https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Spór o torowiska. Budować linie na północy miasta czy do Rybitw?

Piotr Rąpalski
(zdjęcie ilustracyjne)
(zdjęcie ilustracyjne) fot. Andrzej Wiśniewski
Pojawił się pomysł przedłużenia trasy z Małego Płaszowa do Rybitw. Radni chcą zmusić prezydenta do znalezienia na to pieniędzy. Ale nie wszyscy.

Radni miejscy przegłosowali wczoraj uchwałę nakazującą prezydentowi przygotowanie budowy linii tramwajowej z Małego Płaszowa na Rybitwy. Inwestycja miałaby zostać przygotowana już w latach 2016-2018. To inicjatywa radnej PO Grażyny Fijałkowskiej. Nie poparł jej jednak radny Dominik Jaśkowiec, również z PO, bo uważa, że może to spowolnić zaawansowane plany budowy torowisk na północy miasta.

Według nowego pomysłu, linia z Małego Płaszowa miałaby zostać przedłużona do trasy S7 i biec wzdłuż ulic Surzyckiego, Christo Botewa, Śliwaka. - Należy ją wydłużyć, bo na Rybitwach rozbudowują się osiedla. Powinien tam powstać też parking „parkuj i jedź”, aby kierowcy zostawiali samochody i korzystali z komunikacji miejskiej - argumentowała radna Fijałkowska.

Parking miał powstać już przy obecnej pętli w Małym Płaszowie, ale protestują przeciwko temu mieszkańcy. Nie chcą samochodów pod blokami. Uważają też, że parking byłby zbyt blisko centrum miasta i nie zachęcałby kierowców do przesiadania się na tramwaj.

Inicjatywę budowy linii na Rybitwy poparła wczoraj większość rady, 35 na 43 radnych. Od głosu wstrzymał się Dominik Jaśkowiec, który od lat walczy o budowę linii tramwajowych na północ Krakowa. - Miasto długo zwlekało z rozpoczęciem przygotowań budowy torowisk do Górki Narodowej, Azorów i Mistrzejowic. Teraz sprawy te ruszyły, a pomysł budowy kolejnej linii na południu może je wyhamować - mówi Jaśkowiec.

W przyszłym roku urzędnicy mają mieć gotową dokumentację do rozpoczęcia budowy linii Krowodrza Górka - Górka Narodowa. Po zakończeniu tej inwestycji do roku 2020, a może jeszcze w jej trakcie, ma zacząć się budowa odnogi do Azorów. Właśnie rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie trasy do Azorów. Urzędnicy mają trzy warianty jej przebiegu. Do 4 grudnia br. mieszkańcy mogą składać do nich swoje wnioski i zastrzeżenia.

Komentarze 47

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Ruczaj
Popytaj ludzi z Ruczaju ile % spadły ceny mieszkań jak im walnęli pod oknami ekrany sięgające 2 piętra ...

gdzie was hodują ?
M
Mieszkaniec
odbyły się 3 zebrania z mieszkańcami Oświecenia, Prądnik i Olszy. Na każdym były ankiety i 100% było przeciwko kompletnie bezsensownej budowie.

tutaj szczekają w internetach anonimowi goście, którzy na żadnym ze spotkań się nie pojawili bo przecież ktoś by się odezwał.

zero analizy społecznej
zero uzasadnienia ekonomicznego
zero uzasadnienia społecznego
koszty 5x większe niż normalnej budowy linii tramwajowej

dalej sobie szczekajcie w necie słoiki
e
ekonom
od kiedy hałas i wzmożony ruch podnosi wartość mieszkania?

biurowców owszem - ale nie lokali mieszkalnych
r
rex
Linia tramwajowa ma zarabiać a nie wozić powietrze, gdyby wybudowali teraz linię na Rybitwy to kogo by woziła ludzi na giełdę ?.
-
To nie wiesz że tego typu inwestycje w transport szynowy podnoszą wartość nieruchomości w sąsiedztwie?
w
wąchał
spaliny z rur wydechowych jeszcze bardziej.
j
jul
ja kupiłem mieszkanie przy D. Pasterza z nadzieją że tramwaju nie będzie - teraz wartość mieszkania spadnie o 50% bo nikt nie będzie chciał mieszkać koło torów gdzie pisk kół od 4 rano słychać
E
Ewa
Conajmniej od 15 lat słyszymy o budowie torowiska z Mistrzejowic do Centrum. Może wreszcie Włodarze Krakowa zaczną mysleć o reazlizacji swoich obietnic. Ileż to już osiedli wybudowało się w tym czasie własnie wzdłuż planowanej linii. Kazdy kupujący tu mieszkanie był zachęcany mającym powstać szybkim połączeniem tramwajowym. A co pozostało? Korki na Dobrego Pasterza, albo jazda wycieczkowa przez całą Nową Hutę na wschód, tylko po to by powrócić w kierunku Śródmieścia czyli na zachód - KOSZMAR.
P
Prądnik
Na Górkę nikt nie kwestionuje - nawet mieszkańcy.

mówimy tutaj o bullshicie budowania przez Dobrego Pasterza - w planach przestrzennych sprzed 15 lat tramwaj biegnie Strzelców koło Cmentarza do Batowic.
C
Cr
Jak najbardziej linia podciągnięta za rybitwy ma sens zwłaszcza jak w między czasie miała by dobiec końca budowa nitki S7. Tutaj gdzie jest potężny ruch pojazdów osobowych i ciężarowych, są plany na zabudowe w tym ciągu pod bloki mieszkalne 4 i więcej kondygnacyjne, prawdopodobnie przy rozjeździe na A4 powstanie parking ogólnodostępny i tak jak już niektórzy zauważyli linia bezspornie została by poprowadzona po już gotowym terenie...nic więcej dodać tylko rozbudowywać :]
G
GruboMieszczanin Krakowski
Tak, najlepiej od Rakowickiej przez Olszę!
K
Konik Krakusek
Tak, bo skoro kasa pójdzie na Rybitwy, zabraknie na GN i Azory. Nie zapominajcie o "Prezydenckim" priorytecie czyli Tr.Łagiewnickiej
K
Konik Krakusek
Piszesz: "..., tyle miejsca zajmuję, dopłacać trzeba,..." to nie zajmuj tyle miejsca, nie będzie trzeba do Ciebie dopłacać ;-P i będzie kasa na tramwaj na południu, północy, zachodzie i wschodzie :-}}
W
Witek
Ale czy ktoś chce budować linię na Rybitwy zamiast na Górkę Narodową, nie.
W
Witek
I to są argumenty.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska