https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wybrano wykonawcę studium dla budowy metra. Oferta za 9,4 mln zł

Piotr Ogórek
W sprawie budowy metra ma być zrealizowane kolejne opracowanie projektowe
W sprawie budowy metra ma być zrealizowane kolejne opracowanie projektowe Wojciech Matusik
Władze Krakowa wybrały firmę, która przygotuje studium wykonalności dla budowy metra. Koszt przygotowania dokumentu do ponad 9,4 mln zł. Jeśli nikt się nie odwoła od decyzji, to umowa zostanie podpisana za 10 dni, a na jej wykonanie będzie czas do końca 2019 roku.

W przetargu na wykonanie opracowania „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma ILF Consulting Engineers Polska. Oferta opiewa na ponad 9,4 mln zł. Jeśli nikt się odwoła od decyzji miasta, to umowa zostanie podpisana po 10 dniach.

Oferty w przetargu otwarto na początku czerwca. Zgłosiło się do niego 10 firm i konsorcjów z Polski i Europy. Najtańsza oferta opiewała na 7 mln zł, a najdroższa na 29 mln. Miasto na ten cel ma przeznaczone 10 mln zł. Jeśli dokument zostanie podpisany w wakacje, to wykonawca będzie miał czas na przygotowanie dokumentu do końca 2019 roku. Potem będzie można przygotować projekt budowlany i zacząć budowę. O ile będą na nią pieniądze.

Budowy metra domagali się mieszkańcy Krakowa w referendum z 2014 roku. Po czterech latach prace toczą się głównie na papierze. W 2015 roku opracowano „Studium rozwoju systemu transportu Miasta Krakowa, w tym budowy metra”. Obejmowało ono swym zakresem cały obszar miasta i zakładało różne warianty rozwoju sieci transportowej. Jego autorzy wskazali na konieczność budowy bezkolizyjnego środka systemu transportu wraz z jednoczesnym rozwojem sieci tramwajowej. Był to także dokument pozwalający na ewentualne przystąpienie do dalszych prac projektowych jakimi mogą być „Studium wykonalności” lub „Koncepcja budowy premetra/metra”.

Teraz jest właśnie czas na studium wykonalności. Miasto na ten cel ma 10 mln zł w budżecie (połowa to dofinansowanie unijne). Z 10 chętnych firm tylko trzy spełniły wymóg ceny - dwie zaoferowały ponad 9 mln zł, a jedna 7 mln zł. Ta ostatnia do firma z Londynu (plus jej oddział w Polsce). Pozostałe firmy wyceniły swoją pracę w zakresie 10-13 mln zł. Najwyższą ofertę złożyła firma z czeskiej Pragi, która wyniosła aż 29 mln zł.

Firmy do przetargu zgłosiły się z wielu krajów europejskich - oprócz Wielkiej Brytanii i Czech, także z Niemiec, Austrii, Francji i Hiszpanii. Do tego firmy z Polski (część w konsorcjach z firmami zagranicznymi), ale żadna z Krakowa. Jest za to firma z Tarnowa.
Jak podkreślają władze miasta, cena to niejedyne kryterium. Pozostałe to doświadczenie zespołu projektowego oraz metodyka opracowania, zwłaszcza koncepcje trójwymiarowe.

Firma, którą wybrało miasto działa w Polsce od 20 lat. Należy do Grupy ILF – międzynarodowej grupy firm projektowo-doradczych z ponad 45 letnim doświadczeniem na rynku.

- Władze Krakowa tym samym realizują decyzję mieszkańców, którzy w referendum w 2014 r. opowiedzieli się za budową metra (za głosowało ponad 55 proc.) - chwalą się władze Krakowa w komunikacie.

Pytany przez nas w czerwcu wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel o to, kiedy może ruszyć budowa metra, odparł że w okolicach 10 rocznicy referendum, czyli w 2024 roku.

ZOBACZ KONIECZNIE:

FLESZ: Program 300 plus - jak otrzymać wsparcie finansowe

Źródło: vivi24

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

Dzieje się w Krakowie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

O
Olka
jeśli ma powstać metro Krakowa to tylko Majchrowski może tego dokonać, na pewno nie Gibała, on tylko krytykować potrafi
j
jeje
Jak prezydent coś robi, to źle, jak nie robi, też źle. Ludzie, ogarnijcie się wreszcie.
J
JK
W tej żółci to niektórym już rozum odbiera. Niestety...
r
rg
To jest skandal
Przecież płacimy podatki na pensje urzędników nie za to ,że pierdzą w stołki piją kawę idzwonią jajami spacerując po korytarzach.
Płacimy podatki na pensje ale fachowców ,którzy potrafią określić koncepcję metra i zlecić jego wykonanie a nie płacić za opowieści co by było gdyby było .
Co to jest studium wykonalności ?
Czy za te 10 milionów jakaś firma odpowie czy można metro wybudować ?
To jakieś absurdy ?
g
gb
To są jakieś jaja
Obce firmy za ciężkie miliony podpowiedzą jak ma wyglądać komunikacja w Krakowie
a od czego 500 pracowników zarządu dróg czy kilka tysięcy urzędników Majchrowskiego
pomysł,studium,koncepcja a nie jest to nawet projekt .
Co to jest ?
Po co wydajecie te ciężkie miliony na pomysły przebiegu metra ?
Czy nie można od razu zlecić wykonania projektu tylko idą miliony na pisaninę i opowieści ,którędy najlepiej przeprowadzić metro jakby Kraków był kilkunastomilionową metropolią i były setki możliwości .
k
konkurs z nagrodami
plebiscyt na nazwy poszczególnych linii metra.
i może jeszcze ....zakłady: kiedy ruszy pierwsza linia ?
D
Dobry wybor
Dobrze ze austriacy mysle ze oni nie wyobrazaja sobie miasta bez metra. Jedyny dylemat jaki beda mili to czy zaprojektowac 4 czy 3 linie metra.
B
Burmistrz Nowej Huty
aby to metro zaczely budowac a nie zwodzic mieszkancow kolejnymi ekpertyzami ktore niczego juz nie wniosa a sa sprytna gra na czas pana pre-zydenta zeby nikt go nie odspawal od stolka wraz z reszta sitwy urzedasow ktorym to metro ograniczy lukratywne etaty
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska