https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Rewolucja w komunikacji: nowa estakada, tramwaj, rozkłady

Trzy linie tramwajowe będą kursować po estakadzie Lipska - Wielicka. Wczoraj na jej uroczystym  otwarciu pocił się też prezydent Jacek Majchrowski. Na trasie linii "50" jeździł nowy "Krakowiak"
Trzy linie tramwajowe będą kursować po estakadzie Lipska - Wielicka. Wczoraj na jej uroczystym otwarciu pocił się też prezydent Jacek Majchrowski. Na trasie linii "50" jeździł nowy "Krakowiak" Anna Kaczmarz
Tramwaje kursują już nową estakadą Lipska - Wielicka. W centrum miasta dobiegł końca remont torowiska przy ulicy Westerplatte. Poniedziałek to też pierwszy dzień zmian w rozkładach jazdy. Dotknęły one sporą liczbę linii autobusowych i tramwajowych. Wprowadzono też trzy połączenia tymczasowe m.in. z powodu przebudowy ul. Dunajewskiego.

Jak oceniasz nowy rozkład jazdy i zmiany w komunikacji? Wyraź swoją opinię na forum pod artykułem.

Po nowej, wyczekiwanej przez krakowian estakadzie pojadą trzy linie tramwajowe: 9,11 i 50. Ta ostatnia nadal będzie łączyć Krowodrzę Górkę z osiedlem Kurdwanów. Jednak nie będzie już kursować m.in. ulicą Starowiślną i przez plac Bohaterów Getta. Z powodu zmiany trasy przejazd między pętlami ma się skrócić o cztery minuty, z 36 do 32 minut.

Pasażerowie "50" będą podróżować też nowym tramwajem tzw. "Krakowiakiem". Jest to pierwszy z 36 egzemplarzy, jakie mają trafić do Krakowa do połowy listopada(o tym, że termin jest zagrożony, pisaliśmy kilka dni temu).

Niskopodłogowiec ma 43 metry długości i może przewieźć ok. 300 pasażerów. Tramwaj jest wyposażony w dwa automaty biletowe, gniazdka i porty USB do ładowania telefonów oraz miejsca na rowery.

***

Tramwaje od dziś kursują nową estakadą Lipska - Wielicka. Zakończył się także remont torowiska w centrum miasta przy ulicy Westerplatte. Zmieniły się też rozkłady jazdy. Teraz po ulicach Krakowa będzie jeździć więcej pojazdów komunikacji miejskiej. Także trasy kursowania autobusów i tramwajów uległy zmianie. Wprowadzono też nowe połączenie ze względu na przebudowę ulicy Dunajewskiego.

Nowa estakada
Trzy linie tramwajowe będą kursowały nową estakadą. Chodzi o numer 50, 9 i 11. Ten pierwszy będzie nadal kursować między Kurdwanowem a Krowodrzą Górką. Dzięki zmianie trasy czas podróży między dwiema pętlami skróci się z 36 do 32 minut. Tramwaj będzie jeździł co 5 minut w godzinach szczytu i co 10 minut poza szczytem. Na tej trasie pasażerów wozić będzie nowy "Krakowiak" (patrz ramka obok).

Po wakacyjnej przerwie na trasę wróci linia "11". Nadal będzie łączyć Czerwone Maki z Małym Płaszowem. Jednak po zmianach "11" nie będzie kursować m.in. przez rondo Grzegórzeckie. Także linia "9", która będzie jeździć estakadą, zmieni trasę i nie pojedzie m.in. ulicą Starowiślną czy przez plac Bohaterów Getta.

- Nowa estakada odciąży m.in. ciąg ul. Wielickiej oraz mającą niewielką przepustowość ul. Limanowskiego - mówi Krzysztof Migdał, koordynator inwestycji strategicznych w ZIKiT. - Oprócz tego kładka służy także pieszym i rowerzystom. Bo od tej pory ten ruch pieszych w tej okolicy odbywał się tunelem technicznym ciepłociągu pod torami w Płaszowie - dodaje.
W sumie budowa estakady o długości 460 m kosztowała ok. 140 mln zł. Prace nad jej budową rozpoczęły się pod koniec 2013 r. Konstrukcja estakady została podwieszona na trzech pylonach na wysokości 12 m. Do jej budowy zużyto ok. 5 tys. metrów sześc. betonu oraz 3 tys. ton stali.

Wczoraj została oficjalnie oddana do użytku. Przedstawiciele wykonawcy (firmy Mota-Engil) i urzędników przy dźwiękach hejnału mariackiego wzajemnie sobie gratulowali, dziękowali, wręczali statuetki i robili pamiątkowe zdjęcia.
Ich spokój zakłócili mieszkańcy okolicy, którzy przyszli z banerami. Twierdzą, że przez nową inwestycję ich osiedla są zalewane. - Dawniej były tu zieleńce i ziemia wodę jakoś wchłaniała. Teraz zalewa nas po każdym deszczu - mówił Roman Idzik.

Rewolucja w rozkładach

Od dziś obowiązują także nowe rozkłady jazdy. Zmiany dotknęły praktycznie wszystkich linii autobusowych i tramwajowych (patrz ramka niżej).

- Roszady wynikają z kilku faktów, które nakładają się na siebie właśnie pod koniec wakacji - wyjaśnia Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Uruchomiono estakadę. Dodatkowo w tym samym dniu zakończył się remont torowiska przy ul. Westerplatte - dodaje.

Z powodu trwającego remontu torowiska na ulicy Dunajewskiego uruchomione zostały trzy linie tymczasowe. Wszystko ze względu na ograniczoną przepustowość na trasach wokół I obwodnicy.
Prace nad przebudową zaczęły się w połowie lipca i potrwają do 30 listopada. Urzędnicy nakazali jednak budującej estakadę firmie, aby umożliwiła kursowanie tam autobusów i tramwajów już miesiąc wcześniej, czyli 31 października. Później będą trwały jeszcze remonty jezdni i chodników oraz inne prace wykończeniowe. Koszt inwestycji to 11,8 mln zł.
Torowiska do wymiany

Tymczasem urzędnicy szykują się do rozpoczęcia kolejnych remontów torów. Ogłoszono przetarg na projekt przebudowy ul. Basztowej, od skrzyżowania z ul. Długą, aż do Dworca Głównego. Dokumentacja ma być gotowa do końca stycznia 2016 roku. - Chcemy ruszyć z pracami, gdy tylko minie zima i skończyć je przed Światowymi Dniami Młodzieży, które odbędą się w przyszłym roku w wakacje - wyjaśnia Pyclik.
Remontu wymagają także tory na ul. Zwierzynieckiej. Szyny co jakiś czas tam się wybrzuszają, co uniemożliwia kursowanie tramwajów w kierunku Salwatora. Dokumentacja pozwalająca na przebudowę torów na Zwierzynieckiej będzie gotowa dopiero w 2016 roku.

Sauna w Krakowiaku

Podczas otwarcia estakady znów zaprezentowano tramwaj "Krakowiak". To pierwszy z 36 pojazdów, które dla Krakowa robi bydgoska firma PESA. Wszystkie miały trafić do nas do połowy września, ale jest tylko jedna sztukę, prezentowana od czerwca (!) Jeśli do grudnia PESA nie odda pozostałych, nasze miasto straci dotację. Wczoraj Marcin Grzyb z bydgoskiej spółki zapewniał, że PESA do grudnia tramwaje dostarczy. W tym celu... zatrudniła 20 pracowników MPK (na ten czas wzięli bezpłatny urlop w Krakowie), żeby składali co sił w rękach tramwaje dla Krakowa. Wczoraj mieszkańcy przejechali się po nowej estakadzie tym pierwszym "Krakowiakiem". Jedno wszystkim z tej podróży zapadło w pamięć: sauna. Klimatyzacja nie dała rady (trzeba jednak przy- znać, że był tłum i upał).

Główne zmiany w komunikacji

Linie tramwajowe:
Linia 1 - kursować będzie na stałej trasie z częstotliwością co 20 minut;
Linia 2 - kursować będzie na zmienionej trasie: cmentarz Rakowicki - Rakowicka, Lubicz, Westerplatte, św. Gertrudy, Dominikańska, Franciszkańska, Zwierzyniecka, Kościuszki - Salwator z częstotliwością co 20 minut;
Linia 7 - kursować będzie na nowej stałej trasie: Dąbie - al. Pokoju, al. Powstania Warszawskiego, Lubicz, Basztowa, Długa, al. Słowackiego, Kamienna - Dworzec Towarowy z częstotliwością co 20 minut w godzinach szczytu
Linia 10 - kursować będzie na nowej stałej trasie: Łagiewniki - Wadowicka, Kalwaryjska, Legionów Piłsudskiego, Krakowska, św. Gertrudy, Westerplatte, Lubicz, Mogilska, al. Jana Pawła II, Ptaszyckiego, Igołomska - Pleszów z częstotliwością co 20 minut;
Linia 12 - kursować będzie na nowej stałej trasie: Borek Fałęcki - Zakopiańska, Brożka, Kapelanka, Monte Cassino, Dietla, Grzegórzecka, Kotlarska, Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego, Kuklińskiego, Lipska - Mały Płaszów z częstotliwością co 20 minut w godzinach szczytu;
Linia 13 - kursować będzie na zmienionej trasie: Cichy Kącik, al. 3 Maja, Piłsudskiego, Straszewskiego, Franciszkańska, Dominikańska, św. Gertrudy, Stradomska, Krakowska, Legionów Piłsudskiego, Kalwaryjska, Limanowskiego, Wielicka, Teligi, Ćwiklińskiej - Nowy Bieżanów z częstotliwością co 10 minut;
Linia 14 - kursować będzie na zmienionej trasie: Dworzec Towarowy - Kamienna, al. Słowackiego, Długa, Basztowa, Lubicz, al. Powstania Warszawskiego, al. Pokoju, Bieńczycka, al. Andersa, Broniewskiego, Mikołajczyka, Srebrnych Orłów, Jancarza - Mistrzejowice z częstotliwością co 20 minut;
Linia 18 - kursować będzie na zmienionej trasie: Czerwone Maki - Bobrzyńskiego, Grota-Roweckiego, Kapelanka, Monte Cassino, Dietla, Stradomska, św. Gertrudy, Westerplatte, Basztowa, Długa, al. Słowackiego, Kamienna, Doktora Twardego - Krowodrza Górka z częstotliwością co 10 minut;
Linia 71 - uruchomiona zostanie nowa linia zastępcza na trasie: Dajwór - Starowiślna, Dietla, Grzegórzecka, al. Pokoju, Bieńczycka, Kocmyrzowska - Wzgórza Krzesławickie z częstotliwością co 20 minut w godz. 6-20 w dni powszednie;
Linia 74 - uruchomiona zostanie nowa linia zastępcza na trasie: Bronowice - Bronowicka, Podchorążych, Królewska, Karmelicka, Podwale, Straszewskiego, Zwierzyniecka, Kościuszki - Salwator z częstotliwością co 20 minut w godz. 6-20 we wszystkie dni tygodnia.

Linie autobusowe
Linie - 124/424, 152/352, 304, 502, 601, 605, 608, 610, 611 i 902 w dalszym ciągu będą kursowały trasami objazdowymi w związku z remontem ul. Dunajewskiego, natomiast linie 123, 139, 153 (analogicznie jak 193) 501 i 601 w związku z remontem ul. Obrońców Krzyża;
Linia 125 - kursować będzie po swojej stałej trasie: Szpital Rydygiera - Złocień; zwiększona zostanie liczba kursów wariantowych przez ul. Nad Drwiną oraz częstotliwość około godz. 5.00 w kierunku Złocienia;
Linia 128 - kursować będzie po nowej stałej trasie: Prądnik Czerwony - do przystanku "Stoczniowców" bez zmian, następnie przez ul. Saską, ul. Lipską do przystanku "Rzebika" i dalej bez zmian do Zajezdni Płaszów;
Linia 501 - kursować będzie na nowej stałej trasie: Chełmońskiego Osiedle - do przystanku "Wiślicka" bez zmian, następnie al. gen. Andersa, ul. Dunikowskiego, ul. Mikołajczyka do przystanku "Rondo Hipokratesa" i dalej bez zmian do Kombinatu. Na zmienionym fragmencie trasy autobusy będą zatrzymywały się na przystanku "Os. Na Lotnisku". Trasa powrotna bez zmian.

Jak oceniasz nowy rozkład jazdy i zmiany w komunikacji? Wyraź swoją opinię na forum pod artykułem.

Komentarze 26

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakowianka
Dojeżdżam z Kurdwanowa pod Halę Targową. Dotychczas kupowałam KKM na jedną linię. Teraz muszę kupić na wszystkie linie bo nie mam bezpośredniej i jadę o ok. 5 min. dłużej bo się przesiadam. Może pan rzecznik Pyclik wytłumacz mi z czego mam się cieszyć, bo ja nie widzę powodu.
M
MONIKA
Otwarcie estakady pozbawiło osób mieszkających niedaleko powstańców wielkopolskich bezpośredniego połączenia z rondem mogilskim i grzegórzeckim! wcześniej jechały tam 2 tramwaje (9,50) a teraz żaden! nie można było tego inaczej zamienić?! np. 6 i 13 nie zmieniły trasy i pokrywają się aż na 12 przystankach.
P
Przemek
Księstwo ZIKIT jak zwykle pokazało klasę. Na szczególne uznanie zasługuje to, że trasa 50 już nie będzie przebiegać przez takie mało znane ulice jak Starowiślna, dzięki czemu skutecznie uda się odciąć Kazimierz od w miarę dobrego połączenia tramwajowego. Jestem bardzo szczęśliwy, podobnie jak większość tam pracujących, mieszkających, czy też chcących wieczorem udać się do pubu. Podziwiam również geniusz naszego Pana Prezydenta, który oczywiście zupełnie nie ma nic wspólnego z tym, że praktycznie każdy tramwaj i autobus w Krakowie będzie przejeżdżał obok wspaniałej Akademii Krakowskiej. Jeszcze raz serdecznie dziękuję!
R
Rafał
Nowy supernowoczesny tramwaj z: niedziałającą klimatyzacją, automatem biletowym, wystającymi przewodami spod siedzenia i spóźniony parę miesięcy w produkcji...
No pełen sukces panie Majchrowski. Ciekawe jak wytłumaczy pan utratę 171 mln zł dotacji, bo to że ją utracimy jest niemal pewne.
A już wiem - z pewnością pan Tajster, światowej klasy specjalista z zakresu zarządzania dużymi przedsiębiorstwami komunalnymi by do tego nie dopuścił.
A tak...
s
salwatorianin
I znowu Salwator pozostał bez Bombardierów na linii 6... Ponadto po zakończeniu remontu Dunajewskiego linia 2 ma kursować poza szczytem co 20 min, a do tej pory kursowała co 10. Przywrócono kursowanie linii 6 we niedzielę ale kosztem kursów po 20 w dni powszednie (zawsze kursowała 7dni w tygodniu)... Teraz Bombardiery jeżdżą na 19 i poza szczytem zjeżdżają do zajezdni, dlaczego nie można puścić na 19 GT8S jako szczytowe a te Bombki skierować na linię 6, tam jest tylko 5 brygad...
K
Krakowianin
Linia nr 20 jezdzi bardzo rzadko w godzinach 6-8 powinno być co 10 min a nie co 20 wrrrrrrrrrr
g
grzegorz.mv6
Krakowiak miał jeździć na zapomnianej przez urzędników linii 4. A teraz widzę, że Krakowiak i co nowszy tabor z innych linii poszły jeździć na estakade. Trzeba się przecież jakoś pokazać, a reszta niech czeka, do usranej śmierci żeby czymś normalnym podróżować.
M
Mieszkanka
Wszystko fajnie, estakada robi wrażenie tylko co z połączeniem na trasie dworzec główny-starowiślna-pl.bohaterów getta-dworcowa??? Został tylko tramwaj nr3 lub przesiadka na nowej estakadzie. Chcąc dojechać np na Dworcową są 2wyjścia-spacer po pięknej estakadzie i podziwianie widoków albo czekanie na kolejny tramwaj żeby przejechać 1przystanek... Paranoja!!! Bałagan z przystankami w okolicach dworca/galerii jest na tyle duży,że trudno się połapać mieszkańcom,a co mówić osobom przejezdnym.
T
Td
Dlaczego zrobiono tylko pod tramwaj w dodatku jezdzacy pod Akademia Krakowska?
Kto jest wlascicielem AK?
K
Krakus
Wg ZIKiTu na pewno nie dało się sprawdzić sygnalizacji wcześniej. Identyczna sytuacja jak ze sprawdzaniem latarni. Trzeba włączyć oświetlenie w dzień, żeby sprawdzić, czy wszystkie lampy świecą. Ale z chęcią przeczytam wyjaśnienia orłów ZIKiTu - Panów Pyclika lub Hamarnika.
K
Krakers
Nowy tramwaj "Krakowiak" ładnie prezentuje się z zewnątrz, ale niestety na niektórych przystankach np.: Bratysławska kierunek Kurdwanów, nie można go podziwiać w całości, ponieważ nie mieści się na przystanku - tylne drzwi wypadają poza peronem gdzie zainstalowane jest ogrodzenie oddzielające chodnik od torowiska.
ś
św.NH
To szybkość kosztuje podatnika kasa z naszych portfeli coraz szybciej znika!
t
taka prawda
zamiast wykorzystać istniejącą sieć torów kolejowych by wzorem Trójmiasta zrobić coś na kształt ich SKM-ki. To dopiero byłaby rewolucja w transporcie miejskim.
j
jprzem
Ale żaki z Majchrowskiej uczelni nie muszą drałować na butach ze Starowiślnej tylko wysiadają pod sama brama. Co tu jest do kombinowania, uczelnia i czerwone sraki maja priorytet w naszym grodzie. Tam wszystkim dojedziesz i o każdej porze, a reszta to motłoch niech sobie radzą …
G
Gość
Szkoda tylko, że to co tramwaj miał nadrobić odstał dzisiaj na światłach przy zjeździe z estakady (ponad 5 minut stania i "spiętrzenie" kilku tramwajów) Rozumiem, że światła trzeba ustawić i dopasować, ale czy nie dało się tego zrobić przy okazji prób, a przed uruchomieniem regularnych połączeń???
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska