Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km ma przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. W ramach inwestycji powstaje też nowa linia tramwajowa z pętli w Kurdwanowie do ul. Zakopiańskiej.
Przebieg Wilgi trzeba przełożyć, by wybudować fragment Trasy Łagiewnickiej - w rejonie ul. Zakopiańskiej, w tym dokończyć jeden z tuneli powstających w ramach tej inwestycji. Chodzi o tunel o długości ponad 600 metrów, zlokalizowany między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, w którym wyodrębniono osobne korytarze dla aut i tramwajów. Większość tunelu została już wybudowana, a w części przeznaczonej dla tramwajów układane są tory. Ostatni odcinek tunelu ma się znajdować w miejscu, gdzie obecnie płynie Wilga. Po przełożeniu rzeki będzie więc można dokończyć budowę obiektu. To będzie drugi taki tunel tramwajowy w Krakowie (pierwszym jest podziemna trasa od ronda Mogilskiego przez Dworzec Główny do przystanku "Politechnika").
- Przełożenie koryta Wilgi planujemy na przełomie lutego i marca tego roku. Obecnie prowadzone są prace związane z umocnieniem nowego koryta rzeki o długości około 550 metrów, które będzie przebiegało pod dwoma nowymi obiektami mostowymi. Chodzi o mosty wzdłuż linii kolejowej oraz wzdłuż ulicy Zakopiańskiej - informuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka. - Od strony ulicy Ludwisarzy koryto zostanie zakończone podniesieniem obwałowań. Zostanie to wykonane w taki sposób, by płynąca Wilga, spiętrzając się na łuku, nie zalewała sąsiednich nieruchomości - dodaje.
Część tunelu między sanktuariami przeznaczona dla tramwajów ma zostać zakończona przystankiem (zlokalizowanym w rejonie mostu Miłosierdzia), który będzie obsługiwał osoby jadące do i z sanktuariów. Tunel budowano metodą odkrywkową. Najpierw zrobiono potężny wykop, a następnie wykonano podłogę, ściany i stropy tunelu. Na koniec obiekt zostanie w całości zasypany, przestrzeń nad nim - zagospodarowana.
W ramach inwestycji powstają także inne przystanki tramwajowe: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz przy ul. Zakopiańskiej.
Prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej prowadzone są także na innych odcinkach. Roboty dotyczą m.in. budowy pozostałych tuneli. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2021 r. Koszt przedsięwzięcia to ponad 800 mln zł, a ze spłatą kredytu ok. 1,2 mld zł. Projekt współfinansowany jest z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Tunele Trasy Łagiewnickiej:
- pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta – ok. 200 m
- dwa w rejonie Białych Mórz, między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II – tunel drogowy i biegnący obok niego
tunel tramwajowy będą mieć długość ponad 600 m każdy
- pod ul. Zakopiańską – ok. 60 m
- od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową – ponad 500 m
- pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i ul. 8 Pułku Ułanów – ok. 22 m
- pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj – ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej.
- Te znaki zodiaku odnajdą szczęście w 2023 r.
- Studniówki ruszyły. Oto najpiękniejsze kreacje dziewcząt
- Ranking Perspektyw. Oto najlepsze licea w Małopolsce!
- Najpopularniejsze imiona w Krakowie w 2019 roku [RAPORT]
- Najlepsze "perełki" krakowskiej deweloperki w 2019 [ZDJĘCIA]
- TOP 20 najbogatszych gmin w Małopolsce w 2019 roku [RANKING]
