonawcę wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy Trasy Balickiej. Wybrano ofertę firmy Voessing Polska Sp. z o.o. z Poznania, opiewającą na kwotę 2 453 850 zł.

- Wykonawca wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy Trasy Balickiej jest w trakcie pozyskiwania opinii od jednostek do zaproponowanych rozwiązań Trasy Balickiej - informują w urzędzie.

Przypomnijmy, że porozumienie miasta z województwem, co do budowy Trasy Balickiej zostało podpisane w 2007 r. Pierwotnie nowa droga do Balic miała powstać na Euro 2012. Wtedy przedsięwzięcie wyceniano na ok. 280 mln zł. Ostatecznie w Krakowie nie odbywały się mecze piłkarskich mistrzostw Europy i trasy też nie wybudowano.

Co prawda, zgodnie z porozumieniem zawartym w 2007 r., województwo Małopolskie we współpracy z gminą Kraków zleciło opracowanie wariantowej koncepcji przebudowy układu drogowego w rejonie lotniska, w tym budowy Trasy Balickiej, ale warunkiem rozpoczęcia inwestycji było pozyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Takich pieniędzy miasto nie otrzymało i prace związane z drogą do Balic wstrzymano. Teraz miasto powróciło do pomysłu budowy tej drogi.

Powstaje koncepcja Trasy Balickiej, ale na razie w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa na lata 2021-2044 nie zostały zabezpieczone środki na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych.

Budowa Trasy Balickiej znalazła się jednak na liście inwestycji pozasportowych przygotowywanych w związku z organizacją w Krakowie i Małopolsce Igrzysk Europejskich w 2023 roku.

Władze miasta liczą na to, że inwestycje uda się zrealizować dzięki rządowej specustawie i finansowaniu z pomocą centrali. Do igrzysk pozostały niespełna dwa lata (mają się odbyć w dniach od 21 czerwca do 2 lipca 2023 r.). Trudno sobie więc wyobrazić, by tak szybko powstała np. Trasa Balicka. Brane jest jednak pod uwagę, że to zadanie może być kontynuowane po igrzyskach, ale nadal w oparciu o specustawę.

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
STOP NISZCZENIU DOLINY RUDAWY I MŁYNÓWKI KRÓLEWSKIEJ !!!!!!
E
Ewa
Ludzie mieszkający przy ulicy Balickiej maja juz dość wiecznego stania w karkach. Też byśmy se chcieli pospacerować lub pobiegać po okolicy !! Budujcie ta nowa drogę i to jak najszybciej!!
K
Karol
Gdyby był opracowany wcześniej Plan Zagospodarowania Miejscowego, to ci którzy pobudowali się teraz w okolicach tej wytyczonej teraz drogi nie mieliby argumentów aby protestować.

Ten co pisał ten artykuł zamiast zdjęć samochodów powinien przedstawić konkretne mapki ze wskazaniem ulic jak ma przebiegać ta cała inwestycja. Szokujące jest to, że nie ma wybudowanej trasy a już jest jej patron, oczywiście warszawski, tak jakby w Krakowie i regionie nie było osób które należy upamiętnić ze wzgledu na ich wkład w życie innych i zasługi. Nazwy ulicv powinny być wyłaniane w konkursach a nie narzucane przez kler, prawicowych czy lewicowych oszołomów.

Wybudowano linę kolejową z Krakowa do Lotniska aby z niej korzystać, a nie, po to, aby pociągi jeździły puste. Moim zdaniem budowa tej drogi to wyrzucanie pieniedzy w błoto i generowanie natężenia ruchu.

Niech lepiej ci dobroczyńcy z UM zajmą się dokończeniem projektu połączenia ul Wita Stwosza z ul. dr Twardego.

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/wraca-temat-ulicy-milosza-ma-odciazyc-kleparz_22925.html
L
Lukasz
Kompletny nonsens. Na lotnisko mozna dojechac przez Modlniczke obwodnica, Balicką oraz Krolowej Jadwigi. Są już 3 warianty kolej. Planowana trasa zdewastuje dolinę Rudawy - przepiękne laski i łąki rekreacyjne. Wybierzcie sie tam kiedys to sie przekonacie. STOP NISZCZENIU ZIELENI !!
g
grzeg
Dobrze skomunikowane lotnisko jest w najlepszym interesie krakowskiej metropolii, wręcz większego regionu! Nawet nie argumentuję, gdyż to aż nazbyt jasne.
G
Grzegorz Pachowicz
Napewno sporo straca mieszkancy Ul.Przybyszewskiego,w sumie teraz super miejsce do zycia.
K
Kraków Miasto Królewskie
Oczywiście że trzeba budować ta drogę. Jak to możliwe że miasto do dzisiaj nie ma porządnego dojazdu na lotnisko.
G
Gość
22 października, 13:09, Zbigniew Rusek:

Ta trasa jest potrzebna - jako dojazdowa do lotniska w Balicach (najkrótsza trasa na lotnisko), przy czym - jak powstanie - powinny być po niej puszczone linie autobusowe na lotnisko, ale koniecznie POSPIESZNE (o zmniejszonej liczbie przystanków). Także powinno się pobudować kładki (lub przejścia podziemne) na Armii krajowej, by wreszcie skończyć z wystawaniem autobusów miejskich na czerwonym świetle z powodu byle zebry. Nie powinno być zebr ze światłami, lecz kładki czy przejścia podziemne (autobus hamując trwoni paliwo).

22 października, 14:52, Krakus:

No i kolejna autostrada przez miasto .. które podobno ma problemy z korkami i czystością powietrza. Potrzebny jest potężny parking w rejonie węzła autostrady A4 przy lotnisku razem z przystankiem kolejowym na trasie Lotnisko - Dworzec Główny. Wtłaczanie kolejnych samochodów do miasta drogą szybkiego ruchu jest bez sensu.

ty jesteś bez sensu. poprostu bedziesz sie musiał wyprowadzic hahahahahah

K
Krakus
22 października, 13:09, Zbigniew Rusek:

Ta trasa jest potrzebna - jako dojazdowa do lotniska w Balicach (najkrótsza trasa na lotnisko), przy czym - jak powstanie - powinny być po niej puszczone linie autobusowe na lotnisko, ale koniecznie POSPIESZNE (o zmniejszonej liczbie przystanków). Także powinno się pobudować kładki (lub przejścia podziemne) na Armii krajowej, by wreszcie skończyć z wystawaniem autobusów miejskich na czerwonym świetle z powodu byle zebry. Nie powinno być zebr ze światłami, lecz kładki czy przejścia podziemne (autobus hamując trwoni paliwo).

No i kolejna autostrada przez miasto .. które podobno ma problemy z korkami i czystością powietrza. Potrzebny jest potężny parking w rejonie węzła autostrady A4 przy lotnisku razem z przystankiem kolejowym na trasie Lotnisko - Dworzec Główny. Wtłaczanie kolejnych samochodów do miasta drogą szybkiego ruchu jest bez sensu.

Z
Zbigniew Rusek
Ta trasa jest potrzebna - jako dojazdowa do lotniska w Balicach (najkrótsza trasa na lotnisko), przy czym - jak powstanie - powinny być po niej puszczone linie autobusowe na lotnisko, ale koniecznie POSPIESZNE (o zmniejszonej liczbie przystanków). Także powinno się pobudować kładki (lub przejścia podziemne) na Armii krajowej, by wreszcie skończyć z wystawaniem autobusów miejskich na czerwonym świetle z powodu byle zebry. Nie powinno być zebr ze światłami, lecz kładki czy przejścia podziemne (autobus hamując trwoni paliwo).
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska