W przetargu na wykonanie opracowania „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma ILF Consulting Engineers Polska. Oferta opiewa na ponad 9,4 mln zł. Jeśli nikt się odwoła od decyzji miasta, to umowa zostanie podpisana po 10 dniach.
Oferty w przetargu otwarto na początku czerwca. Zgłosiło się do niego 10 firm i konsorcjów z Polski i Europy. Najtańsza oferta opiewała na 7 mln zł, a najdroższa na 29 mln. Miasto na ten cel ma przeznaczone 10 mln zł. Jeśli dokument zostanie podpisany w wakacje, to wykonawca będzie miał czas na przygotowanie dokumentu do końca 2019 roku. Potem będzie można przygotować projekt budowlany i zacząć budowę. O ile będą na nią pieniądze.
Budowy metra domagali się mieszkańcy Krakowa w referendum z 2014 roku. Po czterech latach prace toczą się głównie na papierze. W 2015 roku opracowano „Studium rozwoju systemu transportu Miasta Krakowa, w tym budowy metra”. Obejmowało ono swym zakresem cały obszar miasta i zakładało różne warianty rozwoju sieci transportowej. Jego autorzy wskazali na konieczność budowy bezkolizyjnego środka systemu transportu wraz z jednoczesnym rozwojem sieci tramwajowej. Był to także dokument pozwalający na ewentualne przystąpienie do dalszych prac projektowych jakimi mogą być „Studium wykonalności” lub „Koncepcja budowy premetra/metra”.
Teraz jest właśnie czas na studium wykonalności. Miasto na ten cel ma 10 mln zł w budżecie (połowa to dofinansowanie unijne). Z 10 chętnych firm tylko trzy spełniły wymóg ceny - dwie zaoferowały ponad 9 mln zł, a jedna 7 mln zł. Ta ostatnia do firma z Londynu (plus jej oddział w Polsce). Pozostałe firmy wyceniły swoją pracę w zakresie 10-13 mln zł. Najwyższą ofertę złożyła firma z czeskiej Pragi, która wyniosła aż 29 mln zł.
Firmy do przetargu zgłosiły się z wielu krajów europejskich - oprócz Wielkiej Brytanii i Czech, także z Niemiec, Austrii, Francji i Hiszpanii. Do tego firmy z Polski (część w konsorcjach z firmami zagranicznymi), ale żadna z Krakowa. Jest za to firma z Tarnowa.
Jak podkreślają władze miasta, cena to niejedyne kryterium. Pozostałe to doświadczenie zespołu projektowego oraz metodyka opracowania, zwłaszcza koncepcje trójwymiarowe.
Firma, którą wybrało miasto działa w Polsce od 20 lat. Należy do Grupy ILF – międzynarodowej grupy firm projektowo-doradczych z ponad 45 letnim doświadczeniem na rynku.
- Władze Krakowa tym samym realizują decyzję mieszkańców, którzy w referendum w 2014 r. opowiedzieli się za budową metra (za głosowało ponad 55 proc.) - chwalą się władze Krakowa w komunikacie.
Pytany przez nas w czerwcu wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel o to, kiedy może ruszyć budowa metra, odparł że w okolicach 10 rocznicy referendum, czyli w 2024 roku.
ZOBACZ KONIECZNIE:
FLESZ: Program 300 plus - jak otrzymać wsparcie finansowe
Źródło: vivi24
Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!
