Kraków. Wielki, błotny plac budowy na budowie Centrum Nauki Cogiteon

OPRAC.:
Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Budowa Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon w Czyżynach Joanna Urbaniec/Polska Press
Trwa budowa Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon. Niedawno do placu budowy została wytyczona tymczasowa droga technologiczna na czas budowy. Cały teren to teraz wielki, rozkopany i zabłocony plac budowy.

FLESZ - 4 mln dawek szczepionki Pfizera wkrótce trafi do Polski

Droga technologiczna do Cogiteonu, wzdłuż al. Bora-Komorowskiego, została już wybudowana, teren został ogrodzony i ruszyła właściwa budowa Małopolskiego Centrum Nauki. Teraz to wielki, zabłocony plac budowy, do czego przyczynił się padający od wielu dni deszcz.

Przypomnijmy, że pod koniec stycznia wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska wydała decyzję o wpisie do rejestru zabytków zachodniej części dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny. Decyzja ta pozwoliła rozpocząć budowę Cogiteonu, która została wstrzymana w momencie rozpoczęcia procedury wpisu do rejestru. Na początku lutego władze województwa podpisały umowę z wykonawcą na budowę Centrum Nauki. Jego koszt to 242 mln zł, a MCN ma być gotowe w 2023 roku.

Pat w sprawie drogi do Cogiteonu

Zupełnie osobną kwestią jest natomiast budowa właściwej drogi dojazdowej do Cogiteonu. Jak mówi Piotr Koziarz, droga technologiczna nie może być takową, bo nie spełnia odpowiednich parametrów.

Ostatnio szeroko opisywaliśmy kwestię drogi do Cogiteonu. Zarząd Dróg Miasta Krakowa prze do wariantu, któremu sprzeciwia się część mieszkańców oraz wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska. Dotarliśmy do dokumentu, który zakłada sześć wariantów drogowych do Cogiteonu, w tym tańsze i mniej inwazyjne, niż droga proponowana przez ZDMK. Po naszych pytaniach urzędnicy zapowiadają analizę innych rozwiązań.

Dokument, do którego dotarliśmy to prezentacja pt. "Małopolskie Centrum Nauki - projekt zintegrowany. Koncepcja drogi dojazdowej do terenu MCN". Opatrzona jest logiem województwa małopolskiego i datowana na 15 stycznia tego roku. Przedstawia skrótowo sześć wariantów połączenia drogowego do MCN Cogiteon. Trzy to połączenie od strony al. Bora-Komorowskiego, a kolejne trzy od strony południowej – dwa od ul. Stella Sawickiego i jedno od ul. Życzkowskiego.

W dokumencie wprost stwierdzono, że najkorzystniejszy jest wariant 5b, czyli połączenie od strony Stella-Sawickiego, nad którym pracuje ZDMK. Połączenia od Bora-Komorowskiego są negatywnie oceniane pod względem technicznym czy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Co ciekawe, żadnych negatywnych ocen nie ma wariant nr 3, zakładający dojazd do MCN od strony wysokości ul. Dobrego Pasterza. Jego koszt to 7 mln zł, czyli o 5 mln zł mniej, niż wariant, do którego dąży ZDMK.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kminek

Podsumujmy: PiS buduje sobie centrum nauki bez uzgodnionego dojazdu, na terenie wpisanym do rejestru zabytków, chowa przed mieszkańcami alternatywne możliwości dojazdu (i tansze) i trzyma dyrektora centrum który jest powołany bez konkursu i od kilku lat zarabia krocie. No Sasin by lepiej tego nie wymyslil.

J
John

To proste - ZDMK zdaje sie realizowac nie wiadomo czyje interesy zamiast interesow mieszkancow i miasta.

Dzialania ZDMK szkodza wszystkim, z miastem na czele. Dlaczego prezydenci na to pozwalaja ?

E
Ehh

NIE,moim skromnym zdaniem takie centra(muzea) mogły by byc w kazdej uczelni zlokalizowanej w centrum.Frunkcje współczesnej dydaktyki wraz z kampusami,miasteczkami studenckimi wypchnac pod A4 ,aczkolwiek z dobra komunikacja do centrum i mega szybka koleja obwodowa połączona z komunikacją autonomiczna(samojezdna).Krakow to ok 200.000 studentow.-duza wartośc dodatnia ale mozna Studentom stworzyć lepsze warunki rozwoju ,a i w mieście, które turystycznie i przez centralizacja urzedowa zawsze będzie atrakcyjne stworzyć lepsze warunki bytowania.

Dodaj ogłoszenie