Nowe stawki to m.in. efekt konsultacji prowadzonych z mieszkańcami. Możliwość różnicowania stawek za postój dała nowelizacji ustawy, która zacznie obowiązywać od września.
Strefa parkowania poszerzy się dodatkowo o Zabłocie, osiedle Podwawelskie oraz rejon ulic Wita Stwosza, Prandoty i al. 29 Listopada do torów kolejowych.
Obecnie za pierwszą godzinę postoju w Krakowie płacimy 3 zł, za drugą 3,5 zł i za trzecią 4,1 zł. Za każdą kolejną dopłacamy 3 zł.
W nowej strefie będziemy płacić odpowiednio 5 zł za pierwszą godzinę, 6 zł za druga, 7 zł za trzecią i 5 zł za kolejne w strefach C. W B będzie to odpowiednio 7, 8, 9 i znowu 7 zł, a w strefach A 9, 10, 11 i znowu 9 zł.
Dla mieszkańców stref pozostanie abonament mieszkańca za 10 zł. Z kolei abonamenty ogólnopostojowe (teraz za 250 zł) wzrosną do 700 (strefa C), 900 (B) i 1200 zł (A).
Teraz projekt uchwały trafi pod obrady rady miasta (11 czerwca). Ostatecznie to radni zdecydują o kształcie uchwały i strefy płatnego parkowania. Urzędnicy uchwałę napisali tak, aby zaczęła obowiązywać od września.
Strefa Płatnego Parkowania. Porównujemy Kraków do innych mia...
Projekt zmian w SPP przygotował Zarząd Transportu Publicznego. Te są możliwe po ostatnich zmianach w prawie na poziomie ogólnopolskim. Dzięki temu można różnicować stawki za postój w SPP oraz rozszerzyć je także na weekend. I z takiej opcji zamierzają skorzystać w Krakowie, by - jak przekonują urzędnicy - "poprawić komfort życia mieszkańców". Projekt zmian został opracowany na podstawie analiz zapotrzebowania parkingowego w Krakowie. Później zostały one doprecyzowane w wyniku trwających kilka tygodni konsultacji (zakończono je na początku maja). Ostatecznie stawki zaokrąglono do pełnych kwot, bez groszy.
Jesienią 2018 r. na zlecenie ówczesnego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu przeprowadzono analizę popytu i podaży miejsc postojowych na obszarze SPP. Strefy, gdzie proponowana jest stawka 8 zł za pierwszą godzinę postoju (9,60 zł za drugą, 11,40 zł za trzecią, za kolejne – 8 zł) to obszary, w których popyt na miejsca postojowe przekracza 90 proc. podaży. W tych podstrefach kierowcy najdłużej szukają też miejsca postoju.
Włączenie nowych terenów miasta do SPP ma z kolei być reakcją na zachowania kierowców. Zabłocie jest silnie turystycznym terenem, na którym mieszkańcy mają kłopoty ze znalezieniem miejsca postojowego. Z kolei os. Podwawelskie dla wielu kierowców dojeżdżających do centrum pełni funkcję miejsca postojowego, co z kolei odbija się na komforcie życia jego mieszkańców.
Coraz większy ruch turystyczny powoduje, że także w weekendy mieszkańcy centrum miasta zwracają uwagę na problem ze znalezieniem miejsca postojowego. Konieczne jest zatem wprowadzenie SPP również w soboty i niedziele.
