Adwokat Piotr Capiński, reprezentujący przedsiębiorców z Kazimierza, przygotował projekt uchwały zmieniający zasady w Strefie Czystego Transportu (SCT). Główną innowacją jest umożliwienie wjazdu do niej samochodem osób, które korzystają z usług na obszarze ograniczonego ruchu, obowiązującego na placu Nowym i okolicznych ulicach.
Wjazd na Kazimierz tylko na podstawie specjalnego biletu?
- Brak możliwości wjazdu do SCT dla klientów i kontrahentów przedsiębiorców z tej strefy stanowi podstawową przyczynę drastycznego obniżenia ich obrotów i realne zagrożenie dla dalszej działalności - podkreśla Piotr Capiński.
Początkowo przedstawiony przez niego pomysł był taki, by płacący za towar lub usługi w SCT mogli do niej wjeżdżać w godz. 8-21. Propozycja obejmowała również to, że w restauracjach, sklepach, biurach, z których usług dana osoba by skorzystała, otrzymywałaby bilet lub inny znak identyfikacyjny, na podstawie którego mogłaby opuścić SCT bez kary.
Tomasz Daros, radny miejski, przewodniczący Rady Dzielnicy I Stare Miasto, zwrócił uwagę, że po południu po pracy do SCT wracają jej mieszkańcy i jeżeli parkowaliby tam aż do 21 klienci lokali, to mogłyby być problemy ze znalezieniem wolnego miejsca.
Przedsiębiorcy i ich adwokat zaproponowali kompromisowe rozwiązanie: wjazd do SCT dla klientów i kontrahentów w godz. 9-19 i propozycja, by okoliczność ta była weryfikowana przy wyjeździe ze strefy na podstawie paragonu, faktury, umowy lub innego dokumentu potwierdzającego zasadność wjazdu wraz z potwierdzeniem wykupienia postoju w strefie płatnego parkowania, która obejmuje cały Kazimierz.
- Rozważamy możliwość wprowadzenia biletów pozwalających na tymczasowe niedostosowanie się do zakazu wjazdu do SCT lub innej formy odpłatności - informują w Zarządzie Transportu Publicznego.
Poprawkę do uchwały w sprawie SCT złożył też wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa Rafał Komarewicz. Nie uwzględnia ona jednak pomysłu przedstawionego przez Piotra Capińskiego, dotyczącego umożliwienie wjazdu do SCT dla klientów i kontrahentów.
- Przy takim rozwiązaniu funkcjonowanie SCT właściwie traciłoby sens. Trudno sobie wyobrazić sprawne kontrolowanie czy do strefy wjeżdżają tylko osoby do tego upoważnione - komentuje radny Komarewicz.
Obecnie wjazd do SCT mają mieszkańcy (dotychczasowymi pojazdami bez żadnych ograniczeń), przedsiębiorcy, taksówki oraz pojazdy elektryczne, napędzane wodorem lub gazem CNG. Projekty przedsiębiorców jak i radnego Komarewicza uwzględniają, by do SCT mogli wjeżdżać i parkować tam wszyscy mieszkańcy i mikroprzedsiębiorcy ze strefy płatnego parkowania „Kazimierz”, a także osoby prowadzące samochody hybrydowe. Obie propozycje zakładają też wydłużenie czasu dostaw w obrębie SCT. Radny Komarewicz proponuje, by w dni powszednie dostawy były w godz. 6-7, 9-14, 17-19, a w soboty i dni wolne od pracy w godz. 6-20.
SCT wprowadzono do połowy tego roku. Radny Komarewicz wnioskuje, by ten czas skrócić do końca maja.
Zmianami w SCT radni zajmą się podczas sesji zaplanowanej na najbliższą środę.
POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:
Autor: Joanna Urbaniec