Najważniejsi i najciekawsi twórcy teatralni, a także debiutanci, szeroko dyskutowane przedstawienia, gorące tytuły i spektakle – w grudniu Kraków będzie żył teatrem za sprawą Boskiej Komedii.
- Chcemy, by wybór tytułów oddawał szersze spektrum tego, co się w polskim teatrze dzieje, choć wiele ważnych spektakli się nie znalazło w konkursie, który ma swoje ograniczenia - tłumaczył podczas konferencji zapowiadającej festiwal jego dyrektor Bartosz Szydłowski.
O tym, że w ferworze przedświątecznych przygotowań jest miejsce na teatralne doświadczenia może świadczyć choćby ogromne zainteresowanie najnowszym spektaklem Krzysztofa Warlikowskiego, który po sukcesach na festiwalach w Awinionie, Barcelonie i Atenach zobaczy również krakowska publiczność. Do dwóch zapowiadanych, które wyprzedały się na pniu, organizatorzy „dołożyli” kolejny pokaz „Elizabeth Costello”. To okazja, by zobaczyć na scenie Maję Komorowską, Maję Ostaszewską, Jadwigę Jankowską-Cieślak, Ewę Dałkowską Małgorzatę Hajewską-Krzysztofik oraz Andrzeja Chyrę.
Głośne nazwiska na scenie pojawią się także m.in. w „Rewizorze” warszawskiego Teatru IMKA, gdzie w obsadzie znaleźli się m.in .Tomasz Karolak i Krystyna Tkacz, głośne „Wesele” Teatru Słowackiego to popis gry aktorskiej i plejada krakowskich artystów, zaś w „Zemście” warszawskiego Teatru Komedia na scenie pojawi się m.in. Maciej Stuhr.
Najlepsi z najlepszych
O tytuł najlepszego spektaklu i najlepszych twórców ubiega się jedenaście wybranych przez selekcjonerów tytułów:
„Antygona z Molenbeek” (reż. Anna Smolar) Teatru Dramatycznego w Warszawie,
„Chłopi” (reż. Remigiusz Brzyk) Teatru Ludowego w Krakowie,
„Człowiek z papieru. Antyopera na kredyt” (reż. Jakub Skrzywanek) Teatru Powszechnego w Warszawie,
„Dzieje grzechu” (reż. Wojtek Rodak) Starego Teatru w Krakowie,
„Elizabeth Costello” (reż. Krzysztof Warlikowski) Nowego Teatru w Warszawie,
„Fobia” (reż. Markus Öhrn) Nowego Teatru w Warszawie,
„Matki. Pieśni na czas wojny” (reż. Marta Górnicka) Teatru Powszechnego w Warszawie i Maxim Gorki Theater w Berlinie,
„Persona. Ciało Bożeny” (reż. Jędrzej Piaskowski) Teatru Zagłębie w Sosnowcu,
„Piękna Zośka” (reż. Marcin Wierzchowski) Teatru Wybrzeże w Gdańsku,
„Wesele” (reż. Maja Kleczewska) Teatru im. Słowackiego w Krakowie,
„Złote płyty” (reż. Mateusz Pakuła) Teatru Capitol we Wrocławiu.
Laureatów konkursu "Inferno", których wybierze międzynarodowe jury, poznamy podczas gali zamykającej tegoroczny festiwal.
Natomiast sekcja "Paradiso" publiczność zobaczy siedem spektakli, które - jak co roku - będą prezentacją młodych talentów poszukujących własnej tożsamości teatralnej.
Nie tylko przedstawienia
Przed i po pokazach przedstawienia „Matki. Pieśni na czas wojny” (5 i 6 grudnia) pisarz Andrzej Stasiuk poprowadzi zbiórkę na rzecz Ukrainy w imieniu Fundacji Linia Frontu.
„To nie tylko teatr – to okazja, by wspólnie pomóc tym, którzy najbardziej tego potrzebują” – wyjaśniają organizatorzy.
Nie tylko teatr, ale też rozmowy i debaty o świecie, w jakim żyjemy znalazły się w programie festiwalu. Wśród tematów debat, m.in. „Kto lepszy: kobiety czy mężczyźni?”, „Zetki na dziadersów! Ścierać się czy uczyć od siebie?” czy „Świadome i nieświadome formy autocenzury”, zaplanowano także rozmowę z dyrektorami teatrów o zmianach i wyzwaniach stojących przed polskimi scenami.
Hasłem 17. edycji jest cytat z utworu zespołu Radiohead „You are so fucking special”. O tym, czy aktorzy czują się kimś wyjątkowym rozmawiać będą m.in. Mateusz Janicki, Dominika Bednarczyk-Krzyżowska, Radek Krzyżowski, Łukasz Stawarczyk.
Podczas Boskiej Komedii odbędzie się także krakowska premiera książki Agnieszki Berlińskiej "Szajna, Szajnisko. Portret zakulisowy", fragmenty książki przeczyta Anna Polony.
Wstęp na wszystkie rozmowy i debaty jest bezpłatny.
Festiwal Boska Komedia organizowany jest nieprzerwanie od 2008 r. przez Teatr Łaźnia Nowa, instytucję kultury Miasta Krakowa, a partnerem wydarzenia jest Instytut Adama Mickiewicza.
