https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Rozstrzygnięty przetarg na dostawę 36 tramwajów

Marcin Karkosza
W listopadzie zaprezentowane tramwaje z Pesy, które wyjadą na śląskie ulice.
W listopadzie zaprezentowane tramwaje z Pesy, które wyjadą na śląskie ulice. fot. Lucyna Nenow
Przetarg na dostarczenie 36 nowych wagonów wygrała bydgoska firma PESA. Pierwsze mogą trafić do nas już w przyszłym roku.

Do przetargu stanęli czterej producenci. Oprócz firmy PESA startowały: Solaris, Newag oraz niemiecki Stadler Pankow.

Oferta bydgoskiej firmy spełniła wszystkie wymagane kryteria i uzyskała najwyższą ocenę w takich kryteriach, jak cena, gwarancja jakości na tramwaje oraz parametry techniczne.

Przedstawiona oferta nie była najtańszą (358 mln zł brutto). Jednak o wyborze zdecydowała jakość oferowanych wagonów oraz ich przystosowanie do krakowskiej komunikacji (m.in. odpowiednie wyposażenie, klimatyzacja, niska podłoga oraz możliwość zamontowania automatów biletowych, w których można płacić kartami zbliżeniowymi).

Wagony firmy PESA uzyskały dodatkowe punkty w przetargu m.in. za podłogę w przedziale pasażerskim. Jednak jak na razie nie wiadomo, na czym polega jej wyjątkowość. Firmy startujące w przetargu zastrzegły, że nie można ujawniać szczegółów konstrukcyjnych wagonów.

Nowe wagony przegubowe będą miały długość blisko 43 m i zastąpią obecne na naszych torowiskach najstarsze modele, tzw. akwaria na liniach 4 i 24.

Na razie nie jest znana data podpisania umowy z dostawcą tramwajów. Oferenci, którzy przegrali przetarg mają 10 dni na ewentualne odwołanie.

Wszystkie 36 tramwajów ma zostać dostarczonych do Krakowa do 15 września 2015 roku. Możliwe jednak, że pierwsze z nich trafią do nas już w przyszłym roku.

Tramwaje od firmy PESA będą nowością na krakowskich torowiskach. Wcześniejsze przetargi na tramwaje niskopodłogowe wygrywała firma Bombardier Transportation. Od 2000 roku dostarczyła ona 74 tramwaje.

W sumie w taborze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego znajduje się ponad 260 tramwajów. Blisko połowa z nich posiada wagony niskopodłogowe.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 54

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marek
W Poznaniu siemensy staly przez rok w zajezdni bo od poczatku byly zepsute i nie mogli dogadac sie z firma kto ma je naprawic.
M
Marek
50 letnie to my dopiero sprowadzamy:)
j
jag
- wolisz starymi wozami wozić się po Krakowie?
o
obi
Dzisiejsze tramwaje składa są jak klocki Lego z podzespołów i jeśli PESA brała udział w tym przetargu to musiała spełnić jego warunki i do tego okazało się, że w przeliczeniu na punkty wygrała. Wózki, silniki i sterowanie muszą być "krakowskie", czyli nie ma zmartwienia o jakość - Bombardier używa czeskich silników i jakoś nie protestujecie. Ramę i obudowę PESY mają bardzo solidną i tutaj akurat nie mam obaw. Osprzęt też miał spełnić nasze warunki i z pewnością tak będzie. Warto, by zamawiający zadbał o ładny design, bo jedynie tym PESA odstaje od pozostałych oferentów. Mam nadzieję, że fundusze zostaną przydzielone i Kraków będzie miał 36 nowych pojazdów.
P.S.
Kraków ma obecnie 413 tramwajów w użytkowaniu, a nie "blisko 260".
Z tego częściowo z niską podłogą 114 (N8S-12,EU8N-27,405N-KR-1,NGT6-50,NGT8-24).
Do wymiany są nie tylko 105-ki, ale też gruchoty (częściowo odnowione) z Wiednia E1+C3.
Oczekuje też projekt zabudowy niskopodłogowego członu i klimatyzacji do 28 sztuk NGT8 oraz klimatyzacji do "starych" NGT6. Będzie też kolejny przetarg na 32 m tramwaje po 2015 roku...
Jednak w pierwszej kolejności trzeba zadbać o torowiska w naszym mieście i ich prawidłową eksploatację (szlifowanie się kłania!!!) oraz o budowę nie tylko nowych linii, ale także łączników usprawniających przekierowania i skracających przejazdy w centrum miasta!!!
o
obi
nie spelniały kryterium zamówienia - nie o to chodzi. Natomiast sam 126N to ciekawa konstrukcja i jako pierwsza z Newagu sprawdziła się w Krakowie. Oby dogadali się w sprawie jego dalszej eksloatacji w naszym mieście.
n
nj
Mialem okazje jezdzic pesa w gdansku i zalowalem ze u nas jezdza gowniane bombardiery jeszcze bez klimy. Ciesze sie ze bedziemy mieli pesy
Y
Yookii
Ludzie! Newag w tym przetargu miał tylko składać Bombardiery! Nie piszcie, że się Newag w Krakowie nie sprawdził i dobrze, że przegrał, bo oni nie proponowali własnych tramwajów.
m
mikaangelo
bo to one idą na podmiankę
p
pam
Tak, jeśli zmieni trasę z/do Huty na nie z/do Huty. Akurat do Ruczaju kursują jedne z najlepszych.
r
regulator
Niestety nie Newag (bo z Małopolski) ale przynajmniej firma pochodząca z Polski.
- test-
cytat : - "tramwaj przejechał wszystkie szlaki tramwajowe w aglomeracji górnośląskiej - nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości z przejazdem..." A torowiska w GOP miejscami są w gorszym stanie technicznym niż w Krakowie np.na linii do Pleszowa.
T
Tramwajorz
Newag był na testach i wyrżnął na zakręcie (wykoleił się). Firma robi dobre pociągi ale ich wózki tramwajowe nie spisały się na krakowskich torowiskach.
o
obserwator
Skoro dla ciebie nacjonalizm to debilizm,
to życie rodzinne to też debilizm?
Naród to taka duża rodzina.
v
vdr
Z tego co pamietam to Newag jezdził po Krakowie dosc długo, na testach. Miałem okazje jechać nim 2 razy jako pasazer. Nie podobał mi sie układ siedzeń z tyłu pojazdu oraz głośna praca układu jezdnego głównie na zakrętach. Szkoda że nie było okazji pojeździć Pesą.
t
tyż obserwator
...byleby tylko swojski, słowiański wiater zadek owiewał, a przez szparę w deskach widok na hale się rozpościerał...
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska