https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wjazd na Kazimierz na nowych zasadach i z identyfikatorem?

Bartosz Dybała
Jeszcze do końca tego tygodnia mają potrwać konsultacje społeczne w sprawie projektu wprowadzenia na Kazimierzu strefy czystego transportu. Część krakowian sprzeciwiało się temu pomysłowi, ale ostatecznie urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu nie zamierzają się z niego wycofać. W aktualnym projekcie zmian poszli jednak na spore ustępstwa, głównie wobec przedsiębiorców. Z kolei większe restrykcje dotkną taksówkarzy.

Strefa czystego transportu, którą urzędnicy chcą wprowadzić na Kazimierzu, ma na celu ograniczenie ruchu samochodów. Pierwotna wersja projektu zmian wzbudziła ogromne kontrowersje. Zgodnie z nią do strefy miały mieć możliwość wjazdu tylko auta w pełni elektryczne. Oprócz tego mieszkańcy, taksówki, pojazdy służb i pocztowe, wolnobieżne pojazdy elektryczne oraz należące do niepełnosprawnych. Z tej listy zostali wykluczeni przedsiębiorcy. Oni mogliby wjeżdżać do strefy tylko w godzinach dostaw towaru. Największy ukłon urzędnicy zrobili właśnie wobec nich, modyfikując zapisy w projekcie zmian, które przedstawili wczoraj podczas Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa.

Zgodnie z aktualną propozycją, przedsiębiorcy, którzy mają zarejestrowaną działalność na obszarze planowanej strefy, będą mogli do niej wjechać swoimi samochodami także poza godzinami dostaw towaru. Oznacza to, że będą mogli dowozić potrzebne produkty cały czas. Taką możliwość będą mieli do 31 grudnia 2025 r. Po tym terminie, jeśli nie kupią samochodu elektrycznego, do strefy już nie wjadą. To wzbudza kontrowersje, bo - jak podnosili przedsiębiorcy, którzy byli na wczorajszej komisji - taki zakup to duży koszt.

Bartosz Piłat z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu uspokaja. - Po pierwsze: mówimy o okresie siedmiu lat. Coś, co dzisiaj jest nowością, wtedy na pewno będzie tańsze - przekonuje Piłat. Dodaje, że rozważane są też pomysły np. dotacji na zakup takich samochodów. - Ale o konkretach trudno teraz mówić - kwituje.

W nowym projekcie urzędnicy wprowadzili większe restrykcje względem taksówkarzy. Oni też nie wjadą do strefy po 31 grudnia 2025 r., jeśli nie wymienią auta na w pełni elektryczne.

- Uznaliśmy, że ze względu na nie najniższy wiek taboru taksówkarskiego w Krakowie dodanie takiego zapisu będzie słuszne - mówi Bartosz Piłat.

Mieszkańcy mają wątpliwości, czy nowe przepisy - jeśli na ich wejście w życie zgodzą się radni miejscy - będą skutecznie egzekwowane. ZIKiT przekonuje, że będą i przedstawia konkretne, choć nie do końca dopracowane pomysły. Urzędnicy chcą wprowadzić identyfikatory mieszkańca i przedsiębiorcy, o które zainteresowani będą mogli wystąpić do tej miejskiej jednostki. Mają one ułatwić strażnikom miejskim prowadzenie kontroli przestrzegania przepisów.

Tyle że zgodnie z aktualną propozycją identyfikatory... nie będą obowiązkowe. A to może przecież ułatwić wjazd do strefy osobom nieupoważnionym. Urzędnicy przekonują jednak, że są też inne sposoby, by w prosty sposób sprawdzić, czy dana osoba jest np. mieszkańcem. W niektórych przypadkach wystarczy dowód osobisty.

Jeśli chodzi z kolei o przedsiębiorców, to aby zapobiec ewentualnym nadużyciom, każdy z nich będzie mógł wystąpić tylko o jeden identyfikator. Nie ma więc zdaniem urzędników ryzyka, że w oparciu o ten dokument do strefy będą wjeżdżać np. wszyscy pracownicy lokalu itp.

Zakres strefy czystego transportu „Kazimierz”:

ul. Miodowa na odcinku od ul. Krakowskiej do ul. Bożego Ciała, ul. Bożego Ciała na odcinku od ul. Św. Wawrzyńca do ul. Miodowej, ul. Meiselsa na odcinku od placu Nowego do ślepego zakończenia za ul. Bożego Ciała, ul. Józefa, ul. Nowa, pl. Nowy, ul. Estery, ul. Warszauera, ul. Kupa, ul. Izaaka, ul. Jakuba, ul. Wąska, Bartosza, plac Bawół, ul. Szeroka, ul. Ciemna, ul. Lewkowa, ul. Na Przejściu.

Konsultacje

Zasady prowadzenia konsultacji zostały przez urzędników zmienione. Stało się tak, jak poinformował ZIKiT, w związku z agresywnym zachowaniem niektórych uczestników. Mieszkańcom pozostaje teraz składanie uwag i wniosków w siedzibie ZIKiT przy ul. Centralnej. Konsultacje będą prowadzone do 14 września.
FLESZ: Emerytury dla matek - kto będzie je dostawał?

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

Dzieje się w Krakowie

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
Luk
10.01.2019 godzina 16:00 wjazd w ulicę Jakuba róg Warszauera STRAZNICY MIEJSCY KONTROLUJĄ WSZYSTKIE AUTA temperatury -3 st. na zewnątrz . AUTO DACIA. nr. Rej KR 7N561 auto nr. 107 ODPALONE PRZEZ CAŁY CZAS STOI NA CHODNIKU ZA SŁUPKAMI NA KOGUTACH. W AUCIE NAPALONE JAK W PIECU, z rury się DYMI. JESLI TAK MA WYGLADAC TA STREFA TO NIE MAM WIECEJ PYTAN jest to ŻALOSNE ZANIECZYSZCZANIE POWIETRZA PRZEZ STRÓŻÓW PRAWA. A NAM MANDATY ZA WIAZD. Wyciągnijcie sami z tego wnioski.
G
Gość
A co z reszta kazimierza, olocice ulicy Paulinskiej? Aktualnie mieszkancy musza czasem krążyć po okolicy nawet godzine, zanim beda mogli wrocic do wlasnego mieszkania! Generuje to dodatkowo jeszcze wiecej spalin, a niby tego urzednicy chca uniknac. Najgorzej jest w weekend, gdy na spacer nad wisle ludzie przyjedzaja autem i zastawiaja kazde mozliwe miejsce. Dodatkowo ciagle zabierane sa miejsca parkingowe.
M
Mateusz
Wygrało lobby producentów samochodów elektrycznych! A one wcale nie są ekologiczne, produkcja akumulatorów + produkcja energii dla tych aut to tyle emisji spalin, jakby przez 20 lat jeździć autem z silnikiem spalinowym.
m
mieszkaniec
h .. ci w d ...
mam nadzieje ze ukrócą wam te knajpy i pójdziecie z torbami wrócicie tam skąd przyszliście chamy j.......
czas na was przyjdzie
pozdrawiam
R
Rest
Biedny psie indiański
Nie wiesz co piszesz
z
ziutka
Majchrowski chce się przypodobać przed wyborami i pokazać że coś robi ale oczywiście wyszło jak zawsze.
g
gośc
pier..................c
właścicieli knajp h ....... im w d.............e
niech wyp...........a z kazimierza
m
mieszkaniec
brawo bardzo
tylko dla mieszkańców
ja bym jeszcze zrobił zakaz knajp max do 22.00
dzielnica kazimierz to nie burdel tylko dzielnica zabytkowa a przez te knajpy czynne cała dobe
wszystko obrzygane hałas itp alkochole wszyscy pijani sikaja i sraja gdzie popadnie zenada

mam nadzieje ze wejdzie wiecej zakazów i wróci stary dobry piekny kazimierz
x
x
Albo stanowimy prawo równe dla wszystkich albo tworzymy "Państwo w Państwie" i część, w tym przypadku mieszkańców, obejmujemy szlacheckimi przywilejami. Papudroki będą mogły wjeżdżać na tą strefę byle czym, tylko dlatego, że tam mieszkają. A ja się pytam czy ja też publiczną drogę którą widzę z okna mogę sprywatyzować i zakazać im wjeżdżać na nią? ZIKiT i jego pomysły... czyi kolesie mają mieszkania na Kazimierzu, że tak im w d.... wchodzą?
a
abaqus
Tzw. strefa czystego transportu to w wydaniu ZIKiT absurd w najczystszej (nomen omen) postaci!
Zgodnie z ich chorą wizją samochody tzw. mieszkańców (czyli osób zameldowanych w strefie, nie mylić z faktycznym mieszkańcem) nie zanieczyszczają (sic!). Stary diesel z powycinanymi katalizatorami będzie mógł tam wjechać, a nowoczesna hybryda nie, tylko dlatego że ten pierwszy należy do tzw. mieszkańca, a drugi nie! Czy to znaczy że ten pierwszy jest bardziej czysty? Nie! Więc co on robi w tej strefie?!? To samo dotyczy taksówek i innych pojazdów zwolnionych. Albo WYŁĄCZNYM kryterium jest poziom zanieczyszczeń emitowany przez pojazd, albo ta strefa nie ma kompletnie sensu.

Kwestią osobną są podjazdy z instalacją gazową LPG. One też nie mogą wjechać do strefy mimo że te z CNG mogą. Przecież to jest ten sam poziom emisji! Gdzie tu sens, gdzie logika?!?
m
m
Mieszkańcem jest też wynajmujący pokój, apartament, miejsce w hostelu - tymczasowym, ale jednak. Będą mogli wjeżdżać?
J
Juter
No wlasnie to mam na mysli. Takie gniotki jak Ty interpretuja swoja meskosc poprzez pryzmat swojej bryki...Tylko jak trzeba zagadac laske na ulicy to juz gorzej...brakuje wartszatu co? I nie pisze debilu o warsztacie samochodowym...
o
on
chyba gej
t
to
niech sobie sam sprawdza i kontroluje i powoła komórkę od tego. ZIKIT odwala problem do kolejnej instytucji czyli straży miejskiej. Ręce będzie miał czyste. Straż miejska jak zawsze bierze wszystko na garba i połyka bez przepicia.
p
pozwolą
na skuteczne respektowanie przepisów. Po dowodzie osobistym - bzdura. Najpierw trzeba odnaleźć kierowcę, potem poprosić o dowód osobisty , potem sprawdzić miejsce zameldowania przez radio w bazie PESEL. A obowiązek meldunkowy i tak już praktycznie nie istnieje i kierujący będzie uparcie twierdził że jest mieszkańcem, czyli dokumentacja do sądu....... itd. itd...... a jak kierowcy nie będzie w pobliżu ? to wezwanie ...setki wezwań..... tysiące w skali miesiąca i wyjaśnianie..... a na końcu kierowca dogada się z mieszkańcem który powie to ja kierowałem.... albo obywatel Ukrainy... czy tez Białorusi...
Kolejne chore pomysły !!!!! NIESKUTECZNE !!!!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska