https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Rozkopią Rynek Kleparski w ramach walki z handlem ciuchami i bielizną

Piotr Tymczak
Na ul. Rynek Kleparski nadal ma pozostać możliwość parkowania. Zmiany mają jednak wpłynąć na likwidację handlu na chodniku
Na ul. Rynek Kleparski nadal ma pozostać możliwość parkowania. Zmiany mają jednak wpłynąć na likwidację handlu na chodniku Anna Kaczmarz
Modernizacji małej ulicy przy Starym Kleparzu urzędnikom nie udało się przeprowadzić wraz z pracami na ul. Basztowej.

Pończochy, staniki, swetry, warzywa, owoce, ozdoby choinkowe i wiele innych rzeczy można było kupić na stoiskach rozłożonych na chodniku przy ul. Rynek Kleparski, czyli w miejscu nazywanym popularnie „Pod LOT-em”. Okoliczni mieszkańcy, radni z Dzielnicy I Stare Miasto i kupcy ze Starego Kleparza od lat walczą, aby stamtąd zniknął nielegalny handel. Przebudowę tej ulicy można było przeprowadzić w tym roku, razem z modernizacją ul. Basztowej. Urzędnicy jednak tego nie zrobili. Plan jest taki, że ul. Rynek Kleparski zostanie rozkopana w przyszłym roku.

- Już ucierpieliśmy z powodu przebudowy ul. Basztowej i związanych z tym ograniczeń w ruchu. Teraz czekają nas kolejne utrudnienia. A wszystko można było zrobić za jednym zamachem - komentuje Wiesław Nalepa, prezes spółki kupieckiej Stary Kleparz.

Przypomina, że o przebudowie ślepo zakończonej, niewielkiej ul. Rynek Kleparski mówi się od wielu lat i do dziś nic w tej sprawie nie zrobiono. Chodnik jest tam nierówny, a przejścia dla pieszych zastawione przez handlujących. Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu tłumaczą, że wiele czasu zabrało przygotowanie inwestycji, ponieważ były uzgadniane z Radą Dzielnicy I różne warianty sposobu zagospodarowania tego obszaru.

- Urząd rozpisał przetarg na początku roku, ale projekt był nie do zaakceptowania. Zakładał bowiem likwidację wielu miejsc postojowych dla samochodów. Na to się nie godzili mieszkańcy. Podnieśliśmy więc duże larum - przyznaje Tomasz Daros, przewodniczący Rady Dzielnicy I Stare Miasto. Ostatnio wpłynął tam projekt przebudowy ul. Rynek Kleparski na odcinku od ul. św. Filipa do ul. Basztowej. Opracowała go firma inżynieryjna Techma z Krakowa.

W celu zlikwidowania handlu, który odbywa się na odcinku od ul. Basztowej do Starego Kleparza, zaproponowano umieszczenie 11 stojaków rowerowych przy ścianie budynku, a więc w miejscach gdzie najczęściej na chodniku sprzedawcy rozkładają towar. Do tego od strony jezdni wyznaczono jeden duży i trzy mniejsze zieleńce. Propozycja rozwiązań dla odcinka Basztowa - Paderewskiego dopuszcza parkowanie na chodniku (podobnie jak jest teraz). Na chodnikach mają też stanąć słupki zapewniające pieszym przejście o szerokości 2 metrów. Na pozostałym odcinku ul. Rynek Kleparski (od ul. Paderewskiego do ul. św. Filipa) auta mają parkować w zatokach postojowych. Koncepcja uwzględnia też likwidację kiosku oraz słupów ogłoszeniowych między ul. Rynek Kleparski a Basztową.

24 zawody deficytowe. Sprawdź, których specjalistów szukają

Radni z Dzielnicy I wydali pozytywną opinię dla projektu, ale też zawnioskowali o rozważenie zmian polegających na: umieszczeniu stojaków rowerowych po obu stronach ul. Rynek Kleparski (na odcinku od ul. Basztowej do ul. Paderewskiego), zwężeniu chodnika po stronie numerów nieparzystych (bliżej ul. Długiej) oraz instalacji monitoringu. - Takie działania byłyby zabezpieczeniem przed tym, by nielegalny handel nie przeniósł się z jednej na drugą stronę ulicy - przekonuje przewodniczący Tomasz Daros.

Radni z „jedynki” podkreślili też, że należy wprowadzić osłony dla drzew i znaki drogowe o wymiarach „mini”. Wnieśli również o wyznaczenie w tym rejonie strefy zamieszkania (pieszy może się poruszać swobodnie po całej udostępnionej do użytku przestrzeni i ma pierwszeństwo przed pojazdami), a także utrzymania aktualnego sposobu parkowania po obu stronach ulicy.

- Przeanalizujemy, jakie są możliwości wykorzystania w projekcie wniosków Dzielnicy I - informuje Michał Pyclik z ZIKiT.

Na przebudowę Rynku Kleparskiego w projekcie przyszłorocznego budżetu miasta zarezerwowano 900 tys. zł. Założenie jest takie, że prace rozpoczną się w 2018 r., a zakończenie inwestycji zaplanowano w 2019 r. W przyszłym roku miasto zamierza pozyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, wybrać w przetargu wykonawcę i rozpocząć roboty. Inwestycja nie będzie dotyczyć placu targowego na Starym Kleparzu. Do jego przebudowy przygotowuje się zarządzająca nim spółka kupiecka. Prezes Wiesław Nalepa informuje, że na razie spółka zabiega o zezwolenia na inwestycję, która polegałaby na poprawie estetyki punktów handlowych na placu, m.in. poprzez nowe zadaszenie.

- Powinna powstać spójna koncepcja przebudowy całego Kleparza. W przeciwnym wypadku,inny standard będzie mieć ul. Rynek Kleparski, inny ul. św. Filipa, a jeszcze inny plac targowy. To będzie taka „sieczka”, wizualny bałagan - komentuje Paweł Hałat, prezes Stowarzyszenia Ludzie-Przestrzeń-Miasto. Na samym ślepym zakończeniu ul. Rynek Kleparski widziałby plac niekoniecznie z podziałem na ulicę i chodniki, nawet z wyłączeniem parkowania.- Miały być tam zatoki parkingowe, a będzie dalej patologia, jaką jest postój na chodnikach. Ulica Rynek Kleparski mogłaby stać się ewentualnie strefą krótkiego postoju dla klientów targowiska - dodaje Paweł Hałat.

Radni ze Starego Miasta podjęli też osobną uchwałę, w której zwrócili się do prezydenta Krakowa i urzędu o usunięcie stoiska handlowego zlokalizowanego w bramie budynku przy ul. Rynek Kleparski 4. Tam mieści się wejście do siedziby Rady Dzielnicy I. Zdaniem radnych z „jedynki” drzwi tej bramy nie mogą być przeznaczone do prowadzenia handlu ubraniami, w tym bielizną. „Wieszaki z częściami garderoby rozwieszone są na tych drzwiach i na ścianie budynku obok domofonu, a nawet na rynnie” - alarmują radni z Dzielnicy I. Podkreślają, że prowadzony tam handel urąga funkcjom tego budynku.

Zmiany w organizacji ruchu

W rejonie Starego Kleparza przygotowano zmiany w organizacji ruchu. Na części placu Matejki i ul. Paderewskiego obowiązuje już strefa B (ograniczonego ruchu) z wjazdem tylko dla mieszkańców i osób z identyfikatorami od zarządu dróg.

Znaki informujące o strefie B ustawiono na placu Matejki (w kierunku ul. Basztowej przy skrzyżowaniu z ul. Paderewskiego) oraz na ul. Paderewskiego (za Starym Kleparzem w stronę skrzyżowania z placem Matejki).

Ustawiono też znaki zmieniające kierunki ruchu na trzech ulicach: św. Filipa, Krzywej i Krótkiej, ale na razie są zasłonięte. Zmiany na nich mają być wprowadzone w okresie między świętami a Nowym Rokiem. Obecnie dwukierunkowa ul. św. Filipa ma się zamienić w jednokierunkową na odcinku od ul. Długiej do ul. Rynek Kleparski. Ulica Krótka będzie jednokierunkowa od ul. św. Filipa do ul. Krzywej, a Krzywa od. ul. Krótkiej do ul. Długiej.

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

WIDEO: Świąteczne targi na krakowskim Rynku

Źródło: TVN

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mieszkaniec
dlaczego trzeba robić aż tak skomplikowane manewry drogowe aby pozbyć się dwudziestu czy trzydziestu nielegalnie handlujących ? .. przecież obowiązuje ustawa o zakazie handlu na ulicach gdzie jest to wykroczenie zagrożone karą do 5 tys. zł .. tylko że w Krakowie tego prawa się nie respektuje .. od czego właściwie jest Straż Miejska ? .. może po prostu jest zbędna i niepotrzebnie wydajemy na nią pieniądze z naszych podatków ??
a
antoni
Strach chodzić przez Rynek Kleparski nie narażając się na nachalne zaczepki starych bab z gaciami,starymi butami ,perukami,jajami itp.
Straż Miejska unika tej okolicy jak diabeł święconej wody,bo jest społeczne przyzwolenie na nielegalny handel i cwaniactwo tych bab.
Może to się wreszcie skończy!!!
t
test
test
k
kleparz
A niby czemu wszystko spartolone? Konkret jakiś podasz, czy będziesz tylko komunały pisał?
73
Rura z MPEC znakomitej większości uczestników nie interesowała, bo najważniejsze dla nich były "cenne miejsca parkingowe", każdy przecież musi swoją 4,5m furę koniecznie pod samym wejściem do domciu zaparkować. Najciekawszy pomysł miała pewna pani, która wymyśliła postawienie szlabanu. A co, ogrodzimy się i będzie ulica taka nasza...
Inne dwie panie z paniką w oczach krzyczały, żeby nie budować przypadkiem ścieżki rowerowej.
Tak wyglądał poziom części uczestników.
w
wszystko
Ale jakieś konkrety napisz, a nie parę komunałów, że "wszystko spartolone".
p
podpis pogięty
Problem polega na tym, że ci, którzy handlują pod lotem nie płacą za to, ze sprzedają, stąd zamieszanie.
f
fiks
To przyjedź trawmajem, zapewniam cię, że się da dojechać do centrum komunikacją publiczną. Nie musisz wozić swoich 4 liter w aucie.
I wyobraź sobie, że świat istnieje poza blaszaną puszką ;)
m
mik
Ten przystanek jest wyjątkowo paskudny, całkowicie zamyka Rynek Kleparski na świat. Idąc od placu człowiek ma wrażenie, że zmierza do ściany.
Któremu z urzędasów przeszkadzał poprzedni przystanek? Czemu po remoncie nie ustawiono tam przystanku stylizowanego tak jak te, postawione prze Plantach?
Poza centrum te szare przystanki tez są wyjątkowo szpetne, dlaczego miasto zmienia z kolor niebieskiego na nijaki? Który urzedąs się pod tym podpisał i jak to uzasadnił, jakąś równie nową, co głupawa "księgą jakości"?
G
Grey 47
Byłem na tym spotkaniu,na którym omawiano przebudowę Rynku Kleparskiego.Wszystkich interesowało tylko ile będzie miejsc postojowych i jakie ich samochody są długie. Nikt nie umiał odpowiedzieć czy w czasie remontu zostanie rozprowadzona sieć ciepłownicza( początek koło wiaty przystankowej) -zrobi się remont nawierzchni to będziemy kładli rury- czyli jak zwykle.
k
krk
Tak jest!
J
JK
są sensowne lokale z miejscami parkingowymi (w tym dla klientów) na terenie prywatnym - więc są zawsze miejsca i to poza strefą. Informacja się wrzuca na stronę firmy i nie ma problemu. Nie brakuje fajnych ofert nawet w ścisłym centrum, wystarczy poszukać. No i chcieć za to zapłacić a nie przerzucać problem na klienta a potem narzekać.
z
zibi
A te baby sprzedające z ręki staniki, inne badziewia ze starszymi mężczyznami porozkładany towar na chodniku i na prywatnych samochodach /obcych/ to co , ciężko przejść do głównego placu handlowego, straż miejska już nie jest w stanie czynności prowadzić ! Ci ludzie jak pasozyty nie płacą tzw "placowego" nie maja jak my kas fiskalnych i za nic nie odpowiadają .
K
Kania
Można powiedzieć, że już rozpoczęli remont Starego Kleparza, stawiając od strony Basztowej tę ohydną budę przystankową. Szkoda słów...
a
as
współczuję ludziom co maja jakiekolwiek biznesy teraz w centrum, w okolicy placu Matejki, Długiej, Krowoderskiej, teraz padną ci co jeszcze jako tako przetrwali. Brak parkingów, ulice jednokierunkowe, od czasu zmian czyli od zeszłego tygodnia nie da się dam wogóle podjechać. Sam poszukałem alternatyw na Podgórzu. Zobaczcie ile restauracji otwiera się na starym Podgórzu teraz. Centrum miasta teraz będzie skansenem, tylko galeria krakowska tam zostanie, wykosili wszystkich pozostalych
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska