https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Startują konsultacje dotyczące drogi do Małopolskiego Centrum Nauki. Ze względów bezpieczeństwa będą prowadzone w internecie

Piotr Tymczak
Heinle, Wisher und Partner Architekci sp. z o.o.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa rozpoczął konsultacje społeczne dotyczące budowy drogi łączącej ul. Stella-Sawickiego z planowanym Małopolskim Centrum Nauki.

WIDEO: Trzy Szybkie

- Zaplanowane w ramach konsultacji na dni 17 i 19 marca dwa grupowe moderowane warsztaty dla mieszkańców z udziałem ekspertów zostają odwołane w związku z zagrożeniem wystąpienia koronawirusa w Krakowie - informują w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.

W dniach 12 marca – 3 kwietnia 2020 roku udostępniony będzie jednak elektroniczny formularz konsultacyjny, służący zadaniu pytań, zebraniu ogólnych wniosków i opinii odnośnie budowy drogi łączącej ul. Stella-Sawickiego z planowanym Małopolskim Centrum Nauki (informacje dostępne na stronie: www.razemwdialogu.pl).

Dla zapewnienia bezpośredniej możliwości spotkania i aktywnego uczestniczenia mieszkańców i organizacji pozarządowych w konsultacji ZDMK zaplanował też spotkania – dyżury eksperckie w siedzibie tej jednostki.

Podczas dyżurów, w których udział wezmą przedstawiciele zarządu dróg, projektanta, a w razie konieczności przedstawiciel Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK, przyjmowane będą indywidualne wnioski i opinie mieszkańców. Dyżury odbędą się pod koniec konsultacji. - Informacje o szczegółach zostaną podane w późniejszym terminie. Będą uzależnione od sytuacji epidemiologicznej - informują w ZDMK.

Kraków. Upominają się o Central Park w Czyżynach. Taki jak w...

Zaznaczają tam też, że przed przystąpieniem do projektowania układu drogowego, który ma służyć obsłudze komunikacyjnej projektowanego Małopolskiego Centrum Nauki (MCN) dokonano analizy istniejącego układu drogowego. W wyniku tej oceny uznano, że MCN może być podłączone do dróg publicznych jedynie poprzez ul. Stella Sawickiego. Połączenie nowego układu drogowego z ul. Bora-Komorowskiego odrzucono. Urzędnicy podali takie powody:
- z uwagi na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego (nie ma możliwości poprowadzenia nowej drogi po śladzie istniejącej drogi technologicznej);
- wyjazd awaryjny z Muzeum Lotnictwa został przeznaczony tylko do wyjazdu ciężkich transportów pod nadzorem specjalistycznych firm transportowych. (W ZDMK zaznaczają: "Nigdy nie był projektowany jako regularny wyjazd innych pojazdów, gdyż nie zostały zapewnione wszystkie parametry bezpieczeństwa przy stałym, a nie okazjonalnym korzystaniu z niego");
- wyjazd techniczny znajduje się na końcu zjazdu z estakady, gdzie pojazdy osiągają już dużą prędkość i posiadają własny pas włączania (pas ten kończy się w zasadzie na skrzyżowaniu z ul. Dobrego Pasterza).
- w celu wykonania wyjazdu z Małopolskiego Centrum Nauki na ul. Bora Komorowskiego należy nie tylko zbudować nową drogę, ale znacznie przebudować ul. Bora Komorowskiego w tym wykonać drugi pas włączania, a ten istniejący wydłużyć o taką samą długość jaką ma obecnie, co w zasadzie jest jednoznaczne z budową czwartego pasa ruchu aż do przystanku autobusowego.

W ocenie ZDMK oraz Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu nie ma więc żadnej formalnej, zgodnej z przepisami, zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego i zasadami przygotowania inwestycji, możliwości wykonania drogi obsługującej MCN od ul. Bora Komorowskiego. - Niezależnie od większych nakładów finansowych (w stosunku do połączenia od strony ul. Stella-Sawickiego) wykonanie wyjazdu w formie jak opisanej wyżej przyniesie próby zmiany pasa ruchu i wykonywanie manewru zawracania na skrzyżowaniu z ul. Dobrego Pasterza co jest skrajnie niebezpieczne przy prędkościach osiąganych na ul. Bora Komorowskiego. Reszta pojazdów będzie wykonywać manewr zawracania na skrzyżowaniu z ul. Wiślicką, która to relacja obecnie nie jest dopuszczona, a pas do skrętu w lewo, który będzie wykorzystywany do tego celu operuje na granicy przepustowości. Sytuacja ruchowa zostanie więc drastycznie pogorszona - podkreślają w ZDMK.

Rozważano również podłączenie nowego układu drogowego do ul. Bora Komorowskiego w innym miejscu niż wyjazd technologiczny. Alternatywą jest wykonanie podłączenia w formie czwartego wlotu na skrzyżowaniu z ul. Dobrego Pasterza. - To rozwiązanie wiąże się z jeszcze większym zakresem inwestycyjnym i znacznymi nakładami finansowymi. Taka obsługa wymagać będzie wykonania korekt zarówno geometrii skrzyżowania, powiązania wysokościowego jak i obsługi komunikacji zbiorowej - przekonują w ZDMK.

Informują tam też, że zależnie od rozwoju sytuacji związanej z działaniami prewencyjnymi w zakresie występowania koronawirusa w Krakowie będą podejmowane decyzje o dalszych etapach przebiegu konsultacji, w tym o ich ewentualnym wydłużeniu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Przy zjeździe z Dobrego Pasterza a Bora-Komorowskiego zostały jeszcze nasypy do bezkolizyjnych, nigdy nie wykonanych zjazdów...W bajki o trzypoziomowym skrzyżowaniu Bora-Komorowskiego/Stella- Sawickiego/Wiślicka/ Okulickiego łącznie z linią tramwajową nie wierzy chyba nikt w mieście...

G
Gość

A gdyby tak nie budować dodatkowych wjazdów, lecz przy najeździe na estakadkę do serenady dobudować czwarty wlot w kierunku cogiteonu? Bora-Komorowskiego pozostałaby nieruszana. Wjazd do centrum nauki byłby z dwóch kierunków (w jednym przez tę estakadę). Może by to wystarczyło?

r
ry
13 marca, 07:54, Gość:

Jest jedyna okazja, aby przy okazji rozwiązać kompleksowo tamtejsze problemy drogowe (węzeł z Okulickiego/Stella-Sawickiego, wlot D. Pasterza). Niestety myślenie idzie w kierunku zrobienia byle jaki i za małą kasę. Kraków Majchrowskiego. Smutne.

Dodam tylko, że trasa Okulickiego - Bora Komorowskiego - Lublańska to super ważny odcinek trzeciej obwodnicy Krakowa, który niedługo zostanie podłączony do drogi ekspresowej S7 z Warszawy i Gdańska. I będzie to pierwszy zjazd do Krakowa, licząc od strony północnej. Nagromadzony dotąd chaos prowizorycznych rozwiązań na tej trasie (ostatnio duperelne estakadki do CH Serenada), po znacznym wzroście natężeń ruchu, wcześniej czy później wymusi tu uporządkowanie systemu węzłów drogowych, wśród których powinien być zjazd do Centrum Naukowego. Tylko wtedy będzie trudniej je realizować.

G
Gość

Jest jedyna okazja, aby przy okazji rozwiązać kompleksowo tamtejsze problemy drogowe (węzeł z Okulickiego/Stella-Sawickiego, wlot D. Pasterza). Niestety myślenie idzie w kierunku zrobienia byle jaki i za małą kasę. Kraków Majchrowskiego. Smutne.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska