Pończochy, staniki, swetry, warzywa, owoce, ozdoby choinkowe i wiele innych rzeczy można było kupić na stoiskach rozłożonych na chodniku przy ul. Rynek Kleparski, czyli w miejscu nazywanym popularnie „Pod LOT-em”. Okoliczni mieszkańcy, radni z Dzielnicy I Stare Miasto i kupcy ze Starego Kleparza od lat walczą, aby stamtąd zniknął nielegalny handel. Przebudowę tej ulicy można było przeprowadzić w tym roku, razem z modernizacją ul. Basztowej. Urzędnicy jednak tego nie zrobili. Plan jest taki, że ul. Rynek Kleparski zostanie rozkopana w przyszłym roku.
- Już ucierpieliśmy z powodu przebudowy ul. Basztowej i związanych z tym ograniczeń w ruchu. Teraz czekają nas kolejne utrudnienia. A wszystko można było zrobić za jednym zamachem - komentuje Wiesław Nalepa, prezes spółki kupieckiej Stary Kleparz.
Przypomina, że o przebudowie ślepo zakończonej, niewielkiej ul. Rynek Kleparski mówi się od wielu lat i do dziś nic w tej sprawie nie zrobiono. Chodnik jest tam nierówny, a przejścia dla pieszych zastawione przez handlujących. Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu tłumaczą, że wiele czasu zabrało przygotowanie inwestycji, ponieważ były uzgadniane z Radą Dzielnicy I różne warianty sposobu zagospodarowania tego obszaru.
- Urząd rozpisał przetarg na początku roku, ale projekt był nie do zaakceptowania. Zakładał bowiem likwidację wielu miejsc postojowych dla samochodów. Na to się nie godzili mieszkańcy. Podnieśliśmy więc duże larum - przyznaje Tomasz Daros, przewodniczący Rady Dzielnicy I Stare Miasto. Ostatnio wpłynął tam projekt przebudowy ul. Rynek Kleparski na odcinku od ul. św. Filipa do ul. Basztowej. Opracowała go firma inżynieryjna Techma z Krakowa.
W celu zlikwidowania handlu, który odbywa się na odcinku od ul. Basztowej do Starego Kleparza, zaproponowano umieszczenie 11 stojaków rowerowych przy ścianie budynku, a więc w miejscach gdzie najczęściej na chodniku sprzedawcy rozkładają towar. Do tego od strony jezdni wyznaczono jeden duży i trzy mniejsze zieleńce. Propozycja rozwiązań dla odcinka Basztowa - Paderewskiego dopuszcza parkowanie na chodniku (podobnie jak jest teraz). Na chodnikach mają też stanąć słupki zapewniające pieszym przejście o szerokości 2 metrów. Na pozostałym odcinku ul. Rynek Kleparski (od ul. Paderewskiego do ul. św. Filipa) auta mają parkować w zatokach postojowych. Koncepcja uwzględnia też likwidację kiosku oraz słupów ogłoszeniowych między ul. Rynek Kleparski a Basztową.
24 zawody deficytowe. Sprawdź, których specjalistów szukają

Radni z Dzielnicy I wydali pozytywną opinię dla projektu, ale też zawnioskowali o rozważenie zmian polegających na: umieszczeniu stojaków rowerowych po obu stronach ul. Rynek Kleparski (na odcinku od ul. Basztowej do ul. Paderewskiego), zwężeniu chodnika po stronie numerów nieparzystych (bliżej ul. Długiej) oraz instalacji monitoringu. - Takie działania byłyby zabezpieczeniem przed tym, by nielegalny handel nie przeniósł się z jednej na drugą stronę ulicy - przekonuje przewodniczący Tomasz Daros.
Radni z „jedynki” podkreślili też, że należy wprowadzić osłony dla drzew i znaki drogowe o wymiarach „mini”. Wnieśli również o wyznaczenie w tym rejonie strefy zamieszkania (pieszy może się poruszać swobodnie po całej udostępnionej do użytku przestrzeni i ma pierwszeństwo przed pojazdami), a także utrzymania aktualnego sposobu parkowania po obu stronach ulicy.
- Przeanalizujemy, jakie są możliwości wykorzystania w projekcie wniosków Dzielnicy I - informuje Michał Pyclik z ZIKiT.
Na przebudowę Rynku Kleparskiego w projekcie przyszłorocznego budżetu miasta zarezerwowano 900 tys. zł. Założenie jest takie, że prace rozpoczną się w 2018 r., a zakończenie inwestycji zaplanowano w 2019 r. W przyszłym roku miasto zamierza pozyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, wybrać w przetargu wykonawcę i rozpocząć roboty. Inwestycja nie będzie dotyczyć placu targowego na Starym Kleparzu. Do jego przebudowy przygotowuje się zarządzająca nim spółka kupiecka. Prezes Wiesław Nalepa informuje, że na razie spółka zabiega o zezwolenia na inwestycję, która polegałaby na poprawie estetyki punktów handlowych na placu, m.in. poprzez nowe zadaszenie.
- Powinna powstać spójna koncepcja przebudowy całego Kleparza. W przeciwnym wypadku,inny standard będzie mieć ul. Rynek Kleparski, inny ul. św. Filipa, a jeszcze inny plac targowy. To będzie taka „sieczka”, wizualny bałagan - komentuje Paweł Hałat, prezes Stowarzyszenia Ludzie-Przestrzeń-Miasto. Na samym ślepym zakończeniu ul. Rynek Kleparski widziałby plac niekoniecznie z podziałem na ulicę i chodniki, nawet z wyłączeniem parkowania.- Miały być tam zatoki parkingowe, a będzie dalej patologia, jaką jest postój na chodnikach. Ulica Rynek Kleparski mogłaby stać się ewentualnie strefą krótkiego postoju dla klientów targowiska - dodaje Paweł Hałat.
Radni ze Starego Miasta podjęli też osobną uchwałę, w której zwrócili się do prezydenta Krakowa i urzędu o usunięcie stoiska handlowego zlokalizowanego w bramie budynku przy ul. Rynek Kleparski 4. Tam mieści się wejście do siedziby Rady Dzielnicy I. Zdaniem radnych z „jedynki” drzwi tej bramy nie mogą być przeznaczone do prowadzenia handlu ubraniami, w tym bielizną. „Wieszaki z częściami garderoby rozwieszone są na tych drzwiach i na ścianie budynku obok domofonu, a nawet na rynnie” - alarmują radni z Dzielnicy I. Podkreślają, że prowadzony tam handel urąga funkcjom tego budynku.
Zmiany w organizacji ruchu
W rejonie Starego Kleparza przygotowano zmiany w organizacji ruchu. Na części placu Matejki i ul. Paderewskiego obowiązuje już strefa B (ograniczonego ruchu) z wjazdem tylko dla mieszkańców i osób z identyfikatorami od zarządu dróg.
Znaki informujące o strefie B ustawiono na placu Matejki (w kierunku ul. Basztowej przy skrzyżowaniu z ul. Paderewskiego) oraz na ul. Paderewskiego (za Starym Kleparzem w stronę skrzyżowania z placem Matejki).
Ustawiono też znaki zmieniające kierunki ruchu na trzech ulicach: św. Filipa, Krzywej i Krótkiej, ale na razie są zasłonięte. Zmiany na nich mają być wprowadzone w okresie między świętami a Nowym Rokiem. Obecnie dwukierunkowa ul. św. Filipa ma się zamienić w jednokierunkową na odcinku od ul. Długiej do ul. Rynek Kleparski. Ulica Krótka będzie jednokierunkowa od ul. św. Filipa do ul. Krzywej, a Krzywa od. ul. Krótkiej do ul. Długiej.
Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!
WIDEO: Świąteczne targi na krakowskim Rynku
Źródło: TVN