WIDEO: Krótki wywiad
W projekcie budżetu miasta na 2020 r. znalazło się pięć zadań związanych z przygotowaniem budowy nowych linii tramwajowych w Krakowie. Zaplanowano następujące trasy:Cichy Kąciki - Azory, Nowy Kleparz - plac Inwalidów (wzdłuż al. Słowackiego), Salwator - Przegorzały, Mały Płaszów - Rybitwy, Prokocim (szpital) - os. Rżąka.
Większość linii na papierze
Przypomnijmy, że na razie w pierwszej kolejności miasto zamierza wybudować oczekiwaną od lat linię tramwajową z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Plan jest taki, by prace rozpoczęły się w przyszłym roku. Powstanie także połączenie Krowodrza Górka - Azory. W związku z realizacją tej trasy podpisana została już umowa na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych, które pozwolą rozpocząć budowę.
Miasto myśli już jednak o nowych połączeniach. W projekcie przyszłorocznego budżetu zarezerwowano więc 900 tys. zł na stworzenie koncepcji linii z pętli w Cichym Kąciku na Azory.
- Po wybudowaniu linii z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową i Azory, trasa z Krowodrzy Górki do centrum będzie mocno obciążona. Linia z Cichego Kącika na Azory, m.in. przez ul. Piastowską, odciąży tę trasę i spowoduje, że dostęp do tramwaju będą mieli mieszkańcy nowych rejonów miasta - wyjaśnia Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.
W planach finansowych na 2020 r. zapisano także 200 tys. zł na rozpoczęcie opracowywania koncepcji rozwoju transportu, która uwzględni budowę czterech kolejnych linii tramwajowych. Jedną z nich wyznaczono wzdłuż al. Słowackiego na odcinku od Nowego Kleparza do placu Inwalidów. Pomysł budowy torowiska przez Aleje Trzech Wieszczów pojawiał się co jakiś czas. Teraz koncepcja znalazła się w oficjalnym miejskim dokumencie dotyczącym finansów Krakowa.
Podobnie jest w przypadku propozycji budowy trasy tramwajowej z pętli na Salwatorze do Przegorzał. Takie rozwiązanie miałoby zachęcić do tego, by osoby dojeżdżające obecnie z rejonu Przegorzał do centrum samochodami przesiadały się na tramwaj, co odciążyłoby ul. Księcia Józefa, by tam nie tworzyły się korki.
O wydłużenie linii tramwajowej z Małego Płaszowa na Rybitwy (gdzie planowane są nowe, duże inwestycje), a nawet do os. Złocień, apelowali już radni miejscy, a wcześniej radni z Dzielnicy XIII Podgórze.
W planach jest też linia z Prokocimia, gdzie otwarto niedawno nową siedzibę Szpitala Uniwersyteckiego, na osiedle Rżąka.
Dwa tunele pod centrum
Zdaniem ekspertów z Politechniki Krakowskiej trzeba planować rozbudowę sieci tramwajowej i proponowane linie się przydadzą, ale wciąż oczekują rozwiązań, które będą odpowiedzią na problemy transportowe w ścisłym centrum, gdzie już często tramwaje stoją w korkach (np. na ul. Basztowej).
- Jeżeli zostaną wydłużone istniejące linie - np. do Górki Narodowej, na Azory, Rybitwy czy do Przegorzał, to do centrum zacznie dojeżdżać dużo więcej pasażerów i potrzeba będzie więcej tramwajów. Ajuż obecna sieć torowisk w śródmieściu jest na granicy wytrzymałości - zwraca uwagę Marek Bauer z PK.
Przekonuje, że konieczne jest więc planowanie podziemnych rozwiązań w centrum. Tam proponuje dwa tunele tramwajowe, które krzyżowałyby się na północ od Rynku Głównego (od strony ul. Basztowej). Pierwszy z sugerowanych tuneli miałby przebiegać od ul. Grzegórzeckiej do ul. Urzędniczej, a drugi - od ronda Mogilskiego do ul. Czarnowiejskiej. Jako konieczne rozwiązanie specjaliści z
Politechniki wskazują też budowę linii tramwajowej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów.
- Proponowany przez miasto odcinek Nowy Kleparz - plac Inwalidów coś może pomóc, ale to niepełne rozwiązanie. Przydałoby się połączenie z Nowego Kleparza, ale co najmniej do ronda Grunwaldzkiego, a najlepiej byłoby poprowadzić taką trasę także ul. Kamieńskiego do ul. Wielickiej - sugeruje Marek Bauer.
Czekając na metro
Krakowianie i naukowcy czekają też na studium wykonalności dla bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie, które jest obecnie opracowywane na zlecenie miasta - za niespełna 10 mln zł. Dokument ma być gotowy do końca tego roku. Jak informują w magistracie, wykonawca studium prowadził w ostatnim czasie m.in. badania geologiczne mające na celu rozpoznanie warunków gruntowych.
- Ostatni raz prace związane ze studium opiniowaliśmy na początku roku. Wtedy brano pod uwagę budowę metra na linii wschód - zachód, a więc z Nowej Huty przez centrum do Bronowic. Moim zdaniem to nie jest korytarz, w którym podziemna komunikacja jest teraz najbardziej wskazana. Poczekajmy jednak na efekty prac związanych ze studium - komentuje Marek Bauer.
- Tak powstawały linie tramwajowe w centrum Krakowa
- Hala Targowa. Tu zatrzymał się czas [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]
- Niesamowite! Te chałupy znajdują się w Krakowie [ZDJĘCIA]
- Który z krakowskich radnych jest najlepszy? Który to leser?
- Budowa tunelu zakopianki - fakty, liczby, ciekawostki
- TOP 20 najbogatszych gmin w Małopolsce [RANKING]
