https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Przebudowali rondo Czyżyńskie, ale bez przejścia podziemnego

Dawid Serafin, Karolina Gawlik
Tak - zgodnie z pierwotnym projektem - ma wyglądać przejście podziemne pod rondem. Na razie jednak prace nie mogą ruszyć
Tak - zgodnie z pierwotnym projektem - ma wyglądać przejście podziemne pod rondem. Na razie jednak prace nie mogą ruszyć Wizualizacja ZIKiT
Urzędnicy przebudowali rondo Czyżyńskie, ale bez przejścia podziemnego, bo nie mają pozwolenia. Mieszkańcy grzęzną w błocie, żeby pokonać ruchliwą ulicę, a urząd od miesięcy zmienia projekt.

Remont przejścia podziemnego pod rondem Czyżyńskim nie może się rozpocząć, choć datę jego oddania zapowiadano już dwukrotnie. Okazuje się, że od kilku miesięcy nie udało się uzyskać pozwolenia na budowę. Taki dokument mógłby wydać wojewoda. Ten jednak rozkłada ręce, ponieważ miejscy urzędnicy zawiesili proces ubiegania się o jego decyzję.

Tor przeszkód dla pieszych

Tymczasem remont samego ronda właśnie się zakończył. Efekt jest taki, że mieszkańcy muszą korzystać z prowizorycznych przejść przez jezdnię. Aby powstały, trzeba było zamknąć dwa z trzech pasów dojazdowych do ronda. Dodatkowo jego okolice wyglądają jak magazyn sprzętu budowlanego. Piesi potykają się o rury i betonowe elementy. Część rzeczy ma zostać wykorzystana podczas przebudowy przejścia.

- Zwróciliśmy wykonawcy uwagę, aby to co jest już niepotrzebne, zostało usunięte z okolic ronda - wyjaśnia Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Do czasu remontu podziemnej części piesi muszą korzystać z tymczasowych przejść.

Brakująca dokumentacja
Nikt nie jest w stanie odpowiedzieć, kiedy prace podziemne mogą się rozpocząć. Urzędnicy miejscy w 2013 roku zapowiadali zakończenie remontu w połowie 2014. Później ten termin przesunięto o kilka miesięcy. Teraz datą graniczną całej inwestycji ma być czerwiec 2015. Termin ten wydaje się jednak mało realny. - Potrzebujemy 8 miesięcy na budowę - przyznaje Krzysztof Kozioł, rzecznik prasowy firmy Budimex, która ma wyremontować przejście.

Ciągle nie ma też pozwolenia na budowę. ZIKiT wystąpił o jego wydanie w marcu zeszłego roku. Początkiem maja zawiesił jednak proces administracyjny. Podobno ma być odwieszony w przyszłym tygodniu.

Powód? Wojewoda małopolski miał sporo zastrzeżeń do złożonych dokumentów. - Woleliśmy zawiesić proces i uzupełnić dokumentację, tak by nie było do niej żadnych zastrzeżeń. Takie działanie jest prostsze niż rozpoczynać cały proces od nowa - wyjaśnia Michał Pyclik.

Jak dowiedzieliśmy się, wojewoda Jerzy Miller miał sporo zastrzeżeń do projektu podziemnego przejścia. Chodzi między innymi o planowaną budowę w tunelu pasażu handlowego. Aby móc zrealizować taką koncepcję, trzeba by zwiększyć szerokość przejścia o 30 centymetrów. Wymagają tego bowiem, przepisy prawa budowlanego.

- To przejście powstało w latach 50. ubiegłego wieku. My go nie budujemy od nowa, tylko chcemy zagospodarować dotychczasową przestrzeń. Dlatego wystąpiliśmy również z wnioskem, aby nie trzeba było nic poszerzać - wyjaśnia Pyclik.

Zagrożona dotacja z UE?
Brak remontu podziemnego przejścia to spory problem dla urzędników. Projekt jest bowiem fragmentem większej inwestycji: przebudowy ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II. Na część remontu pozyskano środki unijne, z których trzeba się rozliczyć do końca roku. W innym przypadku pieniądze trzeba będzie zwrócić. Jeśli miasto chce tego uniknąć, prace muszą się zakończyć w terminie. Urzędnicy nie przewidują jednak takiego scenariusza.

- Nie ma żadnego zagrożenia, byśmy nie zdążyli z terminami - zapewnia Pyclik.

Nieoficjalnie jednak urzędnicy miejscy przyznają, że jeśli wojewoda nie wyda w najbliższym czasie pozwolenia, może być gorąco. - Osoba odpowiedzialna za błędy w projekcie powinna personalnie odpowiedzieć, bo na opóźnieniach cierpią mieszkańcy, którzy od dawna apelują o remont przejścia - uważa Wojciech Krzysztonek, radny miejski z Czyżyn.
Przejście jak nowe

Według wstępnych planów, odnowione przejście podziemne będzie kolorowe: na ścianach pojawią się płyty w trzech barwach. Zmieni się także posadzka, sufit i toalety. Powstaną także windy, ułatwiające poruszanie się osób niepełnosprawnych. Część lokali ma zająć Nowohucka Akademia Seniora.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtube'ie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 21

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

H
Hutas
Czemu termin zakończenia remontu Palcu Centralnego, Ronda Czyżyńskiego i ul. Bulwarowej są przestawiane o wiele miesięcy? To nie są wielkie inwestycje. Majchrowski nad tym nie panuje. Jego czwarta kadencja dalej udowadnia, że Prezydent mieszkańców Nowej Huty nie szanuje.
K
Kitsu
Szkoda, że zabrakło Ci już kasy na edukację i rozwijanie kultury osobistej ;)
h
here
ale debilizm a przeciez jest tam tyle miejsca ze moze powstac z 40 roznych sklepow, takimaly carefour.
S
Sz
... jeśli tak lubisz pasy to zapraszam na mateczne - i spróbuj go przejść po przekątnej !! osobą starszym zajmuje to nawet 15 minut!!!
M
Michu
Tak furę za kilka tysięcy czyli 2tyś, zdziwił byś się niektórzy piersi maja droższe buty niż ty furę.
s
s.
ale na operację wydłużania mikropenisa cię nie stać.
P
Poli
Aż chciałoby się napisać „jesteś idiotom” :D
Ale nie napiszę, bo nie wypada.

Hint: SARKAZM.
p
poli
Oni właśnie chcą przebudować zejścia do przejścia. Za chorą kasę. Zbędnie.

Zakopać! Przyklepać! Pasy wymalować!
Q
Qazi
Niektórym idiotą powinni zakazać lub choćby utrudnić rozmnażanie się... A że tego nie zrobią to chociaż nakładać grzywną za trolowanie
p
poli
Skoro nie ma przejścia podziemnego, to należy zrobić porządne przejścia naziemne, równolegle do przejazdów rowerowych.
P
Planista
Przecież teraz przystanki są po drugiej stronie torów od wyjść z przejścia. Jak oni chcą to zrobić nie przebudowując przejścia, a tylko go remontując?
K
Kierowca
Nie chcę żeby mi się piesi szwendali pod kołami. Mam jechać swoim samochodem bez zbędnych utrudnień. Nie po to wydałem kilka tysięcy złotych na furę, żeby teraz byle biedak ograniczał moją wolność! Pod rondem czyżyńskim ma być przejście podziemne.
j
jot23
W latach 50-tych była tylko linia tramwajowa od Ronda Mogilskiego, bo linia tramwajowa z Alei Pokoju i dwupasmowa droga powstały 20 lat później. Ale tego oni nie wiedzą. Inną sprawą jest, że w trzecim roku od ogłoszenia przetargu na przebudowę tej trasy (Rondo Mogilskie - Plac Centralny) - czyli od 2012r. nie ma pozwolenia na budowę. Co na to ZIKIT? - bo to już nie jest niedbalstwo, czy niewykonanie prac w założonym terminie.
j
jony
Skąd ty pochodzisz !!! nie wiesz co kiedy powstało
b
b
Powinny być przejścia po pasach na górze.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska