https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wielkie hamowanie na Alejach, pojedziemy 50 km/h

Piotr Tymczak
Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu planuje ograniczenie dopuszczalnej prędkość na główniej arterii Krakowa. Od jesieni na Alejach Trzech Wieszczów samochody będą mogły rozpędzać się nie do 70 km/h, a tylko do 50 km/h. Zapowiedziano też zwężenie pasów ruchu i rozszerzenie tzw. buspasów dla pojazdów komunikacji zbiorowej - czytamy w "Dzienniku Polskim".

O takie zmiany zabiegali przedstawiciele różnych organizacji społecznych i miejscy aktywiści. Powinny, ich zdaniem, zredukować zanieczyszczenie powietrza na Alejach. Tymczasem, pytani przez nas o zdanie kierowcy, zwracają uwagę, że już teraz Aleje są zakorkowane. Obawiają się, że po zmianach zatory będą jeszcze większe. Swoje uwagi mają też policjanci.

- Założenie jest słuszne, ale bardziej zasadne byłoby ograniczenie prędkość do 60 km/h - mówi Robert Michalik, naczelnik wydziału ruchu drogowego w komendzie miejskiej. Zwraca ponadto uwagę, że wprowadzenie 50 km/h, w myśl przepisów, da możliwość jazdy po Alejach rowerzystom. Drogówka ma obawy, czy to bezpieczne.

Zmiany, jakie drogowcy chcą wprowadzić na alejach: Krasińskiego, Mickiewicza i Słowackiego, budzą duże kontrowersje wśród kierowców. Przede wszystkim obawiają się oni, że ograniczenie prędkości na Alejach jeszcze bardziej zwiększy tam korki.

W ZIKiT wyjaśniają, że zmiany zostaną wprowadzone na wniosek organizacji społecznych, ekologów i miejskich aktywistów, którzy zgłaszali takie pomysły podczas spotkań w ramach Forum na Rzecz Czystego Powietrza.

Czytaj cały artykuł w "Dzienniku Polskim"

Zjawiskowa iluminacja nowego mostu na obwodnicy Krakowa [ZDJĘCIA]

Kultura Gazura: odc. 13

Komentarze 47

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

???
Serio? Przypominam, że jazda mpk, to nie jazda autem. Na ranem? Chyba miedzy 7a 8, pozniej leci się elegancko. Cykliści? Na rowerze po alejach chyba też nie jezdziles. Rower na 3-pasmowej ulicy to duże ryzyko. Sam zobaczysz, wypadki, utrudnienia. Zikit slucha dzieci przebierajacych sie za motyle, a jak drogowka ma zastrzeżenia to już nieistotne
F
Fred
Ekolodzy? Chyba tylko z nazwy. Przecież smog to niska emisja = piece opałowe. Spaliny stanowią 11-14% zanieczyszczeń. To nie jest rozwiązanie problemu. Spalanie? Moje diesle palą więcej przy jeździe miejskiej typu jedź-stój. A tak to teraz wygląda na alejach. Dziś, w sobotę, korki jak w tygodniu. Czy ktoś kiedyś rozliczy zikit za ich działania? W tym roku ich decyzje to hit za hitem. Ja podatki zabieram do mojego miasteczka bo nie zgadzam się na to. Placilem tu, bo uznałem, że skoro tu żyję to powinienem się dorzucac do kasy miasta. Pomimo tego, że moj nie mały dochód wynika z usług świadczonych poza Krakowem. Koniec z tym. Nie będę wam płacił za ciągłe utrudnianie mi życia w tym mieście. Prawo pozwala mi na to więc żegnajcie pieniążki!
R
Rhw
NAJLEPIEJ CAŁY RUCH SAMOCHODOWY USUNĄĆ Z ALEI I ZOSTAWIĆ TYLKO ROWERZYSTÓW, PÓŹNIEJ Z TRZECIEJ OBWODNICY TEŻ RUCH USUNĄĆ DO ZERA !!! A TAK " naprawdę" to najlepiej wrócić do WCZESNEGO ŚREDNIOWIECZA TO DOPIERO WTEDY BĘDZIE EKO !!!
G
Gość
Szkoda, że nadal się kombinuje przy Alejach zamiast zrobić tam rewolucję.
1. Wyciąć ten bezsensowny pas zieleni na środku, puścić w jego miejsce jezdnię 2+2 z pasami zwężonymi, by nikt nie próbował gnać
2. Na zewnątrz pasów dla samochodów - pasy dla komunikacji miejskiej (autobusy+tramwaje), z zatokami by autobusy przyspieszone mogły jechać gdy zwykłe stoją na przystanku
3. szeroki chodnik + ścieżka rowerowa
i zostaje jeszcze dobrych PARĘ METRÓW z każdej strony, by posadzić szpaler krzaków i drzew.

Skutek? Aleje nagle ze ścieku komunikacyjnego zamieniają się w miejsce, gdzie można otworzyć okno w kamienicy, gdzie da się normalnie iść chodnikiem zamiast przeciskać między autami...
R
Rhw
WYHAMOWAĆ ! KONIECZNIE ! DLACZEGO TYLKO DO 50KM/H ! MOŻE BY TAK DO 10 ALBO 5 KM/H !!! NASTĘPNIE ZLIKWIDOWAĆ RUCH SAMOCHODOWY ! PÓŹNIEJ ZLIKWIDOWAĆ RUCH PIESZY ( ŁAŻĄ TYLKO I ŚMIECĄ W DODATKU EMITUJĄ CO2 BEZ KATALIZATORÓW !) W JESZCZE PÓŹNIEJSZYM CZASIE ZLIKWIDOWAĆ NALEŻY CAŁY KRAKÓW ! JAKO ŻE TO STRASZNIE NIEEKOLOGICZNE MIEJSCE STWORZONE PRZEZ ORGANIZMY - ORGANICZNE ZWANE: SSAKI NACZELNE !!!! PS. DO MIEJSKICH PARKÓW KONIECZNIE SPROWADZIĆ KORNIKA DRUKARZA - BĘDZIE WTEDY SUPER EKO!!!
C
Czytacz
Super po mieście to znaczy po parkach też? Po ścieżkach rowerowych?
Z
Zielony
Wolniejsza jazda to większa emisja smogu. Decydenci nie tylko chcą krakowianom utrudnić życie ale też bardziej ich podtruwać!
f
fugu
Policja nie ma jakiegokolwiek wpływu na to co robi ZIKiT oznakowanie Krakowa jest w bardzo wielu miejscach niezgodne z przepisami , za wąskie ścieżki i kontrapasy dla rowerów, znaki pionowe postawione w odległościach mniejszych niż 10 m od siebie, niezgodnie z przepisami np. tylko po lewej stronie drogi. Przykładem tego ponad rok ograniczenie prędkości na ul. J Lea koło placu targowego, jest tam też wcześnie dozwolony ruch rowerów pod prąd a nie ma na tym odcinku właśnie ograniczenia do 30 km/h
l
les.
Będą jeździć 99 km/h aby nie stracić prawa jazdy. Jak obecnie łamią przepisy znaki nic nie zmienią
t
tur
łatwiej zmienić kilka znaków niż opracować optymalizację działania świateł w zależności od natężenia ruch. ZIKiT nie liczy się z mieszkańcami, rowerzystami cały czas robiąc zmiany w organizacji ruchu wg własnego WIDZI MI SIĘ, często tworząc wręcz niebezpieczne rozwiązania zwłaszcza dla rowerzystów.
M
Marcin
Fajnie, że jeżdżę taksówka.. Będę miał szerszy pas na alejach.. A teraz na poważnie.. 50km/h na alejach? W nocy tez? A może pójść dalej i zrobić strefę 30? A moze tylko autobusy i pedaliści? W ten sposób nic się nie osiągnie. Zabieranie miejsc parkingowych powoduje tylko to, że więcej aut jeździ po mieście szukając gdzie można zaparkować. Ktoś powie, że ograniczy to smog.. Te całe 5% które powodują samochody? Faktycznie.. poprawi ale w drugą stronę. Większe korki, wyższe spalanie, więcej aut. Ktoś kto jest istotą rozumną potrafi myśleć i to rozumie ale w zikicie "Pany po studyjach" są najmądrzejsi. W Krakowie niedługo nie będzie można jeździć samochodem, nie będzie miejsca by zaparkować a kazda wolna przestrzeń zamieni się w blokowisko, biurowce lub galerie handlowe czego przykładem okolica Bonarki.
k
krakus
tak już zmienił np. ruch na ul urzędniczej - trzech panów napisało w ramach 2015 Kontrakt 100 rozwiązań co chcą i zrobili. Były to osoby bezpośrednio związane z ZIKiTem. Ograniczenie nie ma związku z ekologia samochód spala prawie tyle samo przy tych prędkościach pokonując opory ruchu, ale będzie się poruszało dłużej po alejach - prosty wniosek więcej około 40 spalin na pokonanie oporów tarcia. Nie biorę tu pod uwagę rozpędzania samochodu, które w porównaniu do czasu jazdy zajmie niewiele człego czasu przejazdu.
t
trybik
A ja mam samochód i nawet nim jeżdżę dość regularnie. I od jakiegoś czasu pisuję do ZIKiT, aby na Alejach wprowadzić 50 km/h. Czyli wychodzi na to, że oceniając wg siebie trafiasz kulą w płot.
t
takie tam przemyślenia
albowiem od kilkudziesięciu lat na tym ciągu ulicznym jazda z taką prędkością możliwa była tylko nad ranem. Nawet planowane 50 km/h było rzadko osiągalne. Natomiast zmieni się kilka innych aspektów. Zmniejszona prędkość dopuszczalna przyciągnie cyklistów. I ci osobnicy przy zwężonych pasach ruchu zaczną powodować sytuacje niebezpieczne. Malo tego - wyobrażam sobie sytuację, gdy jedzie pojazd uprzywilejowany. Prawy pas (bus) oczywiście zapchany autobusami - wszak po to jest wydzielony. Pozostałe dwa węższe i gdzie tu zrobić miejsce dla uprzywilejowanego? To do przemyślenia. Cyklistów proszę o nie komentowanie i nieocenianie.
m
mm
j.w
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska