https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Radni przygotowują referendum w 2022 roku. Mogą być pytania o metro i strefę parkowania w całym mieście

Piotr Tymczak
W przygotowywanym referendum w 2022 r. część pytań może dotyczyć rozwiązań transportowych, w tym budowy metra i rozszerzenia strefy płatnego parkowania.
W przygotowywanym referendum w 2022 r. część pytań może dotyczyć rozwiązań transportowych, w tym budowy metra i rozszerzenia strefy płatnego parkowania. stm.krakow.pl
Powstał projekt uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie przygotowania referendum lokalnego w 2022 roku. Pytania referendalne miałby opracować zespół radnych. Jego powołaniem zajmuje się już przewodniczący RMK. Za czym głosowaliby krakowianie? Przewija się propozycja, by mieszkańcy jeszcze raz wypowiedzieli się w sprawie budowy metra. Pojawiają się też takie tematy jak np. objęcie całego miasta strefą płatnego parkowania czy redukcja liczby dzielnic.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

- Każdy kto zbierze 15 podpisów mógłby zgłaszać pytania referendalne. Później zespół radnych wybrałby z nich pytania, które zostałby uwzględnione w referendum. Moim zdaniem powinno być maksymalnie 10 pytań, które byłyby poddane głosowaniu krakowian - mówi Łukasz Wantuch z prezydenckiego klubu Przyjazny Kraków.

Władze Krakowa zdecydowały, by budować premetro. Plan miasta jest taki, by centralny odcinek z tunelem pod centrum został wybudowany do 2033 roku.

Spór o metro w Krakowie. Prezydent planuje podziemny tramwaj...

Przygotował projekt uchwały RMK ws. ustalenia dla prezydenta Krakowa kierunków działania polegających na podjęciu wszelkich możliwych, koniecznych i prawnie dopuszczalnych działań polegających na zorganizowaniu referendum lokalnego w 2022 roku, w szczególności przez powołanie Zespołu ds. Pytań Referendalnych.

"Uważamy, że powinno odbywać się jedno referendum lokalne podczas każdej osobnej kadencji Rady Miasta Krakowa i Prezydenta Miasta Krakowa. Powinien zostać powołany zespół, który przygotuje listę pytań wraz z opracowaniem, samo referendum powinno odbyć się na jesieni roku 2022 - tak aby był odpowiedni długi czas na przygotowanie pytań przez mieszkańców Krakowa wraz z dyskusją. To jest uchwała kierunkowa, ale głosowanie nad nią pozwoli ocenić stopień poparcia w stosunku do idei referendum lokalnego w 2022. Następnym krokiem będzie powołanie zespołu" - napisano w uzasadnieniu projektu uchwały.

- Moim zdaniem jedno z pytań znów powinno dotyczyć budowy metra. Mając na uwadze problem z tym, że mamy coraz więcej samochodów, można też zapytać o rozszerzenie strefy płatnego parkowania na całe miasto. Inne pytanie może dotyczyć np. zmniejszenia liczby dzielnic z 18 do 7. Można też zapytać o podatek od deszczówki - mówi radny Łukasz Wantuch.

Wygląda na to, że na referendum zgodzą się inni radni. Przewodniczący RMK Dominik Jaśkowiec (PO) już zajął się przygotowywaniem zespołu ds. referendum. - Zwróciłem się do wszystkich klubów o wskazanie kandydatów do tego zespołu. Liczba osób w zespole powinna być proporcjonalna do liczby radnych w każdym z klubów, zaproponowałem więc, by kluby Koalicji Obywatelskiej i Prawa i Sprawiedliwości miały po trzech swoich przedstawicieli, Przyjaznego Krakowa - dwóch, a Krakowa dla mieszkańców - jednego. Nadal nie ma wskazanych trzech osób z PiS - informuje radny Dominik Jaśkowiec.

Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w RMK, wyjaśnia: - Do zespołu zgłosiliśmy radnego Adama Kalitę. Naszym zdaniem wystarczy, jak będzie nas reprezentował jeden przedstawiciel. Jesteśmy za pracami takiego zespołu i organizacją referendum z zaznaczeniem, by pytania w nim nie były banalne.

Przypomnijmy, że w Krakowie referendum odbyło się w 2014 r. Wtedy mieszkańcy przegłosowali, że nie chcą igrzysk zimowych w 2022 r., opowiedzieli się za budową metra, ścieżek rowerowych i rozwojem monitoringu. W ostatnim czasie powrócił temat metra, bowiem prezydent Krakowa ogłosił, że zamierza budować premetro (de facto tramwaj wjeżdżający do tuneli), wyjaśniając, że to rozwiązanie na miarę potrzeb i finansowych możliwości. Wielu radnych i mieszkańców uważa jednak, że prawdziwy rozwój komunikacji zapewni tylko budowa metra i wypełniając wolę krakowian wyrażoną w referendum należy dążyć do realizacji takiego rozwiązania.

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
23 października, 8:36, Gość:

Jakoś nic o wskaźniku 50 proc zieleni w nowych zbudować zakaz zabudowy terenów zielonych hipokryci radni bezradni

a kto zapłaci odszkodowania za poblokowanie gruntów?

G
Gość
23 października, 11:48, wojtyła zawyła !:

Jeśli ma być referendum (którego koszt, to ok. 12mln), to powinno przede wszystkim odpowiadać na dwa pytania:

1) Czy jesteś za pogonieniem z powrotem na wiochę sołtysa majchronia, oraz tzw. radnych miejskich (oczywiście, po dokładnym rozliczeniu ich z ich dokonań).

I druga kwestia, w formie pytania, ale już tylko do prawdziwych krakowian "z dziada pradziada"(z pominięciem nowych hutników, oraz całej pozostałej ludności napływowej):

2) Czy jesteś za natychmiastowym odłączeniem terenu nowohuckiego, oraz za wybudowaniem na powstałej granicy Krakowa muru, i wydzieleniem tam strefy ochronnej ?

Bez rozstrzygnięcia tych podstawowych kwestii, odwsiowiających to nieszczęsne miasto, referendum nie ma sensu.

Nie ma to jak błysnąć intelektem, dobra rada, lepiej czasem się nie odzywać, żeby nie rozwiewać wątpliwości.

g
grzeg
"2) Czy jesteś za natychmiastowym odłączeniem terenu nowohuckiego, oraz za wybudowaniem na powstałej granicy Krakowa muru, i wydzieleniem tam strefy ochronnej ?"

Wolność słowa, prawo do błaznowania - ogólnie mówiąc rozumiem i popieram. Ale nudzą mnie już te anty-nowohuckie żałosne brednie.
w
wojtyła zawyła !
Jeśli ma być referendum (którego koszt, to ok. 12mln), to powinno przede wszystkim odpowiadać na dwa pytania:

1) Czy jesteś za pogonieniem z powrotem na wiochę sołtysa majchronia, oraz tzw. radnych miejskich (oczywiście, po dokładnym rozliczeniu ich z ich dokonań).

I druga kwestia, w formie pytania, ale już tylko do prawdziwych krakowian "z dziada pradziada"(z pominięciem nowych hutników, oraz całej pozostałej ludności napływowej):

2) Czy jesteś za natychmiastowym odłączeniem terenu nowohuckiego, oraz za wybudowaniem na powstałej granicy Krakowa muru, i wydzieleniem tam strefy ochronnej ?

Bez rozstrzygnięcia tych podstawowych kwestii, odwsiowiających to nieszczęsne miasto, referendum nie ma sensu.
G
Gość
Jakoś nic o wskaźniku 50 proc zieleni w nowych zbudować zakaz zabudowy terenów zielonych hipokryci radni bezradni
a
aqwa
22 października, 17:39, grzeg:

"Mając na uwadze problem z tym, że mamy coraz więcej samochodów, można też zapytać o rozszerzenie strefy płatnego parkowania na całe miasto."

Czy są granice szaleństwa? Coraz bardziej odnoszę wrażenie, że furia w umysłach niektórych ludzi niestety rządzących Krakowem jest nieograniczona.

Trzeba tak było zrobić od razu a nie udawać, że strefy tworzy się na żądanie mieszkańców. Paranoja

K
Kris
22 października, 22:05, Zbigniew Rusek:

Byłbym za pytaniem: czy jesteś za secesją Nowej Huty? Chodziłoby o oddzielenie się od Krakowa nowohuckich dzielnic, by Kraków kończył się na od wschodu na Muzeum Lotnictwa. Miasto jest stanowczo za duże.

To może Kraków powinien konczyć się tam gdzie kończą się Planty? Wtedy byłby małym miastem Zbysiu. A teraz obejrzyj dobranockę i idź spać.

Z
Zbigniew Rusek
Byłbym za pytaniem: czy jesteś za secesją Nowej Huty? Chodziłoby o oddzielenie się od Krakowa nowohuckich dzielnic, by Kraków kończył się na od wschodu na Muzeum Lotnictwa. Miasto jest stanowczo za duże.
g
grzeg
"Mając na uwadze problem z tym, że mamy coraz więcej samochodów, można też zapytać o rozszerzenie strefy płatnego parkowania na całe miasto."

Czy są granice szaleństwa? Coraz bardziej odnoszę wrażenie, że furia w umysłach niektórych ludzi niestety rządzących Krakowem jest nieograniczona.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska