https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Przebudowa Karmelickiej wzbudza coraz większe kontrowersje

Arkadiusz Maciejowski
Ulica Karmelicka
Ulica Karmelicka Fot: Adam Wojnar/Polska Press
Piętrzą się kontrowersje wokół zapowiadanej od kilkunastu miesięcy modernizacji ulicy Karmelickiej. Urzędnicy miejscy wciąż nie zlecili żadnej firmie wykonania tej inwestycji, choć powinna ona już trwać. Na pytanie, kiedy się rozpocznie, odpowiadają teraz, że „chcieliby”, aby stało się to w czerwcu. W efekcie tramwaje powrócą na trasę do Bronowic później niż było to pierwotnie deklarowane.

Trwają negocjacje

- Planujemy przebudowę ulicy Karmelickiej na 2019 rok, tak, aby przeprowadzić ją w trakcie remontu na ulicy Królewskiej i nie robić dwa razy zamknięcia torowiska w stronę Bronowic - zapowiadali w ubiegłym roku pracownicy Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Jednocześnie informowali, że docelowo zostanie ogłoszony przetarg, w którym wybiorą wykonawcę robót na odcinku od ul. Rajskiej do al. Mickiewicza.

W kolejnych miesiącach zaczęły pojawiać się jednak coraz bardziej niepokojące informacje dotyczące tej ważnej inwestycji. Ważnej, bo torowisko tramwajowe w ul. Karmelickiej jest od dłuższego czasu w fatalnym stanie technicznym i wymaga pilnego remontu (obecnie jest wyłączone z ruchu w związku z modernizacją dalszych odcinków trasy do Bronowic).

- Prace nie rozpoczną się już teraz, jak planowaliśmy, ale nieco później - ogłosił w marcu br. Michał Pyclik, rzecznik ZDMK. Z kolei w kwietniu, na pytanie: „Dlaczego przez ponad rok nie udało się załatwić wszystkich formalności?”, które pozwoliłyby rozpocząć roboty, urzędnicy odpowiadali, że to zadanie wymagało... „zabezpieczenia środków oraz opracowania niezbędnych dokumentów”. - Z pierwotnych analiz wynikało na przykład, że przy tej inwestycji nie będą potrzebne uzgodnienia konserwatorskie. Ale ostatecznie okazało się, że są konieczne, w związku z zakresem robót - dodawał Michał Pyclik.

Teraz urzędnicy przekonują, że mają już niezbędną dokumentację, ale... wciąż nie ma wykonawcy inwestycji.

W ZDMK, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, zdecydowali (i twierdzą, że pozwala im na to Ustawa Prawo Zamówień Publicznych), że nie będą ogłaszać przetargu, tylko na podstawie tzw. zapytania ofertowego zlecą roboty na ul. Karmelickiej firmie ZUE. Tej samej, która prowadzi od września ubiegłego roku przebudowę ul. Bronowickiej, Podchorążych i Królewskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

- W ubiegłym tygodniu ZDMK skontaktował się z naszą firmą i poinformował, że zamierza skorzystać z zapisów umowy podpisanej w związku z trwającym remontem ul. Królewskiej, które umożliwiają rozszerzenie zakresu zadania o remont na ul. Karmelickiej. Przekazano nam dokumentację techniczną z prośbą o wycenę - informuje Karolina Wiłkojć Żesławska z firmy ZUE. Przyznaje jednak, że „dalszych rozmów w tym temacie na chwilę obecną nie było”.

Z kolei w zarządzie dróg... czekają na odpowiedź firmy ZUE. Przekonują również, że powierzenie jej robót na ul. Karmelickiej „choćby ze względów organizacyjnych to najlepsze rozwiązanie, gdyż wykonawca prowadzi w pobliżu prace o podobnym charakterze”.

Czas ucieka

W ZDMK liczą, że uda się im w najbliższym czasie podpisać umowę z ZUE. Informują, że „chcieliby”, aby roboty - w ramach których wyremontowana ma zostać m.in. jezdnia i torowisko - rozpoczęły się w czerwcu. Nie ma jednak gwarancji, że to się uda.

Pojawia się więc duże ryzyko, że dojdzie do kuriozalnej sytuacji, w której - we wrześniu - zakończona zostanie przebudowa ulic: Bronowickiej, Podchorążych i Królewskiej, ale - właśnie ze względu na planowane prace na ul. Karmelickiej - tramwaje wciąż nie będą mogły dojeżdżać z Bronowic do centrum Krakowa. A przypomnijmy, że zgodnie z pierwotnymi zapowiedziami urzędników miejskich miało się to już stać... w wakacje. Ta data jednak nie zostanie dotrzymana. Krakowianie i turyści wciąż będą musieli korzystać z zastępczych, często zatłoczonych autobusów.

W odpowiedziach na nasze pytania, które otrzymaliśmy wczoraj z biura prasowego zarządu dróg, czytamy, że „przejezdność” na ul. Karmelickiej, po planowanym remoncie ma zostać przywrócona dopiero „przełomie września/października”. A roboty wykończeniowe będą trwały jeszcze „nieco dłużej”.

Przypomnijmy, że obecnie wciąż zwężone o połowę jest skrzyżowanie Alej Trzech Wieszczów z ul. Królewską i Karmelicką. W pełni otwarte zostanie dopiero w drugiej połowie lipca.

W zeszły weekend otwarte zostało z kolei skrzyżowanie ulic Królewskiej, Kazimierza Wielkiego, Smoluchowskiego i Podchorążych. Natomiast nieprzejezdne jest m.in. skrzyżowanie ulic Królewskiej i Kijowskiej.

WIDEO: Zmiany w egzaminie na prawo jazdy. Mają na nich skorzystać kursanci

Źródło: TVN24/x-news

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

h
hmmm
A co stoi na przeszkodzie. wprowadzić w Krakowie trolejbusy? Sieć trakcyjna jest - szyny sie zlikwiduje, a w razie awarii - trolejbus nie blokuje wąskich ulic. Ale decydenci wiedzą lepiej. W szczycie turystycznym, zmniejsza się ilość tramwajów i do tego w największe upały puszcza te bez klimatyzacji.

Żenua...
m
miro
2019-05-15T09:26:40 02:00, Sokular:

To część olbrzymiego PROBLEMU.Mija ponad rok od rozkopania całego ciągu od Bronowic do Bagateli - po roku zabrali się do roboty.......PO CO ROZKOPYWAĆ nie mając wykonawcy????????????????????? te inwestycje drogowe tak wyglądają w całym Krakowie.....................

Nie rok misiu puszysty bo rok minie dopiero 23 września 2019

k
krakowiaczek
2019-05-15T07:15:52 02:00, Heh:

Przeciez karmelicka byla robiona 10 lat temu. Po co budowac tramwaje jak sa takie nietrwale po 10 latach linia jest w rozsypce i wymaga przebudowy. Jest rozkopane pol miasta, albo tramwaje jad 5km/h. Jakos na zachodzie i w Warszawie poszli po rozum do glowy i buduja niezawodne metro ktore jest dobrze utrzymhwane i w dlugiej perspektywie wychodzi duzo taniej. Tak dla metra, nie dla tramwajow. Metro buduje sie j remontuje bez utrudnien.

2019-05-15T13:44:54 02:00, Gość:

Nie. Karmelicka była robiona w 1997. Pamiętam dobrze, bo było to tuż przed przyjazdem papieża i bardzo chcieli się przed tym wyrobić.

Czyli Karmelicka była remontowana 22 lata temu.

DWADZIEŚCIA DWA LATA TEMU.

Tylko tyle chciałem powiedzieć.

2019-05-21T21:10:20 02:00, Iza:

Tory na Karmelickiej były robione /- 10 lat temu, a za kolejny rok lub dwa były poprawiane.

Na pewno nie robili żadnych torów /prostych odcinków przy ul.Karmelickiej, była robiona owszem część tzw zwrotnice przy Teatrze Bagatela i wówczas kursowały tramwaje dwustronne pod Bagatelę i oten remon Karmelickiej pewnie chodzi. Tak czy owak tramwaje miały już pojechać pod koniec lipca 2019 a tu lipa !!

I
Iza
2019-05-15T07:15:52 02:00, Heh:

Przeciez karmelicka byla robiona 10 lat temu. Po co budowac tramwaje jak sa takie nietrwale po 10 latach linia jest w rozsypce i wymaga przebudowy. Jest rozkopane pol miasta, albo tramwaje jad 5km/h. Jakos na zachodzie i w Warszawie poszli po rozum do glowy i buduja niezawodne metro ktore jest dobrze utrzymhwane i w dlugiej perspektywie wychodzi duzo taniej. Tak dla metra, nie dla tramwajow. Metro buduje sie j remontuje bez utrudnien.

2019-05-15T13:44:54 02:00, Gość:

Nie. Karmelicka była robiona w 1997. Pamiętam dobrze, bo było to tuż przed przyjazdem papieża i bardzo chcieli się przed tym wyrobić.

Czyli Karmelicka była remontowana 22 lata temu.

DWADZIEŚCIA DWA LATA TEMU.

Tylko tyle chciałem powiedzieć.

Tory na Karmelickiej były robione /- 10 lat temu, a za kolejny rok lub dwa były poprawiane.

S
Snakee
Kiedy w końcu urzędasy zaczną ponosić konsekwencje za swoje nieodpowiedzialne postępowanie? Kiedy???? Kilku z nich powinno mieć już na obecnym etapie sprawy w prokuraturze.
L
Lula
2019-05-15T09:22:00 02:00, art:

Zarządzanie miastem przez koalicję Majchrowski PO to jest SKANDAL!!!

rozpłacz się dzieciuchu...weeeeee..weeeeeeee

Z
Zosia
2019-05-15T11:59:48 02:00, Gość:

Na to właśnie czekałam... Od września pamiętałam, że w wakacje przywrócą tramwaje na tym fragmencie. I byłam pewna, że w miarę zbliżania się wakacji przeczytam takiego newsa... Mam ochotę się wyprowadzić, to miasto jest zarzadzane przez kretynów...

.....A idź w chooooooj!!!!!

G
Gość
2019-05-15T07:15:52 02:00, Heh:

Przeciez karmelicka byla robiona 10 lat temu. Po co budowac tramwaje jak sa takie nietrwale po 10 latach linia jest w rozsypce i wymaga przebudowy. Jest rozkopane pol miasta, albo tramwaje jad 5km/h. Jakos na zachodzie i w Warszawie poszli po rozum do glowy i buduja niezawodne metro ktore jest dobrze utrzymhwane i w dlugiej perspektywie wychodzi duzo taniej. Tak dla metra, nie dla tramwajow. Metro buduje sie j remontuje bez utrudnien.

Nie. Karmelicka była robiona w 1997. Pamiętam dobrze, bo było to tuż przed przyjazdem papieża i bardzo chcieli się przed tym wyrobić.

Czyli Karmelicka była remontowana 22 lata temu.

DWADZIEŚCIA DWA LATA TEMU.

Tylko tyle chciałem powiedzieć.

G
Gość
Na to właśnie czekałam... Od września pamiętałam, że w wakacje przywrócą tramwaje na tym fragmencie. I byłam pewna, że w miarę zbliżania się wakacji przeczytam takiego newsa... Mam ochotę się wyprowadzić, to miasto jest zarzadzane przez kretynów...
S
Sokular
To część olbrzymiego PROBLEMU.Mija ponad rok od rozkopania całego ciągu od Bronowic do Bagateli - po roku zabrali się do roboty.......PO CO ROZKOPYWAĆ nie mając wykonawcy????????????????????? te inwestycje drogowe tak wyglądają w całym Krakowie.....................
a
art
Zarządzanie miastem przez koalicję Majchrowski PO to jest SKANDAL!!!
G
Gość
2019-05-15T07:15:52 02:00, Heh:

Przeciez karmelicka byla robiona 10 lat temu. Po co budowac tramwaje jak sa takie nietrwale po 10 latach linia jest w rozsypce i wymaga przebudowy. Jest rozkopane pol miasta, albo tramwaje jad 5km/h. Jakos na zachodzie i w Warszawie poszli po rozum do glowy i buduja niezawodne metro ktore jest dobrze utrzymhwane i w dlugiej perspektywie wychodzi duzo taniej. Tak dla metra, nie dla tramwajow. Metro buduje sie j remontuje bez utrudnien.

Metro buduje się i remontuje bez utrudnień..? Chyba się "Krecika" za dużo naoglądałeś ;)

K
Kuba
Magiczny Kraków
d
dramat
w prywatnych firmach tak kompetentnych pracowników już dawno by wyrzucili.
H
Heh
Przeciez karmelicka byla robiona 10 lat temu. Po co budowac tramwaje jak sa takie nietrwale po 10 latach linia jest w rozsypce i wymaga przebudowy. Jest rozkopane pol miasta, albo tramwaje jad 5km/h. Jakos na zachodzie i w Warszawie poszli po rozum do glowy i buduja niezawodne metro ktore jest dobrze utrzymhwane i w dlugiej perspektywie wychodzi duzo taniej. Tak dla metra, nie dla tramwajow. Metro buduje sie j remontuje bez utrudnien.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska