https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaje znów pojadą częściej, ale nie powrócą kursy co 5 minut

Arkadiusz Maciejowski
0d dnia 03.09.2018 r. (poniedziałek) zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie.
0d dnia 03.09.2018 r. (poniedziałek) zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Urzędnicy miejscy planują zmiany nie tylko w rozkładach jazdy. Pojawia się pomysł, by ulica Pawia stała się jednokierunkowa

Od 3 września zaczną obowiązywać w Krakowie tzw. powakacyjne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej. Nie brakuje w nich jednak kontrowersji. Podlegli prezydentowi Jackowi Majchrowskiemu urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu postanowili, że przez najbliższe tygodnie żaden tramwaj nie będzie kursował co pięć minut, choć przed wakacjami właśnie z taką częstotliwością na przystankach pojawiały się tramwaje numer 50 i 52. Mimo że na początku września liczba pasażerów MPK zdecydowanie wzrośnie, tramwaje te będą od 3 września jeździły co 7,5 minuty. Według urzędników - jeśli chodzi np. o linię 52 - „nie ma na razie potrzeby, by te tramwaje kursowały częściej”.

Jednocześnie pracownicy ZIKiT przedstawili wczoraj plany zmian organizacji ruchu m.in. na ul. Pawiej, które - ich zdaniem - mają usprawnić ruch w tej części Krakowa. Ulica ta miałaby stać się jednokierunkowa.

„Siedemnastka pojedzie inaczej”

Po tym, jak urzędnicy z ZIKiT wprowadzili w wakacje gigantyczne - największe od lat - ograniczenia w kursach tramwajów i autobusów, większość zmian planowanych od 3 września będzie oczywiście „na plus”. - Zasadniczo wracamy do stanu z czerwca - informują w ZIKiT. A to oznacza, że większość tramwajów znów zacznie kursować zdecydowanie częściej. Np. tramwaje numer 1, 3, 8, 13 i 20 ponownie w godzinach szczytu komunikacyjnego mają jeździć co 7,5 minuty, a np. tramwaje numer 2, 4, 9, 19 co piętnaście minut (szczegóły na dziennikpolski24.pl). W trakcie wakacji tramwaje jeździły - w zależności od linii - co 10 i 20 min.

Do swojej „przedwakacyjnej” częstotliwości kursowania nie powrócą jednak wspomniane - kluczowe linie, czyli tramwaj nr 50 i 52. Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT tłumaczy, że jeśli chodzi o „pięćdziesiątkę”, wpływ ma na to trwająca - w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej - przebudowa pętli w Kurdwanowie. 50-tka wciąż kursować będzie więc - tak jak przez ostatnie tygodnie - z Krowodrzy Górki do Prokocimia, zamiast do Kurdwanowa. - Tak będzie jednak jeszcze przez pierwsze trzy tygodnie września. Później tramwaj 50 zacznie ponownie jeździć do Kurdwanowa i przywrócona zostanie częstotliwość kursów co pięć minut - zapewnia wicedyrektor Franek. Dodaje, że do tego czasu uruchomiona z Kurdwanowa zostanie nowa linia tramwajowa. 70-tka pojedzie co 15 minut przez ul. Nowosądecką, estakadę Lipska-Wielicka, rondo Grzegórzeckie i Mogilskie do pętli Wieczysta. Ma ona przynajmniej częściowo zrekompensować pasażerom z Kurdwanowa brak tramwaju numer 50. Z Kurdwanowa do ul. Bieżanowskiej kursować będzie też zastępczy autobus nr 750. A tramwaje nr 6 i 24 pojadą co 15 min.

O ile więc w przypadku „pięćdziesiątki” obecnie brak jej powrotu do kursowania co pięć minut można jeszcze zrozumieć, to dla wielu pasażerów trudne do zaakceptowania będzie, że „tylko” co 7,5 minuty kursować będzie tramwaj 52 (Czerwone Maki - Os. Piastów). Wicedyrektor Franek uważa, że obecnie nie ma jeszcze potrzeby, by kursował częściej. Co 5 minut ma zacząć kursować - podobnie jak „pięćdziesiątka” - po 20 września. - Wtedy najbardziej wzrasta zapotrzebowanie na komunikację miejską, do miasta wracają studenci - twierdzą w ZIKiT.

Zmiany nie tylko częstotliwości

Jacek Mosakowski z Platformy Komunikacyjnej Krakowa przypomina, że z linią 52 rok temu było nawet gorzej, bo we wrześniu kursowała co 10 min. Generalnie uważa, że większość zaproponowanych przez urzędników zmian trzeba ocenić pozytywnie. Bo oprócz korekt częstotliwości kursowania, część tramwajów i autobusów pojedzie innymi trasami. Ważna jest zmiana trasy tramwaju nr 17. Przed wakacjami kursował z Ruczaju, przez rondo Grzegórzeckie do Dworca Towarowego. Od 3 września pojedzie co 15 min. nową trasą: Czerwone Maki - Grota-Roweckiego - Brożka - Wadowicka - Kalwaryjska - Limanowskiego - Na Zjeździe - Starowiślna - Grzegórzecka - al. Powstania Warszawskiego - tunel - Dworzec Towarowy. 17-stka będzie więc przejeżdżać przez Podgórze i częściowo pokrywać się z trasami tramwajów 11 i 19. Jacek Mosakowski zwraca uwagę, że pasażerowie apelowali o zwiększenie kursów na tych trasach.

Inaczej pojedzie też autobus numer 103. Kursować będzie trasą: Aleja Przyjaźni - al. Andersa - rondo Kocmyrzowskie - Bieńczycka - al. Pokoju i dalej bez zmian do Lesiska. Urzędnicy nie wykluczają też, że zwiększona zostanie liczba kursów autobusów 304, które dowożą pasażerów do Krakowa z Wieliczki. Od września zapewne będzie korzystać z nich zdecydowanie więcej osób, ponieważ w związku z remontami torów przez kilka godzin dziennie pociągi z Wieliczki nie będą wyjeżdżały do stolicy Małopolski.

Oprócz korekt w rozkładach jazdy, w ZIKiT rozważają wprowadzenie zmian na ul. Pawiej. Miałaby stać się... jednokierunkowa. A auta poruszałyby się nią tylko w stronę al. 29 Listopada.

- To newralgiczna ulica, na której tworzą się korki. Tkwią w nich nie tylko auta osobowe, ale też autobusy. Wynika to m.in. z tego, że jest to jedna z ostatnich ulic w centrum miasta, przez którą odbywa się tzw. ruch tranzytowy, czyli kierowcy jadący z południa miasta korzystają z niej, by przejechać na północ - tłumaczy wicedyrektor Franek. Tomasz Daros, przewodniczący Rady Dzielnicy I przyznaje, że faktycznie problem na ul. Pawiej jest poważny. - Ale wynika to też z faktu, że mamy tam nie tylko wzmożony ruch aut, ale i pieszych. Pomysł ruchu jednokierunkowego nie jest zły, ale uważam, że powinno się to rozwiązanie zastosować najpierw tymczasowo, by sprawdzić jaki to przyniesie efekt - mówi Tomasz Daros. Wicedyrektor Franek zaznacza, że ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta. - Jesteśmy jednak przekonani, że potrzebne są działania, by poprawić sytuację - podkreśla. I zaznacza, że zmiany mogłyby nastąpić we wrześniu.

Szczegóły rozkładów:

w związku z zakończeniem wakacji szkolnych, od dnia 03.09.2018 r. (poniedziałek) zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie.

Linie tramwajowe:

Linia 17 – zostanie przywrócona na nowej stałej trasie: Czerwone Maki P+R – Grota-Roweckiego – Brożka – Wadowicka – Kalwaryjska – Limanowskiego – Na Zjeździe – Starowiślna – Grzegórzecka – al. Powstania Warszawskiego – tunel – Dworzec Towarowy. Linia kursować będzie tylko w dni powszednie w godzinach szczytu z częstotliwością co 15 minut. Zostaną zlikwidowane kursy w godzinach popołudniowych w niedziele;
Linia 50 – w dalszym ciągu będzie kursować na trasie czasowo zmienionej: od Krowodrzy Górki do przystanku „Kabel” bez zmian, następnie ul. Wielicką do Prokocimia. Linia do odwołania będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 7,5 minuty przez cały dzień;
Linia 52 – do odwołania będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 7,5 minuty przez cały dzień. Przywrócenie pełnej częstotliwości planowane jest w drugiej połowie września b. r.;
Linia 70 – zastępcza linia tramwajowa kursująca na trasie: Kurdwanów P+R – Witosa – Nowosądecka – Wielicka – Dworzec Płaszów Estakada – Klimeckiego – Kotlarska – al. Powstania Warszawskiego – Mogilska – TAURON Arena Kraków Wieczysta. Linia kursować będzie z częstotliwością co 15 minut w dni powszednie oraz co 20 minut w dni wolne.
Pozostałe linie tramwajowe będą kursować analogicznie jak przed wakacjami (Uwaga! Dotyczy to również linii 6 i 24, które kursować będą ze zwykłymi częstotliwościami i w zwykłych godzinach);

Linie autobusowe miejskie:

Linie 132, 413, 475 – zostaną przywrócone i będą funkcjonować analogicznie jak przed wakacjami;
Linia 409 – zostanie przywrócona i będzie kursować na obecnej trasie celem umożliwienia dojazdu na egzaminy w sesji poprawkowej;
Linia 429 – pozostanie zawieszona. Przywrócenie linii planowane jest w drugiej połowie września b. r.;
Linie sezonowe 352 i 427 – zostaną zlikwidowane (ostatnim dniem kursowania w przypadku słonecznej pogody będzie 02.09.2018 r.);
Linia 134 – w miesiącu wrześniu będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 30 minut (jak zwykle w roku szkolnym), natomiast w soboty i dni świąteczne w godz. 10:00 – 18:00 co 10 minut (bez kursów dodatkowych co 30 minut). Informacja o uruchomieniu dodatkowych kursów w dany weekend będzie przekazywana w dotychczasowy sposób;
Linie 139, 502, 503 – będą kursować w dni powszednie z częstotliwością co 10 minut w godzinach szczytu i co 15 minut poza godzinami szczytu. Przywrócenie pełnej częstotliwości planowane jest w drugiej połowie września b. r.;
Linia 103 – zostanie wprowadzona zmiana stałej trasy: Aleja Przyjaźni – al. Andersa – Rondo Kocmyrzowskie im. ks. Gorzelanego – Bieńczycka – al. Pokoju i dalej bez zmian do Lesiska. Częstotliwość kursowania nie ulega zmianie. Na nowym odcinku trasy linia będzie zatrzymywać się na przystankach: „Os. Zgody” (w obu kierunkach), „Rondo Kocmyrzowskie im. Ks. Gorzelanego” i „Bieńczycka”. Przystanek „Rondo Czyżyńskie” w kierunku Alei Przyjaźni zostanie przeniesiony na ul. Bieńczycką;
Linia 183 – zostanie uruchomiony kurs wariantowy realizowany w dni powszednie około godziny 7:30 na poniższej trasie: Złocień – Agatowa – Półłanki – Bieżanowska – ks. Popiełuszki – Lipowskiego – Drożdżowa – Weigla – ks. Popiełuszki – Bieżanowska i dalej bez zmian do Domu Spokojnej Starości. Na wydłużonym odcinku trasy autobus obsługiwać będzie przystanki: „Bieżanów Pomnik” (nowy słupek na ul. ks. Popiełuszki), „Lipowskiego n/ż”, „Jędrzejczyka n/ż” (nowy przystanek – szczegółowe informacje poniżej) oraz „Dwór Czeczów”;
Linia 482 – zostaną wydłużone godziny kursowania w soboty do około 21:00 (analogicznie jak w święta).

W związku z trwającymi remontami:
linie 135 i 140 – pozostają zawieszone (w zamian kursują linie 735 i 740);
linia 184/484 – w dalszym ciągu kursuje na trasie skróconej do przystanku Swoszowice Autostrada;
linie czasowe 710, 735, 754 – będą kursować bez zmian;
linia 750 – nowa linia czasowa kursująca na trasie: Os. Kurdwanów – Stojałowskiego – Halszki – Witosa – Nowosądecka – Bieżanowska (powrót ul. Wolską i Na Kozłówce). Przystanek końcowo-początkowy Bieżanowska będzie zlokalizowany na ul. Wielickiej (w kierunku Wieliczki). Linia kursować będzie w dni powszednie w godzinach 6:00 – 19:00 z częstotliwością co 15 minut. Linia kursować będzie do czasu przywrócenia stałej organizacji komunikacji tramwajowej do Kurdwanowa;
Pozostałe linie autobusowe będą funkcjonować analogicznie jak przed wakacjami.

Linie autobusowe aglomeracyjne:

linie 204 i 244 – zostaną przywrócone częstotliwości kursowania obowiązujące w roku szkolnym;
linie 210 i 248 – zostaną przywrócone kursy na trasach wariantowych, realizowane tylko w roku szkolnym;
linie 204, 211, 215, 224, 225, 244, 301, 304, 904, 915 – w związku z trwającymi remontami w dalszym ciągu kursują na trasach czasowo zmienionych;
linia 254 – w związku z przebudową ul. Krzyżańskiego pozostaje zawieszona (w zamian kursuje linia zastępcza 754);
Pozostałe linie aglomeracyjne funkcjonować będą bez zmian.

Zmiany w funkcjonowaniu przystanków:

Zostaną uruchomione następujące nowe przystanki autobusowe:
„Bieżanów Pomnik” – nowy słupek na ul. ks. Popiełuszki, po skręcie z ul. Bieżanowskiej (dla kursu wariantowego linii 183);
„Jędrzejczyka” – nowy przystanek zlokalizowany na ul. Weigla, przed skrzyżowaniem z ul. Jędrzejczyka, na wysokości Szkoły Podstawowej nr 124 (w jednym kierunku). Przystanek będzie obsługiwany przez linię 133 oraz przez kurs wariantowy linii 183. Status przystanku: „na żądanie”.

Zasady zachowania ważności biletów okresowych:

Bilety okresowe wykupione na linie 17 i 103, których okres obowiązywania rozpoczyna się nie później niż 03.09.2018 r., zachowują ważność (do końca okresu ważności biletu) na dotychczasowych i nowych trasach linii. Bilety okresowe o okresie ważności rozpoczynającym się 03.09.2018 r. lub później zachowują ważność tylko na nowych trasach linii.

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

B
Beata
Z jednej strony zmuszaja ludzi do korzystania z MPK bo utrudniaja poruszanie sie po miescie samochodem a z drugiej utrudniaja jazde nawet komunikacja. W zwiazku z tym mieszkancy radzcie sobie sami... a pieniadze na miasto i tak wyrwiemy od was w podatkach i oplatach dodatkowych....
x
xyz
Autobusy stoją w korkach, więc lepiej wziąć nacisk na tramwaje, które w naszym mieście i tak kursują całkiem znośnie, niż zwiększyć częstotliwość i tabor autobusowy co by przyniosło tylko tyle że jeszcze więcej autobusów by było na drogach, stało w korkach i jeszcze zatruwało powietrze.
S
Siamuś
Od Ronda Czyzyńskiego: Mogilską czy Al. Pokoju? Najlepiej byłoby 1 wagon Mogilską a drugi Al. Pokoju. Popieram opcję zw. z 16.
K
Kriss NH
Zmniejszenie częstotliwości kursowania 4, pomimo wprowadzenia 44, pogorszyło jakość skomunikowania "starej" Nowej Huty z Centrum. W ten sposób przerzucono połowę obsługujących tą linię KRAKOWIAKÓW na inne linie, w zamian dając nieklimatyzowane wagony na linii 44. Wydaje mi się, że w ZIKiT mocno działa opcja antyNowohucka (co dostrzegalne było w decyzjach dotyczących obsługi komunikacyjnej tej dzielnicy już od wielu lat) i jeśli Majchrowski nie zacznie dostrzegać tej sprawy, to przegra w tej dzielnicy, gdyż przeciwnicy mogą to wyeksponować. A jeśli tego przeciwnicy nie eksponują, tzn. że też im nie zależy na tej dzielnicy. Wydaje mi się jednak, że to jest duży błąd, gdyż mieszkające tutaj "dziadki" do wyborów "chodzą" i kto wygrywa w NH, ten wygrywa w Krakowie….
B
Burmistrz Nowej Huty
a jesli chodzi o tramwaje to mozna polaczyc linie 10 i 22 kursujace po podobnej trasie w jedna linie ktora bedzie jezdzic co 7.5 minuty w szczycie na trasie Pleszow-Borek Falecki.Jesli chodzi o obsluge Walcowni to powinna tam wrocic 16 przez al.Solidarnosci co 15 minut.
G
Gość
Linia 52 w ogóle nie powinna mieć częstotliwości 5 minut, gdyż - po pierwsze - na ogół jest obsługiwana przez bardzo pojemne tramwaje (Krakowiaki), po drugie, linia ta jeździ torowiskiem ul. Lubicz, po którym kursują autobusy a to torowisko jest już od dawna przeciążone i duża liczba tramwajów powoduje to, że autobusy linii 124/424, 152 oraz pośpieszny 502 - zamiast sprawnie jechać - stoją w ... korkach tramwajowych. Nie jest rzadkością w godzinach popołudniowego szczytu, gdy autobus stoi za "sznurem" czterech składów tramwajowych a zdarza się, że pięciu (tworzy się jeden 'sznur' tramwajów). Powinno się raczej zredukować częstotliwość linii 52 do 10 minut a w zamian ewentualnie uruchomić jakąś linię szczytową, kursującą inną trasą (zamiast Mogilskiej przez Al. Pokoju; zamiast Lubicz - Grzegórzecką). Dlaczego to tramwaj linii 52 miałby jeździć co 5 minut a jednocześnie od wielu lat żadna linia autobusowa nie ma częstotliwości 5 minut (kiedyś 130 jeździła bardzo często, nawet częściej niż co 5 minut, ale to już historia). Raczej powinno się zlikwidować długie przerwy pomiędzy kursami autobusów. 70-ka tez niesłusznie na Tauron - większa liczba tramwajów na Mogilskiej blokuje przejazd przez skrzyżowanie z Meissnera i w efekcie autobus 424 traci bardzo dużo czasu na lewoskręt. Tramwajów jest w Krakowie za dużo a autobusów - zbyt mało.
G
Gość
Koniec
l
lem
jeżeli zikit jest w likwidacji to nie może podejmować żadnych decyzji gdyż( należy domniemywać) będzie robił wszystko aby zaszkodzić miastu i mieszkańcom - na złość. A poza tym - uważam że na stanowiskach kierowniczych w urzędzie mista oraz spółkach miejskich mogą pracować wyłącznie ludzie mieszkający na stałe w Krakowie. Obecnie wielu mieszka gdzieś na wsiach poza Krakowem i na dobrą sprawę "lata" im co dla miasta jest dobre.
M
M.
A może by tak w końcu dać autobus rzegubowy dla Lini 125, bo o 5 rano nie ma szans czasem wsiąść do niego za rondem grzegurzeckim w stronę zlocienia.
f
fortuna
Kiedy do ZIKIT-tu wróci Janek Tajster? Wybitny fachowiec i wielki przyjaciel Jacka.
A
Andrzej
Przecież tych oszołomów z ZIKiT mieli zlikwidować. Decyzję o tym podjął czerwony Jacek,a może zmienił zdanie ?
M
M.
Ciągle zmiany. Co trzy miesiące nowe koncepcje. Zawsze usprawiedliwienie jakąś przebudową albo rozbudową. Chaos.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska