https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Kraków. Tramwaj na Alejach Trzech Wieszczów uwzględniony w planie dla Kleparza. Mieszkańcy sceptyczni

Piotr Ogórek
Aleja Słowackiego
Aleja Słowackiego Fot. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Trwają prace nad planem miejscowym „Kleparz”. Ten zakłada powstanie linii tramwajowej na Alejach Trzech Wieszczów, na odcinku od Łobzowskiej do Kamiennej. To pierwszy dokument miejski, który uwzględnia tramwaj na Alejach. Plan przewiduje także sporo zieleni, w tym park Jalu Kurka, który powinien zostać wykupiony od zakonu salwatorianów.

Urzędnicy opracowują właśnie plan miejscowy „Kleparz”. Ten zakłada możliwość budowy linii tramwajowej na alejach Trzech Wieszczów. To pierwszy raz, gdy ta trasa pojawia się w oficjalnych dokumentach miejskich. Wcześniej figurowała w opracowaniach naukowych, przede wszystkim Politechniki Krakowskiej. Co ciekawe, część mieszkańców nie chce takiego połączenia tramwajowego i stosowne uwagi złożyli do projektu planu. Urzędnicy odpowiadają, że miasto stawia na rozwój komunikacji publicznej, ale sama możliwość wybudowania torowiska nie oznacza jeszcze, że ono powstanie.

Plan dla rejonu pomiędzy aleją Słowackiego, ulicami Pawią, Basztową i Łobzowską opracowywany jest już od ponad trzech lat. W maju i czerwcu tego roku jego projekt został wyłożony do publicznego wglądu. Mieszkańcy mogli się z nim zapoznać, a do 2 lipca zgłosić uwagi. Te zostały już rozpatrzone przez prezydenta.

Mieszkańcy przeciwni. Mają obawy

Sporo mieszkańców zwróciło uwagę na dopuszczenie możliwości powstania linii tramwajowej na alei Słowackiego, pomiędzy ul. Łobzowską i Kamienną. Każda uwaga dotycząca tramwaju na alejach jest przeciwna takiej inwestycji. Mieszkańcy obawiają się dodatkowego hałasu, degradacji zieleni czy niszczenia kamienic.

„Kilka lat temu ówczesny ZIKIT „uspokoił” ruch na pierwszej obwodnicy, co polegało na przerzucaniu ruchu samochodowego na Al. Trzech Wieszczów. (...) Nie wyobrażam sobie „dołożenia” jeszcze do tego ruchu tramwajowego. Urzędnicy, którzy wpadli na tak „genialny” pomysł powinni być przymusowo osiedlani na naszej ulicy” - czytamy w uwadze jednego z mieszkańców. W innych uwagach mieszkańcy nie chcą tramwaju, bo „utrudni życie mieszkańcom i turystom w hostelach”, a także parkingu pod Kleparzem, bo „zachęci to do wjazdu do centrum”.

Urzędnicy: tramwaj na Alejach to odciążenie

Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego przekonuje, że tramwaj nawet na krótkim odcinku Alei bardzo by się przydał, a obawy mieszkańców są przesadzone.

- Nawet najkrótszy odcinek, chociażby pomiędzy placem Inwalidów i Kleparzem, dałby odciążanie rejonu Bagateli i Dunajewskiego. To rozwiązanie dobre, niezależnie od tego, czy metro powstanie, czy nie. Sieć tramwajowa musi mieć możliwość przekierowania ruchu. Pierwsza obwodnica jest na granicy przepustowości, więc taki „bypass” jest potrzebny - zaznacza Łukasz Franek. Jak przekonuje, na powyższym odcinku, ingerencja w zieleń byłaby minimalna, bo drzewa są w szpalerze. - Od razu mielibyśmy zielone torowisko. Byłoby też cicho, bo nowe technologie powodują, że tramwaj co najwyżej „szeleści”, a nie tłucze się - dodaje dyrektor.

Wszystkie uwagi sprzeciwiające się tramwajowi na alei Słowackiego zostały i tak nie uwzględnione przez prezydenta Jacka Majchrowskiego. Urzędnicy zwracają uwagę, że w planach miejscowych ustala się zasady obsługi danego obszaru przez docelowy układ komunikacyjny. - Wyznaczenie trasy tramwajowej na al. Słowackiego nie przesądza o jej lokalizacji, tylko zapewnia w przyszłości taką możliwość - zaznacza Bożena Kaczmarska-Michniak, dyrektor Wydziału Planowania Przestrzennego.

Jak dodaje, ewentualny przebieg linii tramwajowej i szczegóły jej wykonania pojawią się dopiero na etapie przygotowania do realizacji inwestycji, która będzie zależeć m.in. od Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz od zabezpieczenia odpowiednich środków w budżecie Krakowa. To jednak odległa pieśń przyszłości, nawet 10-letnia. Zwłaszcza, że wciąż nie zaczęła się budowa linii tramwajowej na Górkę Narodową, a w powijakach są prace nad trasami na Azory, do Bronowic Wielkich czy linia Meissnera-Mistrzejowice.

Wizja tramwaju na ATW

O tramwaju na Alejach wspomina się od dawna. Ostatnio najczęściej w opracowaniach naukowców z Politechniki Krakowskiej. W ich wizji tramwaj jeździłby na trasie ul. Kamienna - Aleje - ul. Konopnickiej - rondo Matecznego, a dalej do ul. Wielickiej. Dzięki trasie w Alejach część tramwajów mogłaby omijać przeciążone ul. Basztową i Karmelicką. Miałby to także być wstęp do ograniczania ruchu samochodowego na Alejach, po otwarciu tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej.

Jest też pytanie, czy tramwaje powinny jeździć Alejami na powierzchni, czy pod ziemią. Specjaliści z PK biorą pod uwagę oba rozwiązania, ale w przypadku budowy Trasy Zwierzynieckiej z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy, która ma połączyć ul. Armii Krajowej z ul. Księcia Józefa, rekomendują naziemne rozwiązanie. Zwracają uwagę, że Trasa Zwierzyniecka odciąży ruch na Alejach i dzięki temu byłoby można zmniejszyć na nich liczbę pasów dla aut na rzecz przestrzeni dla mieszkańców, chodników, zieleni i właśnie linii tramwajowej.

128 uwag do planu

Czego jeszcze mieszkańcy domagają się w 128 złożonych uwagach do projektu planu „Kleparz”? Inwestorzy i właściciele działek domagają się zwiększenia możliwości zabudowy, kosztem terenów zielonych. Inni apelują o więcej miejsc parkingowych. Sporo uwag odnosi się do dwóch Kleparzy (Starego i Nowego), bo plan dopuszcza tam budowę parkingów podziemnych. „Wieloletnia budowa wyeliminuje handel, który nie powróci już w pierwotnej postaci. Infrastruktura handlowa - o ile zostałaby przywrócona - będzie mieć odmienny charakter, klient znajdzie alternatywę, kupcy przeniosą działalność w inne miejsca” - czytamy w jednej z uwag. Także tutaj urzędnicy odpowiadają, że to tylko zapis o możliwości, a nie przesądzający budowę.

Projekt planu „Kleparz” jest wyjątkowo zielony, na co zwróciła uwagę m.in. wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska. Zakłada on wiele obszarów pod zieleń urządzoną, w tym park Jalu Kurka. Złożono co prawda uwagi, żeby teren te przewidzieć pod inwestycję, ale prezydent ich nie uwzględnił. Pod park planowany jest także niewielki teren w rejonie ul. Władysława Spasowskiego, w sąsiedztwie Szkoły Podstawowej nr 7 i terenu ogrodu Zgromadzenia Zakonnego Sióstr Wizytek. Na te cele należy zarezerwować środki w budżecie miasta w granicach 6 mln zł.

Projekt planu "Kleparz" zostanie ponownie wyłożony do publicznego wglądu, po uwzględnieniu zaakceptowanych uwag. Plan powinien zostać uchwalony na przełomie roku.

WIDEO: Barometr Bartusia

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 53

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

O
Ot, tak
14 sierpnia, 19:45, alina:

Ciagi rowerowe.

A ja proponuję ciągi dla lektyk.

a
alina
Ciagi rowerowe.
G
Gość
2019-08-03T10:19:22 02:00, pepe:

Metro ! Jedynie metro ! Wyburzenia i wielopiętrowe parkingi. Tam gdzie nie opłaca się metro, kolejka linowa. Na słupach, pod spodem zieleń i ciągi piesze i rowerowe. Ale najpierw METRO. Barany! METRO!

Metro OK tylko to rozwiąże problemy. Wyburzenia nie. Parkingi tak. Ciągi piesze wystarczą. Rowerowe są zawalidrogą i stanowią zagrożenie dla pieszych - zatem nie.

p
pepe
Metro ! Jedynie metro ! Wyburzenia i wielopiętrowe parkingi. Tam gdzie nie opłaca się metro, kolejka linowa. Na słupach, pod spodem zieleń i ciągi piesze i rowerowe. Ale najpierw METRO. Barany! METRO!
@@
Tam w większości nie ma "mieszkańców" tylko co najwyżej najemcy. Jak im się nie podoba, to mogą sobie wynająć mieszkanie w innej części miasta.
h
henrk
Skoro przejeżdżające tramwaje są cichutkie i nie wywołują drgań to uważam pomysł internauty 'krakusa' za rewelacyjny. Tory tramwaje puścić nie środkiem, tylko Bus-pasami.
G
Gość
Tam już są takie korki że dla l

Pieszych przydało by się kladki lub tunel zbudować... Zamiast wydawać na tramwaje zacznijcie kopać metro!!!
e
ecik
A nie dałoby się tych wszystkich urzędników zapakować w jakąś rakietę i wystrzelić gdziekolwiek? Byle dalej, aby nie mogli już szkodzić mieszkańcom.
G
Gość
2019-07-31T21:38:40 02:00, Aśka:

W większości tramwajów nie ma klimy, śmierdzi i klekotają jak cholera....

Wagon kosztuje, trzeba znaleźć na to środki finansowe. A te same nie spadną z nieba. To może trzeba podnieść ceny biletów? Również okresowych. Wówczas szybciej będą pieniądze na nowe tramwaje. A jak nie chcemy płacić więcej to poczekajmy. A swoją droga proponuję wycieczkę na do Mediolanu lub Lizbony. Tam jeżdżą jeszcze tramwaje sprzed II Wojny Światowej. A miasta chyba bogatsze. Więc proszę nie marudzić.

G
Gość
2019-07-31T20:07:12 02:00, krakus:

Tramwaj na całych alejach ale pod warunkiem - pozostawienie tylko dwóch pasów w każdą stronę przy czym tylko jeden pas dla samochodów, jeden dla mpk.

Dzisiaj MPK ma dla siebie jeden pas na wyłączność i się blokuje. A przy okazji blokuje skrzyżowania. Czyli nie tędy droga. Tylko komunikacja bezkolizyjna. Dla nierozumiejących - fizyczne odseparowana od innych pojazdów na całej długości, czyli bez krzyżowania się potoków pojazdów. Inne rozwiązania to po prostu bajdurzenia, a nie szukanie rozwiązania problemów. Przy obecnej liczbie przemieszczających się ludzi to jedyne sprawne rozwiązanie. Ale uwaga dla marzycieli - szlaki komunikacyjne trzeba dopasować do ludzi, a nie ludzi do szlaków komunikacyjnych.

A
Aśka
W większości tramwajów nie ma klimy, śmierdzi i klekotają jak cholera....
k
krakus
Tramwaj na całych alejach ale pod warunkiem - pozostawienie tylko dwóch pasów w każdą stronę przy czym tylko jeden pas dla samochodów, jeden dla mpk.
G
Gość
Równie dobrze mogą obiecać wodolot.
G
Gość
2019-07-31T18:25:46 02:00, Metro:

Znowu bawimy się w półśrodki które nic niezmienią. Tramwaje generują duży ruch co przy obecnych alejach daje tylko jeszcze stokrotnie większe korki. Już nie mówię ze absurdalne jest robienie parkingu podziemnego pod Starym Kleparzem jeśli ma się likwidować tam obecny charakter miejsca. W obecnych czasach gdzie rządzi konsumpcjonizm i wszechobecne galerie taka odskocznia jak Kleparz jest na wagę złota. Proszę zobaczyć jak dba się o to na zachodzie. Prawdziwe perły kupieckie. Natomiast wracając do samego tramwaju, problem można rozwiążąc budując tramwaj pomiędzy brknowicacmi cichym kącikiem i azorami a także w końcu metro.

Abstrahując od reszty wpisu. Co znaczy, że tramwaje "generują duży ruch"? Czy chodzi o to, że przewożą dużą liczbę pasażerów? A czyż nie o to chodzi?

G
Gość
park Kurka powinien zostac zlodziejom salwatorianom odebrani bo dostali go za mienie za ktore juz dosatli wczesniej majatek.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska