Kraków. Raport o rowerowym stanie miasta 2022 i nowa duża inwestycja

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Adam Wojnar / Polskapresse
Udostępnij:
W Raporcie: Miasta dla Rowerzystów 2022, przygotowanym przez centrumrowerowe.pl, przyjrzano się największym polskim miejscowościom pod kątem ich działań na rzecz społeczności rowerowej. Na podstawie zebranych danych ustalono, że w Krakowie w ostatnich latach udało się wiele zrobić, mimo to wciąż jest nad czym pracować. Równocześnie szykuje się rozbudowa Wiślanej Trasy Rowerowej za 10 mln zł.

Krakowianie mogą korzystać z 260 km dróg przystosowanych dla ruchu rowerowego. Ich przyrost wyniósł 21,6% w ciągu ostatnich czterech lat. Daje to wynik poniżej średniej, która wynika z raportu i wynosi około 36,6%.

PEŁNY RAPORT

W raporcie przedstawiono stan infrastruktury rowerowej w 20 wybranych miastach, biorąc pod uwagę najważniejsze kwestie. Jedną z nich jest bezpieczeństwo użytkowników. Niestety w Krakowie statystyka wypadków z udziałem rowerzystów od 2018 roku wzrosła o 7%, co daje stolicy małopolski 3 od końca miejsce w raporcie w tej kategorii. Gorzej wypadły tylko Sosnowiec (13%) oraz Olsztyn (18%). Reszta miast zanotowała spadek takich zdarzeń, co może sugerować, że w większości miast bezpieczeństwo rowerzystów się poprawiło.

Rower miejski

Pierwszy rower publiczny w Polsce został uruchomiony w lipcu 2008 roku właśnie w Krakowie i działał nieprzerwanie przez 11 lat. Niestety po zakończonych niepowodzeniem rozmowach na temat dalszej formy działalności systemu, usługa została wyłączona na koniec 2019 roku na dwa lata. Jednakże już we wrześniu 2022 roku mieszkańcy i turyści mają skorzystać z bike sharing’u miejskiego wzbogaconego o popularne rowery elektryczne. Zobaczymy jak to podejście do tematu wypadnie tym razem.

Nowa inwestycja

Budowa dróg rowerowych o nawierzchni bitumicznej na wałach przeciwpowodziowych rzeki Wisły na odcinku od ul. Na Zakolu Wisły do granicy administracyjnej Gminy Miejskiej Kraków z Gminą Wieliczka – tak brzmi pełna nazwa zadania, które dzięki dofinansowaniu z ogólnej rezerwy budżetowej już niebawem stanie się faktem w stolicy Małopolski.

Premier Mateusz Morawiecki, na wniosek wojewody małopolskiego Łukasza Kmity, zdecydował o przyznaniu miastu Kraków środków w wysokości 7 915 032 zł. To blisko 80% kosztów realizacji zadania (9 897 790,23 zł). Celem tej inwestycji jest powstanie kolejnych odcinków Wiślanej Trasy Rowerowej. Drogi rowerowe zostaną wykonane na koronie rozbudowywanych wałów przeciwpowodziowych rzeki Wisły w ramach realizowanej tam przez Wody Polskie inwestycji.

W ramach rozbudowy wałów zostaną wykonane ścieżki na następujących odcinkach:

  • wał lewy rzeki Wisły od. ul. Klasztornej do lasku Mogilskiego,
  • wał prawy rzeki Wisły - cofkowy rzeki Dłubni od ujścia do rzeki Wisły od ul. Podbipięty do ul. Ptaszyckiego (w rejonie skrzyżowania z ul. Zakarnie),
  • wał lewy rzeki Wisły - cofkowy rzeki Dłubni pomiędzy ul. Na Niwach a ul. Podbagnie,
  • wał lewy rzeki Wisły od ul. Popielnik do ul. Kąkolowej,
  • wał prawy rzeki Wisły od ul. Na Zakolu Wisły do zbliżenia ul. Lutnia do wału Wisły.

Przypomnijmy, że w ramach tegorocznej II edycji Programu Inwestycji Strategicznych: Polski Ład miasto Kraków otrzymało 100 mln zł, w tym 65 mln zł na „Budowę kładki pieszo-rowerowej Kazimierz-Ludwinów”, 30 mln zł na „Budowę Ośrodka Ruczaj – filii Centrum Kultury Podgórze” oraz 5 mln zł na projekt „Park Rzeczny Tetmajera”. W roku ubiegłym, w ramach I edycji Programu, Kraków otrzymał 99 mln zł na „Budowę budynku usługowego Krakowskie Centrum Muzyki” przy ul. Piastowskiej, 30 mln zł na „Budowę Domu Pomocy Społecznej przy ul. Praskiej w Krakowie” oraz 5 mln na „Zagospodarowanie parku rzecznego Ogród Płaszów - etap II i III”, czyli łącznie 134 mln zł.

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Garmin

Garmin Venu Czarny (0100217313)

1 859,00 zł899,00 zł-52%
miejsce #2

Amazfit

Amazfit GTR 3 Czarny

1 117,80 zł569,00 zł-49%
miejsce #3

Garmin

Garmin Fenix 6 Srebrny (0100215800)

2 987,14 zł1 680,00 zł-44%
Materiały promocyjne partnera

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam Szwed
Pomimo wygranego referendum w sprawie rowerów kilka lat temu, pomimo radosnej propagandy i dużej chmary urzędników, niewiele niestety w Krakowie się udaje zrobić.

Są do dziś wielkie dzielnice Krakowa odcięte od infrastruktury rowerowej. Właśnie stąd dużo wypadków.

Takie dzielnice to skansen w skali całego kraju. Są do dziś w Krakowie.
G
Gość
Nauczcie się dodawać do takich informacji Mapkę z obszarem planowanych inwestycji takie to trudne?
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie