"Nie chcemy SCT na Grzegórzkach! Rada Dzielnicy II Grzegórzki podjęła uchwałę wzywającą Prezydenta Miasta Krakowa do zaniechania działań prowadzących do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu na terenie całego miasta. Jeżeli SCT zostanie wprowadzona w proponowanym kształcie, na tak ogromnym obszarze, w praktyce będzie strefą wykluczenia komunikacyjnego dla wielu mieszkańców Grzegórzek" - poinformowała Rada Dzielnicy II Grzegórzki.
Uważają, że z obowiązku strefy powinni być wyłączeni mieszkańcy Krakowa
W uzasadnieniu uchwały radni z Grzegórzek napisali m.in.: "Proponowana strefa miałaby swoim zakresem obejmować obszar o powierzchni około 250 km² , czyli około ¾ powierzchni Krakowa. Uważamy, że tak szeroki zasięg SCT jest nieproporcjonalny i będzie niekorzystny. Dla porównania, w Warszawie strefa czystego transportu obejmuje jedynie 7 proc. powierzchni miasta".
Radni z "dwójki" przypomnieli też, że Kraków ma już doświadczenia w funkcjonowaniu SCT – strefa na Kazimierzu ustanowiona uchwałą z 19 grudnia 2018 r. miała powierzchnię jedynie 0,2 km².
"Był to bardziej rozsądny i kontrolowany zakres działań, który mógł być lepiej dostosowany do lokalnych warunków. Ponadto w naszej opinii granice strefy nie uwzględniają rzeczywistego rozmieszczenia źródeł zanieczyszczeń, zwłaszcza biorąc pod uwagę proponowane wyłączenia. W związku z powyższym Rada Dzielnicy II Grzegórzki sprzeciwia się wprowadzeniu strefy w przedstawionym kształcie i proponuje wprowadzenie jej w obrębie I obwodnicy. Uważamy także, że z obowiązku strefy powinni być wyłączeni mieszkańcy Krakowa i okolic oraz przedsiębiorcy mający siedzibę, lub prowadzący działalność w Krakowie" - zaznaczyli w uzasadnieniu radni z "dwójki".
Proponowana przez nich SCT w I obwodnicy obejmowałaby ulice w ścisłym centrum Krakowa w obrębie Plant.
Strefa czystego transportu ma obowiązywać od 1 lipca 2025 roku
Przypomnijmy, że propozycja miasta, jaka była konsultowana z mieszkańcami jest taka, by od 1 lipca 2025 r. pojazd mógł jeździć po SCT jeżeli spełni następujące wymagania (nie dotyczy mieszkańców Krakowa): w przypadku diesli auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2014 r. albo spełniać wymagania normy emisji Euro 6: w przypadku pojazdów z zapłonem iskrowym (pojazdy benzynowe, także te z instalacją LPG) auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2005 r. albo spełniać wymagania normy emisji Euro 4.
Urzędowy projekt zakłada również, że od 1 lipca 2030 r. aby móc jeździć po SCT, samochód będzie musiał wypełniać następujące wymogi: w przypadku diesli - rok produkcji przynajmniej w 2018 r. lub norma Euro 6dT; w przypadku aut benzynowych i LPG - minimum rok produkcji 2005 lub minimum norma emisji Euro 4. Mieszkańcy Krakowa mają być objęci wymogami SCT dopiero od 1 lipca 2030 r. Dla pojazdów spoza Krakowa, które nie będą spełniać wymogów, wprowadzony będzie okres przejściowy: do 30 czerwca 2028 r. Do tego czasu wjazd takich aut będzie możliwy po dokonaniu opłaty emisyjnej.
W piątek, 17 stycznia, zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące wprowadzenia SCT w Krakowie. Raport zawierający sposób rozpatrzenia poszczególnych opinii, wniosków i uwag mieszkańców miał być opublikowany do 30 dni od tej daty.
Wpłynęło blisko 20 tysięcy uwag w sprawie SCT w Krakowie
Krakowski magistrat poinformował, że ze względu na dużą liczbę zgłoszonych uwag i wniosków termin publikacji zostanie wydłużony.
Do urzędu wpłynęło blisko 20 tysięcy opinii, obejmujących ankiety internetowe, papierowe oraz uwagi przesłane pisemnie i elektronicznie. Ich analiza wymaga więcej czasu, aby rzetelnie uwzględnić każdą opinię.
Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta Krakowa* termin publikacji raportu może zostać wydłużony maksymalnie do 60 dni w uzasadnionych przypadkach, takich jak konieczność opracowania obszernej dokumentacji lub przeprowadzenia dodatkowych analiz.
Następnym krokiem po publikacji raportu ma być opublikowanie nowego projektu uchwały ws. SCT (przygotowanego już po rozpatrzeniu uwag), a w ciągu 21 dni mieszkańcy będą mieli czas na zgłoszenie formalnych uwag do tego projektu. Następnie projekt ma trafić pod obrady Rady Miasta Krakowa, która podejmie ostateczną decyzję co do kształtu SCT.
