https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trasa Łagiewnicka: powstają tunele i przystanki. Niedługo zostanie przełożona Wilga [ZDJĘCIA, WIDEO] 17.01.

Piotr Tymczak
Postępują prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej. Obecnie prowadzone są m.in. intensywne roboty przygotowawcze do przełożenia Wilgi do nowego koryta, co ma nastąpić na przełomie lutego i marca. Ta operacja jest potrzebna do tego, by dokończyć budowę najdłuższego z tuneli, którym pojadą samochody, ale też tramwaje.

Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km ma przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. W ramach inwestycji powstaje też nowa linia tramwajowa z pętli w Kurdwanowie do ul. Zakopiańskiej.

Przebieg Wilgi trzeba przełożyć, by wybudować fragment Trasy Łagiewnickiej - w rejonie ul. Zakopiańskiej, w tym dokończyć jeden z tuneli powstających w ramach tej inwestycji. Chodzi o tunel o długości ponad 600 metrów, zlokalizowany między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, w którym wyodrębniono osobne korytarze dla aut i tramwajów. Większość tunelu została już wybudowana, a w części przeznaczonej dla tramwajów układane są tory. Ostatni odcinek tunelu ma się znajdować w miejscu, gdzie obecnie płynie Wilga. Po przełożeniu rzeki będzie więc można dokończyć budowę obiektu. To będzie drugi taki tunel tramwajowy w Krakowie (pierwszym jest podziemna trasa od ronda Mogilskiego przez Dworzec Główny do przystanku "Politechnika").

- Przełożenie koryta Wilgi planujemy na przełomie lutego i marca tego roku. Obecnie prowadzone są prace związane z umocnieniem nowego koryta rzeki o długości około 550 metrów, które będzie przebiegało pod dwoma nowymi obiektami mostowymi. Chodzi o mosty wzdłuż linii kolejowej oraz wzdłuż ulicy Zakopiańskiej - informuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka. - Od strony ulicy Ludwisarzy koryto zostanie zakończone podniesieniem obwałowań. Zostanie to wykonane w taki sposób, by płynąca Wilga, spiętrzając się na łuku, nie zalewała sąsiednich nieruchomości - dodaje.

Część tunelu między sanktuariami przeznaczona dla tramwajów ma zostać zakończona przystankiem (zlokalizowanym w rejonie mostu Miłosierdzia), który będzie obsługiwał osoby jadące do i z sanktuariów. Tunel budowano metodą odkrywkową. Najpierw zrobiono potężny wykop, a następnie wykonano podłogę, ściany i stropy tunelu. Na koniec obiekt zostanie w całości zasypany, przestrzeń nad nim - zagospodarowana.

W ramach inwestycji powstają także inne przystanki tramwajowe: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz przy ul. Zakopiańskiej.

Prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej prowadzone są także na innych odcinkach. Roboty dotyczą m.in. budowy pozostałych tuneli. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2021 r. Koszt przedsięwzięcia to ponad 800 mln zł, a ze spłatą kredytu ok. 1,2 mld zł. Projekt współfinansowany jest z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Tunele Trasy Łagiewnickiej:
- pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta – ok. 200 m
- dwa w rejonie Białych Mórz, między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II – tunel drogowy i biegnący obok niego
tunel tramwajowy będą mieć długość ponad 600 m każdy
- pod ul. Zakopiańską – ok. 60 m
- od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową – ponad 500 m
- pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i ul. 8 Pułku Ułanów – ok. 22 m
- pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj – ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
drama

najlepsze zdjęcie "biuro inżyniera kontraktu" stoi dwóch cwoków z rękami w kieszeni. Panowie od patrzenia jeszcze żadna robota nie poszła na przód. Za łopaty i do pracy. Dramat

M
Mac
17 stycznia, 16:52, gieciuś:

Jak zwykle przy takich projektach https://projektowanie-wnetrz-online.pl/projektowanie-wnetrz-krakow , zdania są podzielone, a niektórych to naprawdę trudno jest czytać. W zasadzie wydaje mi się, że ta trasa jest potrzebna, ale dla wielu ludzi chwilowe utrudnienia są zdecydowanie ważniejsze niż finalne zyski z budowy. Nie wygląda to dobrze.

Chwilowe utrudnienia? Uciążliwość na lata dla ludzi mieszkających w pobliżu.

g
gieciuś

Jak zwykle przy takich projektach https://projektowanie-wnetrz-online.pl/projektowanie-wnetrz-krakow , zdania są podzielone, a niektórych to naprawdę trudno jest czytać. W zasadzie wydaje mi się, że ta trasa jest potrzebna, ale dla wielu ludzi chwilowe utrudnienia są zdecydowanie ważniejsze niż finalne zyski z budowy. Nie wygląda to dobrze.

G
Gość

Komu potrzebna trasa łagiewnicka?Dewotkom i pseudo świętoszkom?

Rozpieprzone wszystko,szybciej można przejść niż przejechać z borku fałęckiego do łagiewnik.Ciekawe który hierarcha kościelny lobbował na rzecz utworzenia wyżej wymienionego syfu.

G
Gość
15 stycznia, 21:56, Huop:

chyba "na Kurdwanowie" a nie "w Kurdwanowie"! kto pisze te artykuły dla Gazety Krakowskiej?

16 stycznia, 01:28, machlojska:

jakaś pała z sosnowca

To brukowiec

G
Gość
16 stycznia, 9:26, Kraków..:

Obwodnica wewnętrzna..żart jakiś albo oksymoron. Nie ma kasy na np.polnocna i inne a tutaj obca agentura watykańska będzie miała przez środek miasta i to jeszcze jeden pas więcej. Ale tam wały muszą pod stołem iść. Nic nie przebije sprzedaży w 2006 huty sendzimira przez maciarenke pod patronatem p.jacka

Komentarze jak zwykle trzymają poziom. Czyli gdzieś w okolicach dna.

Dokończenie trzeciej obwodnicy jest bardzo potrzebne i to na 10 lat temu, więc po co się popisujesz głupotą i coś tam pleciesz o obcych agenturach?

A północna obwodnica ma być gotowa do końca 2023, umowę podpisali ze dwa lata temu. Trzoszku nieaktualne informacje masz.

G
Gość
15 stycznia, 22:34, Ech:

Brakuje tylko jednej wiadomości, kiedy będzie przejezdna Zakopiańska i Turowicza? , bo to jest najbardziej istotne, a nie to ile ziemi wykopali i czy rzeka będzie płynąć, no chyba że to informację dla ryb oraz dżdżownic.

Święta racja. Od 3 tygodni nie widziałem choćby jednego pracownika przy budowie w okolicy zwężenia przy ulicy Herberta gdzie jest największy ruch kołowy a tysiące samochodów codziennie próbują wjechać tamtędy do centrum. Co mieszkańców Krakowa obchodzi temat koryta rzeki podczas gdy droga jest rizkopana i nic się w tym czasie nie robi żeby ją udrożnić...

m
merty
16 stycznia, 9:26, Kraków..:

Obwodnica wewnętrzna..żart jakiś albo oksymoron. Nie ma kasy na np.polnocna i inne a tutaj obca agentura watykańska będzie miała przez środek miasta i to jeszcze jeden pas więcej. Ale tam wały muszą pod stołem iść. Nic nie przebije sprzedaży w 2006 huty sendzimira przez maciarenke pod patronatem p.jacka

Dokładnie tak... podobnie było z budową estakady kolejowej nad Wielicką!!! chodziło tylko o to aby jak najszybcije doprowadzić kolej i wybudować przystanek przy pomniku ludzkiej głupoty w Łagiewnikach!!!

K
Kraków..

Obwodnica wewnętrzna..żart jakiś albo oksymoron. Nie ma kasy na np.polnocna i inne a tutaj obca agentura watykańska będzie miała przez środek miasta i to jeszcze jeden pas więcej. Ale tam wały muszą pod stołem iść. Nic nie przebije sprzedaży w 2006 huty sendzimira przez maciarenke pod patronatem p.jacka

m
machlojska
15 stycznia, 21:56, Huop:

chyba "na Kurdwanowie" a nie "w Kurdwanowie"! kto pisze te artykuły dla Gazety Krakowskiej?

jakaś pała z sosnowca

E
Ech

Brakuje tylko jednej wiadomości, kiedy będzie przejezdna Zakopiańska i Turowicza? , bo to jest najbardziej istotne, a nie to ile ziemi wykopali i czy rzeka będzie płynąć, no chyba że to informację dla ryb oraz dżdżownic.

G
Gość
15 stycznia, 21:56, Huop:

chyba "na Kurdwanowie" a nie "w Kurdwanowie"! kto pisze te artykuły dla Gazety Krakowskiej?

,,W Kurdwanowie,,..kobieto

H
Huop

chyba "na Kurdwanowie" a nie "w Kurdwanowie"! kto pisze te artykuły dla Gazety Krakowskiej?

N
Nowy

Kiedy można się spodziewać otworzenia Zakopianka niech się skupia żeby tam zrobić robotę a dalej niech sobie dlubia i trzy lata

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska