Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wrota stoczni w Porcie Płaszów prawie gotowe. Czy będzie tam trasa spacerowa i rowerowa?

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Budowa wrót przeciwpowodziowych w portach Płaszów i Kujawy w Krakowie jest jednym z elementów domykających system ochrony Krakowa przed powodzią. Wymiary jednego skrzydła wrót, które są montowane w porcie Płaszów, mają ponad 6 m szerokości i ponad 11 m wysokości, a ciężar jednego skrzydła to ponad 15 ton. W porcie Kujawy, ciężar jednego skrzydła wrót wynosi ponad 10 t, a jego wymiary to przeszło 6 m szerokości i 7 m wysokości.
Budowa wrót przeciwpowodziowych w portach Płaszów i Kujawy w Krakowie jest jednym z elementów domykających system ochrony Krakowa przed powodzią. Wymiary jednego skrzydła wrót, które są montowane w porcie Płaszów, mają ponad 6 m szerokości i ponad 11 m wysokości, a ciężar jednego skrzydła to ponad 15 ton. W porcie Kujawy, ciężar jednego skrzydła wrót wynosi ponad 10 t, a jego wymiary to przeszło 6 m szerokości i 7 m wysokości. Szymon Korta/Andrzej Banaś/Materiały Prasowe
Wrota w porcie Płaszów pozwolą wykorzystywać tamtejszy zbiornik w razie powodzi. Będzie on mógł przyjąć część wody, a ponadto będzie mógł być schronieniem dla jednostek pływających na Wiśle. Inwestycja może przysłużyć się też deweloperom, którzy mają ochotę zabudować okoliczne tereny i stworzyć w Krakowie kawałek... Wenecji, dla tych, którzy wyłożą grube pieniądze za metr kwadratowy mieszkania. Ale na razie skupmy się na wrotach. Na jakim etapie są prace w Płaszowie, co zostało wykonane i czy ten teren będzie dostępny dla mieszkańców, np. spacerowiczów, rowerzystów? Powstaje tam kładka łącząca dwa brzegi portu, czy z niej skorzystamy? Jest na to szansa.

Zapytaliśmy Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie (Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie) o tę inwestycję, odpowiedziała rzeczniczka prasowa Magdalena Gala:

Kiedy zakończenie inwestycji?

Zgodnie z aktualnym Harmonogramem Realizacji Robót zakończenie prac w ramach kontraktu przypada na koniec lipca 2023 roku

Na jakim etapie są prace w Porcie Płaszów? Co już zrobiono, a co zostało do wykonania?

Aktualny stan zaawansowania prac realizowanych w ramach kontraktu "Rozbudowa odcinka prawego wału poniżej stopnia Dąbie wraz z budową wrót przeciwpowodziowych w rejonie stoczni remontowej" wynosi 75%.

Zakończony został I etap realizacji robót obejmujący m.in.:

  • prace żelbetowe związane z wykonaniem konstrukcji bramy przeciwpowodziowej wraz
  • z wyposażeniem,
  • osadzenie stalowych wrót wspornych,
  • próby szczelności wrót i zamknięć remontowych,
  • wykonanie ubezpieczenia dna na wejściu i wyjściu z portu Płaszów,
  • zabezpieczenie prawej skarpy przed i za bramą przeciwpowodziową (od strony wejścia do portu i wyjścia z portu),
  • wykonanie budynku sterowni na bramie przeciwpowodziowej,
  • wykonanie przesłony przeciwfiltracyjnej w istniejącym wale przeciwpowodziowym na długości ok. 150 m od elektrowni wodnej na stopniu Dąbie w stronę wykonanej bramy przeciwpowodziowej.

Obecnie trwają prace związane z etapem II-im realizacji inwestycji, obejmujące m.in.:

  • pogrążanie ścianek szczelnych etapu II pod wykonanie nasypu łączącego prawy wał Wisły z bramą przeciwpowodziową,
  • wyposażenie sterowni i automatyki na bramie przeciwpowodziowej oraz montaż słupów oświetleniowych wraz z kamerami monitoringu wokół bramy,
  • montaż napędów wrót przewidziany w drugiej połowie kwietnia 2023 r.

W dalszej kolejności wykonywane będą prace ziemne związane z podwyższeniem korony istniejących wałów z dowiązaniem się do konstrukcji bramy przeciwpowodziowej na lewym brzegu oraz zabezpieczenia lewej skarpy na wejściu i wyjściu z portu wraz z dokończeniem przesłony przeciwfitracyjnej.

W ostaniem okresie realizacji zostaną wykonane place manewrowe oraz ogrodzenia na obu przyczółkach bramy przeciwpowodziowej.

Ile kosztuje inwestycja?

Wartość inwestycji wynosi 27 090 862,86 zł netto, tj. 33 321 761,32 zł brutto.

Proszę opisać na jakich zasadach będzie funkcjonowała powstająca inwestycja, jak ma służyć Krakowowi? Na jakich zasadach działają wrota?

Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa prawobrzeżnego obwałowania rzeki Wisły polegająca na wydłużeniu, podwyższeniu i poszerzeniu korony i korpusu istniejącego wału przeciwpowodziowego rzeki Wisły powyżej i poniżej kanału dopływowego do portu Płaszów w Krakowie (na odcinku od stopnia wodnego Dąbie do planowanej bramy przeciwpowodziowej w porcie Płaszów oraz od projektowanej bramy przeciwpowodziowej do istniejącego wału przeciwpowodziowego na prawym brzegu Wisły poniżej portu Płaszów – łącznie ok. 290 m długości wału), wraz z budową powiązanej z nim technicznie i funkcjonalnie bramy przeciwpowodziowej w kanale portowym portu Płaszów. Takie rozwiązanie zapewni ciągłość prawobrzeżnego obwałowania rzeki Wisły, stanowiąc uzupełnienie luki w systemie ochrony przeciwpowodziowej doliny rzeki Wisły na terenie Krakowa, będąc dopełnieniem Kontraktu 3A.1 „Rozbudowa wałów przeciwpowodziowych rzeki Wisły w Krakowie”, jednocześnie zapewniając możliwość wykorzystania basenu portowego przez jednostki pływające.

Obiekt będzie pełnić podstawowe funkcje w okresach, kiedy poziom wody w Wiśle będzie na tyle wysoki, że będzie znajdował się powyżej poziomu Wielkiej Wody Żeglownej (WWŻ). Wrota (brama przeciwpowodziowa) zamykane są przez napędy elektryczne. Po zamknięciu wrót będą one dociskane przez różnicę poziomu wody między wodą w rzece Wiśle a basenem portowym. Brama przeciwpowodziowa wyposażona jest również w kanał obiegowy wraz z dwoma pompami których zadaniem po zamknięciu wrót jest odprowadzanie nadmiaru wody z basenu portowego w czasie powodzi, kiedy wrota są zamknięte.

W pozostałych okresach zamknięcia wrót przeciwpowodziowych będą w pozycji otwartej, zapewniając swobodną wymianę wód pomiędzy basenem portowym a rzeką Wisłą.

Wygląda na to, że powstaje też ścieżka obok wrót i na samych wrotach, nad nimi, z kładką - czy z tych miejsc będą mogli korzystać spacerowicze, mieszkańcy?

Teren bramy przeciwpowodziowej wraz z licznymi urządzeniami hydrotechnicznymi (sterownia, upusty, wyloty, urządzenia portowe, urządzenia mechaniczne) wraz z placami eksploatacyjnymi oraz wspomnianą w pytaniu ścieżką, czyli fragmentem drogi eksploatacyjnej i kładką, zostanie ogrodzony i nie będzie udostępniony mieszkańcom ze względu na bezpieczeństwo obiektu.

Dokumentacja projektowa, obejmowała jedynie obiekty hydrotechniczne oraz elementy powiązane bezpośrednio z obiektami hydrotechnicznymi, pełniące funkcję przeciwpowodziową. Wspomniana w pytaniu ścieżka (czyli droga eksploatacyjna wraz z kładką) stanowi obiekt hydrotechniczny i spełnia wymagania dla obiektów hydrotechnicznych, a nie dla ciągu pieszo-rowerowego. Zgodnie z dokumentacją projektową droga eksploatacyjna zaprojektowana została jako droga wewnętrzna przeznaczona wyłącznie dla celów eksploatacyjnych, związanych z ochroną przeciwpowodziową, do wykorzystania przez służby przeciwpożarowe do celów ratunkowych oraz przez obsługę stopnia Dąbie jako jedyną drogę do bezkonfliktowej obsługi bramy.

Jednocześnie, mając na uwadze interesy mieszkańców zainteresowanych możliwością korzystania z drogi eksploatacyjnej i kładki, PGW WP RZGW w Krakowie informuje, że jest otwarte na podjęcie rozmów z Zarządem Transportu Publicznego Urzędu Miasta Krakowa na temat realizacji prac, zmierzających do udostępnienia drogi eksploatacyjnej i kładki do ruchu pieszego i rowerowego po zakończeniu realizowanej inwestycji. Kładka objęta dokumentacją projektową wykonaną na potrzeby realizacji wrót przeciwpowodziowych w porcie Płaszów posiada parametry (szerokość 3 m) oraz nośność pozwalającą na dostosowanie jej do wymagań ciągu pieszo-rowerowego. Tym samym udostępnienie kładki mieszkańcom wymagałoby dostosowywania jej do wymagań przepisów związanych z ruchem pieszym i rowerowym, w tym m. in. odpowiedniego oznakowania drogi, wykonania odpowiedniej nawierzchni kładki technologicznej oraz na koronie wału oraz wykonania pozostałych prac pozwalających na uzyskanie zgody od odpowiednich organów na dopuszczeniu do ruchu pieszo – rowerowego zgodnie z wymaganymi przepisami. Ponadto, udostępniona mieszkańcom kładka wymagałaby odpowiedniego utrzymania umożliwiającego ruch pieszy i rowerowy.

Zatem ślemy pytania do Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, ale też do Zarządu Dróg Miasta Krakowa, który się wydaje tutaj właściwszym adresem...

- Zarząd Dróg Miasta Krakowa jest otwarty na przeprowadzenie inwestycji dla rowerzystów i pieszych w tym rejonie miasta. Niemniej w chwili obecnej nie posiada środków finansowych na rozpoczęcie procesu inwestycyjnego zmierzającego do zaadaptowania obiektu realizowanego przez Wody Polskie dla ruchu pieszo – rowerowego na terenie Portu Płaszów. Jeśli będzie potrzeba zawnioskujemy o zabezpieczenie środków. Więcej na ten temat w Zarządzie Transportu Publicznego - odpowiada ZDMK.

ZTP natomiast zapewnia, że do rozmów z Wodami Polskich w tej kwestii wróci.

Finlandia członkiem NATO

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska