https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaj do Mistrzejowic. Mieszkańcy przeciw autostradzie w centrum i wycince ponad 800 drzew [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
1450 osób podpisało się pod internetową petycją sprzeciwiającą się rozbudowie ulic Meissnera i Młyńskiej oraz wycince drzew w związku z planowaną budową linii tramwajowej do Mistrzejowic
1450 osób podpisało się pod internetową petycją sprzeciwiającą się rozbudowie ulic Meissnera i Młyńskiej oraz wycince drzew w związku z planowaną budową linii tramwajowej do Mistrzejowic Aneta Żurek
1450 osób podpisało się pod internetową petycją sprzeciwiającą się rozbudowie ulic Meissnera i Młyńskiej oraz wycince drzew w związku z planowaną budową linii tramwajowej do Mistrzejowic. Urzędnicy odpowiadają, że biorą pod uwagę, by likwidacja zieleni objęła jak najmniejszy obszar, a nowy układ drogowy ma zostać dopasowany do potrzeb.

FLESZ - Czym jest Fundusz Odbudowy i Krajowy Plan Odbudowy?

Apelujemy do władz miasta o zmianę projektu - jedyny, jaki znamy, to ten z 2017 roku - dotyczącego budowy nowej trasy do Mistrzejowic, tak aby ograniczyć go do budowy samej linii tramwajowej bez poszerzania dróg, a co się z tym wiąże niszczenia drzew i zieleni - podkreśla Piotr Trystuła, jeden z inicjatorów petycji.

Przebudowa placu Biskupiego w Krakowie została przerwana. Od kilku miesięcy nie prowadzone są tam prace. Mieszkańcy mają już dość takiej sytuacji. Jedynym pocieszeniem są tulipany, które pięknie zakwitły w tym miejscu.

Kraków. Mieszkańcy mają już dość rozkopanego placu Biskupieg...

W sumie podpisało się pod nią 1450 osób. Została już wysłana do prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego z wnioskiem, by sprawa została poruszona na forum Rady Miasta.

- W związku z budową linii tramwajowej Meissnera - Mistrzejowice w Krakowie, urzędnicy wymyślili, że przy okazji całkowicie przebudują również ulice Meissnera i Młyńską zamieniając je w betonowe koryto autostradowe podobne do alei Bora-Komorowskiego. W związku z tym projektem zaplanowano wycięcie 894 drzew, głównie na pasie zieleni oddzielającym ulice Meissnera i Młyńską od chodników. Pas zieleni wraz drzewami ma zniknąć, a zamiast tego jezdnie mają zostać poszerzone. Osoby, które podpisały się pod petycją nie zgadzają się na takie plany - dodaje Piotr Trystuła.

Zaznacza, że mieszkańcy, którzy poparli petycję są też przeciwni rozszerzeniu ronda Młyńskiego. - Nie może zmienić się w obiekt rozmiarem porównywalny do ronda Grzegórzeckiego. To dodatkowo pogorszyłoby sytuację komunikacyjną pieszych w tym rejonie. Taka dewastacja nie jest do realizacji tego projektu konieczna i nie ma wiele wspólnego z samą budową linii tramwajowej - przekonuje Piotr Trystuła.

W urzędzie odpowiadają, że projekt ma być dostosowany do potrzeb. - Na tę chwilę nie ma końcowego projektu. Zostanie on sporządzony przez wykonawcę tak, by odpowiadał obecnym potrzebom. Nie można więc mówić, jak będzie wyglądało rondo Młyńskie i ile drzew trzeba będzie wyciąć. Budowa będzie realizowana w oparciu o decyzję środowiskową, która dokładnie określa co można zrobić. Jeżeli będą konieczne wycinki, to ten dokument wskazuje w jaki sposób mają być prowadzone nasadzenia zamienne - mówi Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa. - Celem miasta jest zbudowanie linii tramwajowej do Mistrzejowic wraz z towarzyszącym układem drogowym w skali dostosowanej do potrzeb oraz z maksymalnie zachowaną zielenią - dodaje.

W 2021 r. miasto zaplanowało kilka inwestycji związanych z budową nowych linii tramwajowych i modernizacją torowisk. Przygotowana ma być m.in. nowa linia tramwajowa na Azory.

Kraków. Jakie trasy tramwajowe będą budowane, remontowane i ...

W ZDMK informują, że niedawno zakończyła się inwentaryzacja istniejących drzew w terenie, który obejmuje inwestycja. Teraz zebrane dane porównywane są z posiadanymi mapami i informacjami z decyzji administracyjnych. Na tej podstawie mają powstać szczegółowe projekty zamian i zagospodarowania terenów zielenią.

- Projektanci przeanalizują lokalizację każdego drzewa z osobna, a te, których stan na to pozwoli będą przesadzane. Celem partnera prywatnego, który zrealizuje przedsięwzięcie jest ograniczenie ingerencji w zieleń miejską, dlatego zamierza on zabezpieczyć jak najwięcej zieleni już na etapie projektowania. W kolejnych etapach zostanie opracowany uszczegółowiony projekt zagospodarowania terenu zielenią - wyjaśniają w ZDMK. - Dopiero po przygotowaniu odpowiedniej dokumentacji technicznej i administracyjnej możliwe będzie podanie bardziej szczegółowych informacji – zarówno na temat zieleni, jak i rozwiązań dotyczących ulic Meissnera i Młyńskiej oraz ronda Młyńskiego. Nie ma planów, by to rondo zostało rozszerzone - dodają.

Przypomnijmy, że miasto podpisało umowę z konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu na budowę nowej linii tramwajowej, którą w 2024 r. krakowianie będą mogli szybciej dojechać do Mistrzejowic. Dzięki udzielonemu wsparciu ze strony rządu, przedsięwzięcie jest realizowane w formie partnerstwa publiczno-prywatnego, które będzie trwało 24 lata.

W ramach inwestycji powstanie nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic, od skrzyżowania ul. Meissnera z Lema, dalej ul. Meissnera, ul. Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, Jancarza do istniejącej tam pętli tramwajowej. Jednym z elementów tego zadania będzie też wykonanie tunelu tramwajowego pod rondem Polsadu.

Umowa z konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu została podpisana na kwotę ok. 1,1, mld zł. W pierwszej kolejności wykonawca zabezpieczy finansowanie inwestycji oraz zaprojektuje przebieg trasy do Mistrzejowic (do 2022 r.), następnie po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń rozpocznie budowę (od 2022 r. do 2024 r.), ostatnim elementem zawartym w umowie jest dbanie przez okres 20 lat o wybudowaną infrastrukturę (bieżące utrzymanie od 2024 r. do 2044 r.). Po 24 latach miasto przejmie w utrzymanie torowisko.

- Wykonawca przedstawił nam koncepcję, która została przez nas zaopiniowana pozytywnie, teraz przystąpił do opracowania projektu budowlanego. Realizacja prac przebiega zgodnie z harmonogramem. Założenia na 2021 rok są takie, że w IV kwartale partner prywatny powinien złożyć wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej oraz zamknąć finansowanie - informują w ZDMK.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

V
Vincent Vega

Tramwajowej na Mistrzejowice za 1,126 mld zł. Na odcinku 4,5 km robotnik rozkopie wszystkie nowo wyremontowane ulice i skrzyżowania. W lecie 2020r. miejski urzędas celowo zwęził do jednego pasa przepustowość ulicy Meissnera aby pokazać gawiedzi sensowność wykorzystania środków UE i następnego kredytu. Często po zakończeniu większej imprezy w Arenie wyjazd z miasta na północ Polski trwa w korku do godzin porannych (Meissnera to także droga ewakuacyjna) Obecnie w tygodniu po trasie bezsensownej inwestycji co pół godziny jeździ pusty autobus 128 i 424, a zadłużenie miasta Krakowa to już podobno ponad 3 mld zł.

V
Vincent Vega

Za bezsensowną przebudowę co kilka lat z funduszy UE i kredytów nowych ulic: Lema, Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej i Dobrego Pasterza ktoś powinien finansowo beknąć.

G
Gość

Tak zablokujmy tą inwestycję bo lewakom się ona nie podoba. 1450 podpisów? Przecież w okolicy mieszka co najmniej 10 razy więcej osób, dlaczego nie napiszecie, że reszta mieszkańców jest za tą inwestycją tylko piszecie o jakiś marudach?

G
Gość

my polacy jesteśmy dziwni. z jednej strony nie chcemy więcej ograniczeń dla samochodów. chcemy więcej dróg, więcej parkingów. jak miasto likwiduje parkingi lub zwęża ulice na rzecz zieleni, rowerów to jest krzyk i płacz. a jak miasto chce poszerzyć ulice dla naszych kochanych samochodów to też jest krzyk. to co my polacy chcemy?

s
sic

Cytuję-Gigantyczna kwota na bieżące utrzymanie torowisk. Niektóre są w opłakanym stanie Niech ktoś rzetelnie i rzeczowo wytłumaczy,dlaczego to MUSI być tramwaj i wiecznie zużywające się i remontowane szyny i rozjazdy?Dlaczego nigdzie nie inwestuje się w nowoczesne TROLEJBUSY? Odpada bardzo drogie utrzymywanie torowiski i zwrotnic,odpada hałas, a taki trolejbus może w małym zakresie omijać przeszkody i utrudnienia na drodze Czyżby betonowe lobby tramwajarskie torpedowało inne formy transportu publicznego?

G
Gość

Czy wsrod protestujących sa tacy ktorzy obrazali mieszkańców sprzeciwiających się zmianie kierunku pasa startowego w Balicach ?

G
Gość

Dobra okazja żeby Majchrowskimu w kwestii premetra powiedzieć *sprawdzamy*

g
grzeg

Nie, nie, nie - bo nie. To Kraków i wszystko jasne.

Z
Zbigniew Rusek

Co do Ronda Młyńskiego, to uważam, że akurat powinno być poszerzone na relacji od wlotu ulicy Pilotów (szerokiej części tej ulicy) do Młyńskiej i to poszerzenie powinno oznaczać trzeci pas ruchu, przeznaczony tylko i wyłącznie dla AUTOBUSÓW miejskich. Należy ułatwiać przejazd AUTOBUSOM a nie budować linii tramwajowych za wszelką cenę.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska