https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Radni odwlekają uchwalenie przepisów, dzięki którym z miasta ma zniknąć ponad połowa reklam

Bartosz Dybała
Piotr Ogórek
Krakowscy radni zajęli się w środę projektem uchwały, która ma pozwolić na solidne porządki w krajobrazie miasta. Mają wiele wątpliwości do przepisów, dzięki którym spod Wawelu ma zostać usuniętych ok. 70 proc. reklam. Ostatecznie głosowanie nad zostało przesunięte na 26 lutego.

WIDEO: Barometr Bartusia

Uchwała krajobrazowa budzi wiele kontrowersji wśród radnych. Członkowie praktycznie wszystkich klubów są podzieleni w tej sprawie. Tylko Kraków dla Mieszkańców w całości jest za przyjęciem uchwały jak najszybciej. Inni nie są tak jednomyślni.

Łukasz Wantuch (Przyjazny Kraków) uważa, że projekt uchwały w obecnej postaci karze podmioty działające legalnie. - Najpierw usuńmy reklamy nielegalne, a potem dopiero te legalne, których jest za dużo. Nie wylewajmy dziecka z kąpielą - przekonywał podczas sesji radny.

Na dostosowanie istniejących reklam do zawartych w uchwale zakazów i zasad będą 2 lata od dnia jej wejścia w życie

Kraków. Uchwała krajobrazowa. Miasto z biczem na reklamy? In...

Z kolei o jak najszybsze przyjęcie uchwały apelował Łukasz Maślona (Kraków dla Mieszkańców). - Kraków jest wyjątkowy, ale nie chciałbym, żeby był wyjątkowy pod względem wieloletnich prac nad uchwałą. Inne miasta zaczęły pracę później od nas, a już ją przyjęły - argumentował.

Kraków już pod koniec 2015 r. szczycił się tym, że za pomysły na reklamy, małą architekturę i ogrodzenia zabiera się jako pierwszy. Faktycznie został jednak w ogonie. Są miasta, które zdążyły nas wyprzedzić, np. Gdańsk, Sosnowiec, Bochnia, a w zeszłym tygodniu - Warszawa.

Gorącym zwolennikiem szybkiego przyjęcia uchwały jest radny Michał Drewnicki (PiS). - Kraków jako miasto zabytkowe powinien mieć radykalne przepisy, dotyczące ograniczenia reklam - podkreśla Drewnicki.

Z powyższą argumentacją zgodził się Michał Starobrat (Nowoczesna). - Nie można ulegać lobby i presji osób, które mają w tym finansowy interes. Nie powinniśmy poprawkami liberalizować tej uchwały - dodał.

Ostatecznie jednak dyskusja radnych zmierzała do tego, aby uchwały nie przyjmować na sesji 22 stycznia, tylko na spokojnie złożyć do niej poprawki i do sprawy wrócić za miesiąc. Wniosek za takim rozwiązaniem złożył radny Stawowy.

Wcześniej jego kolega klubowy Andrzej Hawranek grzmiał, że urzędnicy chcą uregulować rynek firm reklamowych, a nie kwestię reklam. Głos zabrał wtedy wiceprezydent Jerzy Muzyk, który podkreślił, że nie interesują go firmy reklamowe.

- Wcześniej już trzy razy wykładaliśmy do publicznego wglądu projekt uchwały. To czas stracony? - pytał się radnych. - Widzimy, jak wygląda nasza przestrzeń. Naszą intencją jest to, aby ta uchwała służyła miastu i przestrzeni. Nie jest idealna, ale jeśli nie zrobimy kroku do przodu, to nadal będziemy w punkcie wyjścia - mówił wiceprezydent.

Dodał jednak, że skoro radni mają tyle uwag, to przychyla się do wniosku, aby prace nad uchwałą i ostateczne głosowanie odłożyć w czasie.

Kraków. Chaos reklamowy w pełni. Na jego koniec jeszcze pocz...

Przypomnijmy, że uchwała m.in. ma wyeliminować zasłanianie całych elewacji siatkami reklamowymi. Będą one mogły zawisnąć tylko na okres remontów, nie dłużej niż na rok i nie częściej niż co 7 lat.

Eksperci podkreślają, że faktycznie uchwała nie jest idealna. - W pewnych miejscach bardzo rygorystyczna, w innych - zadziwiająco liberalna. Wprowadziłbym w niej sporo dodatkowych ograniczeń, ale mam świadomość, że to kompromis, który udało się osiągnąć po ponad czterech latach - mówi Jakub Pogorzelski z inicjatywy ŁADny Kraków.

Najbardziej dziwi go dopuszczenie umieszczania billboardów przy drogach wylotowych w odległości już 10 metrów od krawędzi jezdni. Uważa, że powinna to być odległość co najmniej 25 m, inaczej nie wyeliminuje się tego rodzaju reklam, bo przecież obecnie np. wzdłuż ul. Zakopiańskiej czy Conrada większość reklam stoi 10-20 m od krawędzi jezdni.

W środę Pogorzelski zwrócił uwagę, że dyskusja radnych miasta odbyła się przy niemal pustej sali obrad. Ostatecznie głosowanie nad uchwaleniem nowych przepisów zostało przesunięte na 26 lutego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
majchrowsky
22 stycznia, 23:53, WTf:

Bo na tym zarabiają razem z majchrowskim

Nie przypominam sobie by coś wpływało z tego na me konto

G
Gość
23 stycznia, 06:35, Gość:

Po co ten sensacyjny tytuł? Bardzo dobrze, że dyskutują, bo to nie jest taka prosta decyzja i wielu ludzi z małych firm, czy właścicieli przydrożnych działek straci na tym swój dochód.

Bo to BRUKOWIEC,...każdy pseudoartkuł ma mieć tytuł krzykliwy,a poziom merytoryczny szamba

G
Gość

co raz więcej facetów zdradza żony z prywatnymi laskami do wynajacia, nie trzeba chodzić do burdelów tylko umawiasz sie na portalu: pukanie.pl

i dosłownie za darmo spotykasz sie na se'ks w mieszkaniu lub samochodzie, strona podbija rynek polski, każdy facet juz korzysta, bynajmniej nie musi prosić się o se'ks grubą żonę tylko mamy od razu sekso'wną kobietę do bzykania dosłownie w ciągu kilku godzin

G
Gość

Po co ten sensacyjny tytuł? Bardzo dobrze, że dyskutują, bo to nie jest taka prosta decyzja i wielu ludzi z małych firm, czy właścicieli przydrożnych działek straci na tym swój dochód.

W
WTf

Bo na tym zarabiają razem z majchrowskim

K
Kto_na_tym_zarobi

No pewnie, media będą teraz młotkować rade miasta bo kto zarobi na zakazie reklam w mieście? No media które biorą kasę z reklamy na stronach i w gazetach, bo tam się reklama przeniesie. Wiec oni by chcieli nie wazne jak, byle szybko, byle się kasa zgadzała.

G
Gość
22 stycznia, 20:42, Krakus:

Rada Miasta w obecnej postaci to kompromitacja. Pozdrawiam.

ty jesteś kompromitacją własnej rodziny...wstydzą się ,że maja takiego zbuka w chałpie

m
mieszkaniec

Przecież TEGO BADZIEWIA NIKT NIE CZYTA, a nawet nie zwraca na nie żadnej uwagi. Płacą frajerzy nie wiadomo za co i zaśmiecają okolice !!! Osiołki nie mające na co wydawać pieniędzy !!! .

W
Władysław Łokietek

Kraków bardziej przypomina miasta na wschodzie np. na Ukrainie lub ewentualnie Bangladesz czy Bombaj. najwyraźniej radnym to lata, to im pasuje . Daleko nam do Wiednia, Pragi czy Strasbura czy Amsterdamu gdzie z reklamami nie ma problemu a te które sa maja niewielki i skromny dyskretny rozmiar. My mentalnie zostaliśmy na początku lat 90-tych i w tym temacie bliżej nam do Rosji , Ukrainy i Mołdawii.

K
Krakus

Rada Miasta w obecnej postaci to kompromitacja. Pozdrawiam.

m
matejko

radni do pracy! juz dawno nalezaloby poprawic te szpetote

L
LOL.
22 stycznia, 16:41, Gość:

Radni to mogą sobie rządzić na swoim podwórku wara od naszej własności podobno komuna już upadła ale teraz nazywa się nowoczesna

A idź pan się lecz

K
Krakus NH, tera Opatkowice

syf reklamowy jest wszędzie, od ogrodzeń, przez ściany bilboardowe, wielkie słupy reklamowe, teraz nawet rusztowania, karoserie tramwajów, elewacje budynków jako powierzchnie, gdzie nie spojrzeć tam reklama wali w gały. Dobrze że jako tako chociaż Stare Miasto chronią ale to kropla w morzu. Co oni chcą przez ten miesiąc osiągnąć, że przeciągają to na luty. Trzeba zwyczajnie ograniczyć te 70% tu nie ma dyskusji...

B
Burmistrz Nowej Huty

Kiedy znikną ohydne reklamy na tramwajach?Podobno tabor ma określone barwy miejskie a jak się patrzy na niektóre pojazdy oklejone jakimiś bazgrolami to trzeba się zastanowić czy to komunikacja miejska czy raczej mobilny skup złomu? Czyżby pan pre-zydent wymyślił kolejny genialny pomysł na dodatkowe wpływy do budżetu?

R
Reklama

Krakow wyglada ochydnie przez te reklamy rzygac sie chce po przejechaniu miasta

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska