Kraków. To będzie prawdziwa rewolucja. Tak od 8 stycznia pojadą krakowskie tramwaje

  • Dziennik Polski

Arkadiusz Maciejowski

Już w poniedziałek rozpocznie się prawdziwa rewolucja w krakowskiej komunikacji miejskiej. Na torowiska wyjedzie o około 10 procent więcej tramwajów niż dotychczas, wiele z nich kursować będzie częściej. M.in. z Bronowic czy Małego Płaszowa. Przy okazji tzw. remarszrutyzacji nie brakuje jednak również kontrowersji.

Część pasażerów już teraz ma uwagi do nowej siatki połączeń. Bo na zmianach – choć generalnie słusznych – nie wszyscy skorzystają. Np. z pętli „Nowy Bieżanów” odjeżdżać będą już tylko trzy tramwaje – 3, 9 i 13 – zlikwidowana zostanie „dwudziestka trójka”. A łączna liczba kursów z Bieżanowa zmniejszy się, również w godzinach szczytu komunikacyjnego.

Dla kogo priorytet?
Przez ostatnie lata tramwaje jeździły w Krakowie – w zależności od linii – co 10 i co 20 minut. Wyjątkiem jest „pięćdziesiątka” i „pięćdziesiątka dwójka”, które pojawiają się na przystankach co 5 minut. Częstotliwość kursowania tych dwóch tramwajów zostanie taka sama. Pozostałe natomiast – od 8 stycznia – pojadą co 7,5 oraz co 15 minut.
– W tym momencie, w dzień roboczy, wszystkie tramwaje wykonują w Krakowie łącznie 3704 kursy. Od poniedziałku tych kursów będzie codziennie 4182, czyli zdecydowanie więcej – podkreśla pracownik Zarządu Infrastruktury Komunalneji Transportu Emil Markowiak, kierownik sekcji ds. rozwoju sieci transportowej.

Jako „priorytetowe” urzędnicy uznali tramwaje numer 1, 3, 8, 13, 18 i 20. I to one będą jeździły po Krakowie co 7,5 minuty. – Cel był taki, by z każdej większej pętli odjeżdżał przynajmniej jeden tramwaj właśnie z tą zwiększoną częstotliwością – tłumaczy Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT.

Nie do końca cel ten został jednak osiągnięty. Okazuje się, że żaden odjeżdżający tramwaj np. z pętli w Mistrzejowicach – czyli 9, 14 i 16 – nie pojedzie co 7,5 minuty, tylko co 15 minut. – Pamiętajmy jednak, że z Mistrzejowic pasażerowie mają możliwość dojechać do centrum autobusami np. 182, które często jadą krócej niż tramwaje. Po drugie zdecydowanie więcej pasażerów jedzie w kierunku os. Piastów i do tamtejszej pętli już dojeżdża co 5 minut tramwaj numer 52 – argumentuje wicedyrektor Franek.

Pasażerowie zwracają jednak uwagę, że jeszcze kilka tygodni temu urzędnicy zapowiadali również, że będą starali się tak ułożyć nową siatkę połączeń, by nie likwidować żadnych linii. Okazuje się jednak, że... od poniedziałku na krakowskie torowiska nie wyjadą jednak tramwaje – numer 7 (Dąbie - Dworzec Towarowy) i 12(Łagiewniki - Kopiec Wandy). Szczególnie duże emocje wzbudza likwidacja również „dwudziestki trójki”, która dawała możliwość bezpośredniego dojazdu tramwajem z Nowego Bieżanowa przez Łagiewniki na Ruczaj. – Teraz będziemy musieli przesiadać się na tej trasie, poza tym tracimy jedną z czterech linii, które odjeżdżały z Bieżanowa – mówi Krystyna Miś, mieszkanka Podgórza.
Jak obliczyliśmy, obecnie, w godzinach szczytu, czyli np. między godziną 7 a 8, z pętli w Bieżanowie odjeżdża łącznie 21 tramwajów. Po zmianach odjedzie... 20. – To fakt, ogólnie kursów z tej części miasta będzie mniej, ale pamiętajmy, że „trójka” jak i „trzynastka” będą jeździły co 7,5 minuty (obecnie co 10 minut), a to one dojeżdżają do centrum miasta, do którego kieruje się najwięcej osób. Tak więc Ci pasażerowie, który będą chcieli dojechać z Bieżanowa do Śródmieścia, na zmianach dużo zyskają – zaznacza Emil Markowiak.

Wicedyrektor Franek przekonuje, że likwidacja linii 23 była konieczna, ze względu na ograniczoną przepustowość pętli na Czerwonych Makach, z której tramwaje będą odjeżdżać częściej niż obecnie. – Obecnie do tej pętli dojeżdżają dwa tramwaje z Podgórza, właśnie 23 i 11. Musieliśmy wybrać jeden z nich, zdecydowaliśmy, że pozostanie „jedenastka” kursująca z Małego Płaszowa. Nie wykluczamy, że jeśli będzie cieszyła się bardzo dużą popularnością, to zwiększymy częstotliwość jej kursowania – podkreśla wicedyrektor ZIKiT. I przypomina, że co prawda trzy linie zostaną zliwidowane, ale oprócz tego, że większość tramwajów pojedzie częściej niż obecnie, to pojawią się dwa nowe – 17 (Czerwone Maki – Dworzec Towarowy i 44 (Bronowice – Kopiec Wandy). Ta ostatnia w dużej części będzie miała tą samą trasę co „czwórka”, dzięki czemu będą się uzupełniały.

Dodatkowo wydłużona zostanie trasa „czternastki”, która dojedzie do Bronowic Małych (do tej pory tramwaje dojeżdżały tylko do Bronowic). Podróżni muszą jednak zwrócić szczególną uwagę wsiadając do „trójki”. Część kursów kończyła będzie na Dworcu Towarowym, czyli nie dojedzie do Krowodrzy Górki.

Poza kilkoma przypadkami, generalnie jednak zdecydowana większość pasażerów wiele zyska więc na wzmocnieniu komunikacji miejskiej na którą każdego roku z budżetu miasta przeznaczone zostanie dodatkowo ok. 70 mln zł. Np. z pętli na Mały Płaszowie – to jeden z najdynamiczniej rozwijających się obszarów Krakowa – obecnie w ciągu godziny odjeżdża łącznie dziewięć tramwajów. Po zmianach odjedzie ich 12, czyli o 30 proc. więcej.
Nie tylko tramwaje
Zmiany dotyczyć będą jednak nie tylko tramwajów, ale też autobusów. Tu również są ciecie i blaski. Uruchomiona zostanie np. nowa linia 114 (Pod Fortem – Chełmońskiego Pętla) ale z kolei w niektóre dni rzadziej kursować będą autobusy numer 123.

Problem również w tym, że mieszkańcy... niezbyt długo w pełni będą mogli cieszyć się wzmocnieniem komunikacji miejskiej. A to dlatego, że w tym roku rozpocznie się kolejna seria remontów torowisk, np. tych prowadzących do Bronowic. Co wymusi duże ograniczenia i zmiany w rozkładach. Zastrzeżenia można mieć też do tego, że przed wprowadzeniem zmian, urzędnicy miejscy nie przeprowadzili konsultacji społecznej. W ZIKiT... również na to mają swoje wytłumaczenie.

– Przypomnijmy, że rozważaliśmy też wariant z kursami tramwajów co 6 i 12 min. Gdybyśmy się na niego zdecydowali, konieczne byłyby duże zmiany tras tramwajów. I wtedy faktycznie konsultacje byłyby niezbędne. W wybranym wariancie 7,5/15 większość tramwajów i autobusów pozostaje na swoich stałych trasach, tylko się zmienia ich częstotliwość. Konsultacje nie do końca spełniłyby więc swoją rolę, bo konsultowalibyśmy to co już istnieje – twierdzi Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT.

[

](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/1f/00/5a4df20d76415_o.jpg?1515057695 "<centre></centre>")

Dokładne godziny i częstotliwości kursowania poszczególnych linii będą następujące:

linia 1 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach około 5:30 – 20:00 z częstotliwością co 7,5 minuty, poza tymi godzinami co 15 minut. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 2 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 3 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach około 5:30 – 20:00 z częstotliwością co 7,5 minuty, poza tymi godzinami co 15 minut. W godzinach międzyszczytowych, czyli około 9:00 – 14:00 co drugi kurs będzie realizowany na trasie skróconej: Nowy Bieżanów P+R – Dworzec Towarowy. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 4 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień (na odcinku Bronowice - Kombinat będzie uzupełniona w godzinach szczytu przez linię 44, z którą łącznie będzie kursować z częstotliwością co 7,5 minuty). W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 5 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 6 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut w dotychczasowych godzinach, czyli około 5:00 – 20:00. W dni wolne częstotliwość i godziny kursowania pozostaną bez zmian;

linia 8 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach około 5:30 – 20:00 z częstotliwością co 7,5 minuty, poza tymi godzinami co 15 minut. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 9 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 10 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 11 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 13 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego z częstotliwością co 7,5 minuty, poza godzinami szczytu co 15 minut. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 14 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 16 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut w dotychczasowych godzinach, czyli około 5:00 – 21:00. W dni wolne częstotliwość i godziny kursowania pozostaną bez zmian;

linia 17 – będzie kursować tylko w dni powszednie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego z częstotliwością co 15 minut oraz w niedziele i święta w godzinach 15:00 – 21:00 co 20 minut;

linia 18 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach około 5:30 – 20:00 z częstotliwością co 7,5 minuty, poza tymi godzinami co 15 minut. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 19 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 20 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach około 5:30 – 20:00 z częstotliwością co 7,5 minuty, poza tymi godzinami co 15 minut. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 21 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian. Uwaga! Po przywróceniu ruchu tramwajowego na ul. Igołomskiej linia będzie kursować na trasie Os. Piastów – Pleszów wszystkimi kursami w godzinach szczytu oraz co drugim kursem poza szczytem i w dni wolne. Pozostałe kursy będą realizowane na trasie skróconej: Os. Piastów – Kopiec Wandy;

linia 22 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 24 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 44 – będzie kursować tylko w dni powszednie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego z częstotliwością co 15 minut;

linia 50 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego z częstotliwością co 5 minut, poza godzinami szczytu co 7,5 minuty, po godzinie 22:00 co 15 minut. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 52 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego z częstotliwością co 5 minut, poza godzinami szczytu co 7,5 minuty, po godzinie 20:00 co 15 minut. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian.

Takie z kolei zmiany wprowadzone zostaną w rozkładach jazdy autobusów miejskich:

linia 102 – wszystkie kursy będą realizowane na trasie: Krowodrza Górka – Bielany. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 106 – zostanie zlikwidowana (w zamian zostanie uruchomiona nowa linia numer 478 oraz zostanie zwiększona częstotliwość kursowania linii 116);

linia 114 – nowa linia autobusowa kursująca na trasie: Pod Fortem – Bartla, Krygowskiego, Borkowska, Zawiła, Kobierzyńska, Grota-Roweckiego, Kapelanka, Monte Cassino, Konopnickiej, al. Krasińskiego, al. Mickiewicza, Czarnowiejska, Nawojki, Armii Krajowej, Jasnogórska, Chełmońskiego, Stawowa (powrót bezpośrednio do ul. Jasnogórskiej) – Chełmońskiego Pętla. Linia kursować będzie z częstotliwością co 12 minut w dni powszednie w godzinach szczytu oraz co 20 minut między godzinami szczytu i w dni wolne. Na trasie linii zostaną uruchomione następujące nowe przystanki: „Jasnogórska” - w kierunku Chełmońskiego Pętla, na ul. Chełmońskiego, po skręcie w prawo z ul. Jasnogórskiej, na wysokości posesji Jasnogórska 44 (status przystanku: „na żądanie”); „Piaskowa” - w kierunku Chełmońskiego Pętla, na ul. Chełmońskiego, za skrzyżowaniem z ul. Piaskową (status przystanku: „na żądanie”);

linia 116 – kursować będzie na obecnej trasie, częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zwiększona do 20 minut. Na trasie linii zostanie uruchomiony nowy przystanek „Skotniki Kościół” w kierunku Czerwonych Maków P+R, na ul. Skotnickiej, na wysokości kościoła (status przystanku: stały);

linia 123 – będzie wszystkimi kursami w obu kierunkach obsługiwać pętlę „Lesisko”. W dni wolne częstotliwość kursowania zostanie zmniejszona do 40 minut;

linie 144, 151/451, 164, 169/469, 173, 184/484 – będą kursować w dni powszednie w okresie międzyszczytowym z częstotliwością zwiększoną do 20 minut. Częstotliwość kursowania w godzinach wieczornych i w dni wolne pozostanie bez zmian;

linia 149 – nowa linia autobusowa kursująca na trasie: Lesisko – Longinusa Podbipięty, Giedroycia, Igołomska, Ptaszyckiego, al. Jana Pawła II, pl. Centralny im. R. Reagana, al. Solidarności (w kierunku Os. Na Stoku zawracanie na skrzyżowaniu z ul. Ujastek Mogilski), Wańkowicza, Kocmyrzowska, Poległych w Krzesławicach, Architektów – Os. Na Stoku. Linia kursować będzie tylko w dni powszednie, wykonując po 8 kursów w każdym kierunku, z częstotliwością co około 80 minut. Na trasie linii zostaną uruchomione następujące nowe przystanki: „Giedroycia” - w kierunku Lesiska, na ul. Giedroycia, po skręcie w prawo z ul. Igołomskiej, w rejonie garaży (status przystanku: „na żądanie”). Uwaga! Cały zespół przystankowy „Jeżynowa” zmieni nazwę na „Giedroycia”; „Giedroycia ZTPO” - w obu kierunkach, na ul. Giedroycia, na zachód od bramy głównej Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów (status przystanku: „na żądanie”); „Kępa” - w obu kierunkach, na ul. Longinusa Podbipięty, na południe od posesji nr 127 (status przystanku: „na żądanie”); „Zakarnie” - w obu kierunkach, na ul. Longinusa Podbipięty, na zachód od skrzyżowania z ul. Zakarnie (status przystanku: „na żądanie”); „Krasnowolskiego”, „PCK”, „Krzesławice Młyn” - na ul. Wańkowicza, w kierunku Lesiska (do pary dla istniejących przystanków obsługiwanych obecnie przez kurs wariantowy linii 132);

linia 153 – zostanie zlikwidowana (w zamian kursować będzie linia 163 na nowej trasie);

linia 163 – będzie kursować na nowej stałej trasie: Rżąka – Rydygiera, Wielicka, Teligi, Ćwiklińskiej, Mała Góra (powrót: Barbary), Bieżanowska, Półłanki, Agatowa, Złocień, Agatowa, Półłanki, Klasztorna, Sieroszewskiego, Zachemskiego, al. Jana Pawła II, Bulwarowa, Orkana (powrót: al. Solidarności, Bulwarowa), al. Solidarności, al. Przyjaźni, al. Róż, Żeromskiego, Obrońców Krzyża, Mikołajczyka, Piasta Kołodzieja, Kruszwicka, Popielidów, Piasta Kołodzieja – Os. Piastów. Linia kursować będzie z częstotliwością co 24 minuty w dni powszednie w godzinach szczytu, co 30 minut poza godzinami szczytu oraz co 40 minut w dni wolne. Wybrane kursy w godzinach około 6:00-7:00, 14:00-15:00 i 22:00 realizowane będą na trasie wariantowej z obsługą przystanku „Kombinat”:

w kierunku Os. Piastów: od przystanku „Bulwarowa Ogródki Działkowe” ul. Bulwarową, al. Solidarności, Kombinat, al. Solidarności i od przystanku „Struga” dalej po trasie podstawowej. Dla kursów wariantowych w tym kierunku nie będzie funkcjonować przystanek „Os. Willowe”, w zamian autobusy będą się zatrzymywać na przystanku „Bulwarowa n/ż” oraz „Kombinat” (na początku al. Solidarności, po zawróceniu na układzie ulicznym);

w kierunku Rżąki: od przystanku „Struga” al. Solidarności, Kombinat, al. Solidarności, Bulwarowa i dalej po trasie podstawowej. Przystanek „Kombinat” będzie funkcjonować w tym samym miejscu co dla kierunku przeciwnego;

linia 166 – będzie kursować w dni powszednie w okresie międzyszczytowym z częstotliwością zwiększoną do 40 minut;

linia 172 – będzie kursować na nowej stałej trasie: Kombinat – al. Solidarności, al. Przyjaźni, al. Andersa i dalej bez zmian do Bronowic Małych. Linia kursować będzie z częstotliwością co 15 minut w dni powszednie przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 174 – będzie kursować w dni powszednie w okresie międzyszczytowym oraz w dni świąteczne z częstotliwością zwiększoną do 20 minut. Częstotliwość kursowania w godzinach wieczornych i w soboty pozostanie bez zmian;

linia 178 – zostanie rozdzielona. Połowa kursów będzie realizowana na obecnej trasie Mistrzejowice – Pod Fortem, a druga połowa na nowej trasie: od Mistrzejowic do przystanku „Skośna” bez zmian, następnie: ul. Babińskiego, Skotnicka – Skotniki Szkoła. Na nowej trasie kursy realizowane w kierunku Skotnik Szkoły oznaczone będą numerem 478, a w kierunku Mistrzejowic numerem 178. Kursy na trasie Mistrzejowice – Pod Fortem oznaczone będą w obu kierunkach numerem 178. Obie linie na wspólnym odcinku będą kursowały z częstotliwością co 12 minut w dni powszednie w godzinach szczytu oraz co 20 minut poza godzinami szczytu i w dni wolne, przy czym co drugi kurs będzie wykonywany na trasie Mistrzejowice – Skotniki Szkoła. Częstotliwość kursowania na odcinku Skośna – Pod Fortem oraz Skośna – Skotniki Szkoła będzie wynosiła 24 minuty w godzinach szczytu oraz 40 minut poza szczytem i w dni wolne. Linia 478 w kierunku Skotnik Szkoły obsługiwać będzie nowy przystanek „Skotniki Kościół” na ul. Skotnickiej, na wysokości kościoła (status przystanku: stały). Linie będą obsługiwane przez Operatora Mobilis Sp. z o.o.;

linia 193 – będzie kursować na nowej stałej (wydłużonej) trasie: Na Załęczu – Rondo Barei (bezpośrednio ulicą Strzelców). Przystanek końcowo-początkowy Rondo Barei będzie zlokalizowany na ul. Strzelców, po zawróceniu na rondzie. Linia kursować będzie z częstotliwością co 24 minuty w dni w powszednie w godzinach szczytu, co 30 minut poza godzinami szczytu i co 40 minut w dni wolne;

linia 194 – będzie kursować na nowej stałej trasie: Czerwone Maki P+R – Bobrzyńskiego, Grota-Roweckiego, Kapelanka i dalej bez zmian do Krowodrzy Górki (linia nie będzie już przejeżdżać ul. Rostworowskiego i Kobierzyńską i nie będzie obsługiwać przystanku „Rostworowskiego”);

linia 413 – nowa linia autobusowa kursująca na trasie: Rondo Czyżyńskie – al. Pokoju, Centralna, Sołtysowska – Na Załęczu. Przystanek końcowo-początkowy Rondo Czyżyńskie będzie zlokalizowany na al. Pokoju, po zawróceniu na rondzie. Linia kursować będzie z częstotliwością co 30 minut w dni powszednie i soboty w godzinach 5:00 – 20:00, a w święta w godzinach 9:00 – 19:00. Rozkłady jazdy linii 103, 113 i 413 będą ułożone w taki sposób, by w godzinach szczytu autobusy kursowały ulicą Sołtysowską z łączną częstotliwością co około 10 minut oraz poza godzinami szczytu i w dni wolne co około 15 minut. Linia będzie obsługiwana przez operatora Mobilis Sp. z o.o.;

linia 572 – będzie kursować na nowej stałej (skróconej) trasie: Bronowice Małe – Aleja Przyjaźni. Obsługiwane przystanki na odcinku Bronowice Małe – Os. Zgody pozostaną bez zmian. Linia będzie kursować tylko w dni powszednie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego z częstotliwością co 15 minut. Linia nie będzie już kursowała w godzinach wieczornych oraz w soboty i dni świąteczne.

 http://www.nac.gov.pl/

Tak dawniej podróżowało się po Krakowie [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie, odc. 34

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

06.01.2018, 00:18

Jedni za biurkiem "ciężko" pracują nad zmianami, ale trzeba pomyśleć o tych ludziach, którzy muszą te nowe rozkłady zamieszczać w gablotach na wszystkich przystankach. Aż trudno to sobie wyobrazić ile tych rozkładów trzeba wydrukować, ile jest przystanków w Krakowie i okolicznych gminach obsługiwanych przez MPK ?

05.01.2018, 11:08

Np. 0,7,15,22,30,37,45,52

05.01.2018, 10:50

dalej przeciez nie ma bezkolizyjnego srodka transportu czyli metra lub przynajmniej monorailu ktory jest jedynym sposobem na sprawne poruszanie sie w zakorkowanym miescie.Mieszkancom w dalszym ciagu pozostaja katastrofalne torowiska,ogromna wiekszosc tramwajow to wraki z wiedenskiej lamusowni E1 oraz c3 i szrot GT8S z Dusseldorfu,autobusy mimo ze nowe to i tak stoja zablokowane w gigantycznych korkach.Nie pomoga tu zadne optymalizacje tworzone na szybko przez urzedasow ktorzy chca zaimponowac pasazerom przed wyborami-tramwaje beda dalej jezdzic stadami albo stac w miejscu bo sie nie zmieszcza na malej ilosci torowisk a autobusy beda miec ogromne opoznienia.Fenomenem w tym wszystkim jest linia tramwajowa 21 ktorej kursy do Pleszowa poza szczytem ograniczono do 30 minut zamiast co 15.Tym bardziej jest to dziwne ze torowisko w tamtym rejonie bedzie wyremontowane i beda mogly kursowac po nim takze tramwaje niskopodlogowe.Ciekawe zatem czy trafia na linie tam kursujace czy tez Huta dalej bedzie w ten sposob dyskryminowana?

05.01.2018, 10:03

A skąd. Wcale nie za ciasno. Przenoszą z innych tras - z Placu Wszystkich Świętych właśnie na Basztową. Tam jest pomoc więcej luzu

05.01.2018, 09:34

Bo puścili 20 tą trasą, bo był za brzydki na Plac Wszystkich Świętych. Oficjalnie, że jest tam za dużo tramwajów, choć przecież korków żadnych nie było. Za to co 2 minuty jest tramwaj z Bronowic. Widać ważny urzędnik z Magistratu mieszka na Bronowicach.

05.01.2018, 09:13

Jeżeli Kraków wybierze wreszcie innego prezydenta to będą inni dyrektorzy spółek miejskich w tym MPK. Mi też nie podoba się przedpotopowy tabor tramwajowy w Krakowie. To wstyd i kompronitacja

05.01.2018, 09:10

Już teraz nie jest rzadkością sytuacja, kiedy to autobusy jadące torowiskiem na Lubicz, Basztowej, Dunajewskiego stoją za kolejką tramwajów, przez co autobusy są blokowane. Jak będzie więcej tramwajów, to autobusy tamtędy w ogóle nie przejadą. Na Lubicz należało zmniejszyć liczbę tramwajów (52 zredukować do 10 minut a wprowadzić wariant szczytowy przez Grzegórzecką), 20-ka nie powinna jeździć co 7,5 minuty, ani też przez Basztową i Lubicz (blokada autobusów 124, 4241, 52, 502 przez dużą liczbę tramwajów), 10-ka co 15 minut to zbyt często (już obecnie składy na tej linii często jeżdżą puste), 2-ka co 15 minut też za często. Natomiast mogliby zwiększyć częstotliwość kursowania AUTOBUSÓW.

05.01.2018, 08:57

A czy przestaną jeździć stare złomy albo tramwaje wraki z dostawionym środkiem niskopodłogowym???? A będą w końcu w Krakowie nowe tramwaje jakich w innych miastach. Czy MPK zrozumie że nie można pudrem leczyć syfa.

05.01.2018, 08:02

Znowu chore pomysły zmian. MPK miesza nam co chwilę w rozkładach jazdy. Nie wiadomo kto tak naprawdę rządzi bo zmiany robią wrażenie jakby ustalał je ktoś kto nie ma pojęcia o potrzebach mieszkańców. Spróbujcie przejechać 18 od Pędzichowa do Kleparza w okolicach godz. 17-tej!!! Koszmar. Najczęściej trwa to ponad 20 a przecież jest to tylko 1 przystanek! Chwalby dyr.Franka są irytujące bo żadnych ułatwień tu nie widać. Raczej utrudnienia i ciągłe przesiadki co dla osób starszych jest ogromnym utrudnieniem. Niech poczeka jak mieszkańcy go pochwalą. Na razie zbiera baty. Może trzeba zmienić dyrektora? .

05.01.2018, 08:00

Znowu chore pomysły zmian. MPK miesza nam co chwilę w rozkładach jazdy. Nie wiadomo kto tak naprawdę rządzi bo zmiany robią wrażenie jakby ustalał je ktoś kto nie ma pojęcia o potrzebach mieszkańców. Spróbujcie przejechać 18 od Pędzichowa do Kleparza w okolicach godz. 17-tej!!! Koszmar. Najczęściej trwa to ponad 20 a przecież jest to tylko 1 przystanek! Chwalby dyr.Franka są irytujące bo żadnych ułatwień tu nie widać. Raczej utrudnienia i ciągłe przesiadki co dla osób starszych jest ogromnym utrudnieniem. Niech poczeka jak mieszkańcy go pochwalą. Na razie zbiera baty. Może trzeba zmienić dyrektora? .

05.01.2018, 06:37

co 7,5 minuty??? i jak to bedzie zapisane na rozkladach??? mowic ladnie to oni potrafią....

04.01.2018, 22:04

ZIKIT zapraszamy do 9 o 7 rano teraz, po zmianach co 15 minut możecie się nie zmieścić

04.01.2018, 21:58

...dyrektor Franek mówi jedno a w praniu wychodzi co innego?

04.01.2018, 21:16

Pół roku temu przesiadłem się z auta do KMK. I nawet to jakoś szło. Oczywiście byłoby lepiej, gdybym nie musiał uwzględniać 5-7 (a bywało, że 15) minut spóźnienia tramwaju (nie, nie mówimy o wypadkach i wykolejeniach) na trasie złożonej z 10 lub 14 przystanków - a to opóźnienie było CODZIENNIE. Oczywiście byłoby fajnie, gdyby autobus, na który się przesiadałem z tramwaju odjeżdżał np. co 15 czy 12 minut, a nie 2-3 autobusy (różne linie, ta sama trasa na początku) w ciągu 4-5 minut a później 40 minut przerwy. Oczywiście byłoby jeszcze piękniej, gdyby na skrzyżowaniu po drodze na przystanek zielone dla pieszych nie włączało się co DWA cykle świateł dla samochodów. Oczywiście może opóźnienia byłyby też mniejsze, gdyby na innym skrzyżowaniu super-inteligentny system świateł przepuścił np. 2 tramwaje w jednym cyklu, jeśli 4 stoją i czekają na przejazd. Ale zdążyłem się do tych "niedogodności" przyzwyczaić. Poniedziałkowa #maksymalizacja spowoduje, że na jednej z moich tras zamiast dwóch linii tramwajowych (w sumie - tramwaj co 10 minut) będzie jedna linia co 15 minut. Na drugiej trasie jedyna linia #maksymalizuje (?) częstotliwość w szczycie z 10 do 15 minut. Kompensując wspomniane systemowe opóźnienia zawsze jechałem o jeden tramwaj wcześniej, niż teoretycznie musiałem - i to się nie będzie mogło zmienić. Więc #maksymalizacja będzie kosztowała dodatkowe 10 minut codziennie lub więcej. Czy ja tego chcę? Czy może jednak przesiądę się z powrotem do auta?

04.01.2018, 20:55

Majchrowski Kraków dziadowski

04.01.2018, 20:42

W tytule autor straszy rewolucją, a tak naprawdę to tylko zmiana częstotliwości na niektórych liniach i w niektórych godzinach i trochę zmian tras.
Podobnej skali zmiany występują na wakacje, czy przy większych remontach ulic.
Mniej propagandy z Urzędu Miasta poproszę.

04.01.2018, 20:31

Przy każdej linii powinna być gwiazdka.

* Chyba, że się jakiś wykolei, to cały rozkład psu w buty.

04.01.2018, 20:19

Twoja teoria, że w połowie XIX wieku bogaci posiadacze aut byli tak potężnym lobby, że wskutek ich nacisków powstało metro w Nowym Jorku (1845), czy Londynie (1863) to PRAWDZIWA REWOLUCJA w nauce !!! ;)))))))

P.S. W historii byli też już tacy, co eliminowali transport prywatny z miast. Jednym z nich był niejaki Enwer Hodża... ;)))

04.01.2018, 19:53

Ciekawe, ile dostały mądre głowy premii za zrobienie następnego zamieszania i burdelu komunikacyjnego w Krakowie. Już nawet, jak turysta się pyta rodowitego krakowianina jak dojechać w jakieś miejsce, to nie można udzielić informacji, bo już nikt nic nie wie, oprócz ZIKIT-u, chociaż na pewno oni też pewnie nie wiedzą co wymyślili.

04.01.2018, 19:05

obecnie miasta będą dążyły do wyeliminowania wygodnego ale nieefektywnego na dużą skalę transportu prywatnego na rzecz komunikacji zbiorowej, rowerów i pieszej, bo to jest dużo efektywniejsze, bez korków, mniej spalin itd.
jak auta znikną to metra nie będzie trzeba, przyjemniej będzie jechać tramwajem, a nie metrem jak szczury w kanale
(metro to stare wyniki lobbowania bogatych onegdaj posiadaczy aut, skoro mieli pieniądze, to musieli mieć wygody i trasy, więc zepchnęli biedniejszych pod ziemię)
dziś prawie każdy ma auto, ale mentalność jeszcze stara, za nieefektywną komunikacją "byle mi było wygodnie i szybko", co się nie sprawdza na taką skalę (w usa nawet na 5 pasmowych ulicach są korki)

04.01.2018, 17:34

tzn., będzie punktualnie, czysto, bez tłoku, w lecie klima, zimą ogrzewanie, siatka połączeń dostosowana pod pasażerów?

04.01.2018, 17:31

Jak w tytule

04.01.2018, 17:20

znowu rewolucja tych od kitu czy zikitu pod hasłem "Nie da się". Strach się bać!

04.01.2018, 16:08

Nieee, to tylko parę dodatkowych tramwajów... Rzeczywiście rewolucja... w ścieku... ;)))

Dla porównania, Barcelona, na której przykład tak chętnie nasze kochane wladzunie się powołują, ma 9 czynnych linii metra, KILKA następnych w budowie (co dziwnym trafem nie paraliżuje całego miasta !!!) i... prawie żadnych tramwajów (chyba 2 peryferyjne krótkie linie z tego co pamiętam)... Aha, i przy głównych ulicach miasta, także w centrum, CO KILKASET METRÓW wielopiętrowe podziemne parkingi pod kamienicami...

04.01.2018, 16:03

Za niedługo będą czytane głosem Kaczyńskiego.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3