Kraków. Zapadła kluczowa decyzja w sprawie budowy linii tramwajowej na Górkę Narodową

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Wizualizacja nowej linii tramwajowej Fot. Zarząd Inwestycji Miejskich
Krakowscy urzędnicy składają kolejne deklarację dotyczące budowy nowej linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. - Jeśli nie pojawi się nic nieoczekiwanego, zgoda na realizację wyczekiwanego przez mieszkańców zadania powinna zostać wydana w maju. Aby przyspieszyć wejście wykonawcy na plac budowy, już wcześniej zwróciliśmy się o nadanie tej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności – mówi Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

WIDEO: Krótki wywiad

Dyrektor ZIM podkreśla, że drogę do wydania pozwolenia na realizację linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej otwiera zgoda Ministerstwa Infrastruktury na "odstępstwa" od niektórych przepisów przy prowadzeniu inwestycji.

– Dziś otrzymaliśmy informację, że zgoda na odstępstwa została wydana. Wkrótce pisemna decyzja w tej sprawie powinna wpłynąć do Miasta – informuje Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Urzędnicy podkreślają, że zaraz po uzyskaniu pisemnej zgodny na odstępstwa, Wydział Architektury Urzędu Miasta Krakowa zawiadomi strony postępowania o możliwości zapoznania się z aktami sprawy przed wydaniem decyzji ZRID. Formalnie ma być na to czas do 30 dni. – Jeśli nie pojawi się nic nieoczekiwanego, zgoda na realizację wyczekiwanego przez mieszkańców zadania powinna zostać wydana w maju. Aby przyspieszyć wejście wykonawcy na plac budowy, już wcześniej zwróciliśmy się o nadanie tej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności – mówi Łukasz Szewczyk.

Kraków. Autonomiczny tramwaj jeździł po mieście. Co go wyróż...

Urzędnicy wyliczają też szczegółowo założenia całej inwestycji:

Linii tramwajowa KST Krowodrza Górka - Górka Narodowa będzie miała 5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe. Realizacja zadania rozpocznie się już od skrzyżowania Wybickiego dr. Twardego i Bratysławska. Powstanie tam przystanek z 1 peronem tramwajowym. Kolejne dwa perony powstaną przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila. W ramach inwestycji zostanie zmodernizowana jezdnia tej ulicy, a skrzyżowanie tej ulicy z ul. Krowoderskich Zuchów stanie się rondem. Do ul. Fieldorfa Nila będzie dochodził buspas i jezdnia do obsługi parkingu.

W ramach inwestycji powstaną też trzy perony tramwajowe na pętli Krowodrza Górka. Tam też powstanie pierwszy z trzech parkingów P&R. Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym. Mocno przebudowana będzie ul. Opolska, gdzie przewidziano dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m. Trasa tramwajowa zostanie poprowadzona górą, podobnie jak nowa ulica, łącząca ul. Pachońskiego z ul. Opolską.

Dwa kolejne perony powstaną przy ul. Pachońskiego. W tym rejonie zlokalizowany będzie drugi z parkingów P&R. Następnie tramwaj skręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul. Białoprądnickiej, a następnie przy ul. Górnickiego. Jadąc dalej w kierunki południowo-wschodnim wzdłuż ul. Siewnej dwa perony tramwajowe zaplanowano w rejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.

Kraków. Miasto zaprezentowało studium rozwoju Szybkiej Kolei...

Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej, by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Tam powstaną kolejne dwa perony tramwajowe. Następnie, po pokonaniu magistrali kolejowej dwuperonowy przystanek przewidziano przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Dwa perony zlokalizowane tez będą przy skrzyżowaniu linii z ul. Banacha. Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli Górka Narodowa, gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Przy pętli powstanie też terminal autobusowy oraz wielopoziomowy parking P&R. Łącznie, w ramach inwestycji, do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie 447 miejsc postojowych działających w systemie P&R. Wszystkie parkingi wyposażone będą w stacje do ładowania samochodów elektrycznych.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Do 10 marca trwają konsultacje społeczne rządowego dokumentu pn.: Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, zakładającego m.in. budowę linii kolejowej pociągu szybkich prędkości na trasie Kraków-Olkusz. Na terenie północnej częsci Krakowa (Krowodrza, Prądnik) są proponowane 3 warianty przebiegu.Gminy podkrakowskie (Wielka Wieś, Jerzmanowice, Zielonki) poinformowały swoich mieszkańców o konsultacjach.

Możliwe jest składanie indywidualnych uwag bezpośrednio przez formularz elektroniczny https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/formularz-kolej - wybierając Ciąg 7, linie 111 i 113, arkusz 3 z 3

https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k07

k
krakusik

https://rzeszow-news.pl/przelom-ws-kolejki-nadziemnej-w-rzeszowie-urzad-transportu-kolejowego-zainteresowany-monorailem/

G
Gość

Ciekawe bo linii trasy wolbromskiej zaplanowano jeden z wariantów szybkiej kolei/szprychy/ do Olkusza.

k
krakrakkra
3 marca, 17:38, Gość:

A na Górce Narodowej już leją beton i rośnie kolejne blokowisko.

3 marca, 19:58, Gość:

Rośnie blokowisko bo debile cały czas kupują mieszkania na tych blokowiskach. Okazuje się że są one na wagę złota nawet, bo ludzie płacą setki tysięcy żeby tylko na takim blokowisku mieszkać i codziennie stać w giga korkach. A że co 4 lata ci idioci wybierają sobie tego samego prezydenta i radnych, no to nic się w temacie nie zmienia od 20 lat - powstają bloki i znika zieleń, ruch coraz większy i smog też. I tak będzie dopóki Machlojski i banda komunistycznych urzędników rezydują w urzędzie miasta.

4 marca, 7:43, Gość:

Święta racja. Rodowici krakowianie nie zagłosują na Majcha, a słoiki żądni kariery i kasy powinni wreszcie przejrzeć na oczy bo chcą żyć w tym mieście i zakładają rodziny. Dbajcie o swoje dzieci! Życie w smrodliwym mieście to żadna przyjemność.Wasze decyzje to ich przyszłość,.

4 marca, ‎10‎:‎31, AdamKrakowski:

Pisz za siebie . Ja głosowałem na Majchrowskiego bo to mniejsze zło . Jestem krakowianinem od pokoleń

Mniejszym złem była Wasserman. Dziś w wielu kwestiach majchroski dogaduje się z PiSem i właśnie tak głosuje wraz ze swoimi radnymi jakbyś nie wiedział, a przedwyborcze trzymanie się z koalicją było zasłoną dymna dla wyborców po. Nowy prezydent wniósłby trochę świeżości, jest to wksazane. Jest też udowodnione, że urzędnicy na wysokich stanowiskach nie powinni rządzić dłużej niż dwie kadencje, bo się wypalają, rośnie ich pęd ku układom, bo lepiej znaja bagno i mniej się boją.

h
henrk

W dobie komputerowej, telefonii komórkowej, internetu,firm kurierskich, samochodów, samolotów i przerośnietej armii urzędników państwowych, utrzymywanych z naszych podatków, na przesłanie kartki, może kilku, do innej instytucji, firmy, Wydział Architektury / ten chroniony przez wszystkie opcje polityczne i organy ścigania/ ma aż 30 dni na ponowne zapoznanie się z nim / bo przecież przed wysłaniem wnisku do Warszawy musieli go znać/ , na wydanie zgody na prace i powiadomienie zainteresowanych budową stron Jeżeli to priorytet , to coś takiego powinno trwać nie więcej niż 3 dni.

Przeraża mnie ta gigantomania miejskich urzędników i samorządowców ,którzy mieszkają teraz w ościennych gminach Krakowa.

To miała być nowa linia tramwajowa, a nie autostrada dla przyjezdnych spoza miasta.

Odcinek tramwajowy od dr. Twardego do pętli na XXX lecia dopiero co był remontowany wraz z peronami za grube pieniądze podatników.

Nikt w mieście nie planuje takich inwestycji wcześniej, czy wedle utartej krakowskiej legendy mieszkańców, zleca się prace znajomkom za łapówki. Z wizualizacji wynika, że torowisko tramwajowe zostanie przesunięte w kierunku Prądnickiej, a na dawnym torowisku i ścieżce rowerowej będzie nowa droga do marchewkowych Zielonek.

Przedstawiając wizualizację z przebudowy pętli i skrzyżowania Nila z Krowod. Zuchów mam wrażenie, że ci co to stworzyli nigdy nie byli na miejscu domniemanej przebudowy, która i tak nie ma najmniejszego sensu jeżeli chodzi o nową drogę. Jestem przeciwnikiem budowy drogoi która zakleszczy nam komunikacyjnie całe ośiedle Krowodrza Górka.

Najpierw trzeba dokończyć ul. Wita Stwosza z budową wiaduktów drogowych nad torami do dr Twardego, przebudować skrzyżowanie na Nowym Kleparzu tak aby udrożnić zatory na Prądnickiej , Łokietka i Łobzowie. Zbiera mnie na wymioty jak czytam powtarzające się od kilku lat, te idiotyczne komunikaty o sukcesch samorządowców i ich wielkiej trosce o mieszkańców podkrakowskich wsi, bo miejscowi nie mają nic do gadania. Parkingi dla przyjezdnych z gminy Zielonki powinny powstać na obrzeżąch miasta w okolicy Pachońskiego i Białoprądnickiej za nim to wszystko zabudują i to za pieniadze Starostwa a nie Urzędu Miasta Krakowa.

A
AdamKrakowski
3 marca, 17:38, Gość:

A na Górce Narodowej już leją beton i rośnie kolejne blokowisko.

3 marca, 19:58, Gość:

Rośnie blokowisko bo debile cały czas kupują mieszkania na tych blokowiskach. Okazuje się że są one na wagę złota nawet, bo ludzie płacą setki tysięcy żeby tylko na takim blokowisku mieszkać i codziennie stać w giga korkach. A że co 4 lata ci idioci wybierają sobie tego samego prezydenta i radnych, no to nic się w temacie nie zmienia od 20 lat - powstają bloki i znika zieleń, ruch coraz większy i smog też. I tak będzie dopóki Machlojski i banda komunistycznych urzędników rezydują w urzędzie miasta.

4 marca, 7:43, Gość:

Święta racja. Rodowici krakowianie nie zagłosują na Majcha, a słoiki żądni kariery i kasy powinni wreszcie przejrzeć na oczy bo chcą żyć w tym mieście i zakładają rodziny. Dbajcie o swoje dzieci! Życie w smrodliwym mieście to żadna przyjemność.Wasze decyzje to ich przyszłość,.

Pisz za siebie . Ja głosowałem na Majchrowskiego bo to mniejsze zło . Jestem krakowianinem od pokoleń

A
AdamKrakowski

Ta inwestycja jest zupełnie niepotrzebna . Można przedłużyć tramwaj do Pachońskiego i tyle . Nie ma sensu budować tuneli w Opolskiej tylko skrzyżowanie ze światłami . Dalej tramwaj szedłby przez gęstą zabudowe przecinając domki .

a
abc

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk pomógł miastu. Czy miasto poradzi sobie teraz z inwestycją?

G
Gość
3 marca, 17:38, Gość:

A na Górce Narodowej już leją beton i rośnie kolejne blokowisko.

3 marca, 19:58, Gość:

Rośnie blokowisko bo debile cały czas kupują mieszkania na tych blokowiskach. Okazuje się że są one na wagę złota nawet, bo ludzie płacą setki tysięcy żeby tylko na takim blokowisku mieszkać i codziennie stać w giga korkach. A że co 4 lata ci idioci wybierają sobie tego samego prezydenta i radnych, no to nic się w temacie nie zmienia od 20 lat - powstają bloki i znika zieleń, ruch coraz większy i smog też. I tak będzie dopóki Machlojski i banda komunistycznych urzędników rezydują w urzędzie miasta.

Święta racja. Rodowici krakowianie nie zagłosują na Majcha, a słoiki żądni kariery i kasy powinni wreszcie przejrzeć na oczy bo chcą żyć w tym mieście i zakładają rodziny. Dbajcie o swoje dzieci! Życie w smrodliwym mieście to żadna przyjemność.Wasze decyzje to ich przyszłość,.

G
Gość
3 marca, 20:28, moher z Krakowa:

Malkontenci , mordy w kubeł ! Trzeba było o inwestycjach myśleć przy okazji wyborów prezydenta miasta !

3 marca, 22:46, Gość:

Wybraliśmy właściwie!!!! Następnym razem tez tak wybierzemy!!!

nie będzie następnego razu.

A
Asad

A mnie ciekawi o jakie odstępstwa chodzi, na które zgodę wydało ministerstwo?

J
Jasnowidz

Umowa jest z 2017 r z poziomem cen z roku 2016. Od tego momentu ceny wzrosły o 1/3. Po uzyskaniu ZRID Wykonawca zarząda aneksu kwotowego. Wtedy będzie znał ostateczny koszt inwestycji. Miasto nie dopłaci bo nie może gdyż straci dotacje z Unii. Wykonawca odstępuje od umowy bo jego celem jest zarabianie pieniędzy a nie budowa dla idei że stratami. I tyle będzie z tramwaju na Górke.

Więc wszelkie gdybanie i bicie piany nie ma sensu. Kasa na stół będzie tramwaj. Inaczej nowy przetarg i kolejne lata czekania. pa !

W
Witia

Pan Redaktor zrobił ctrl-c ctrl-v z wlasnego artykułu sprzed dwóch lat chyba. Wtedy też "miało się mieć budować". Czyli nic poważnego, można spokojnie iść spać.

G
Gość
3 marca, 17:05, Burmistrz Nowej Huty:

A gdzie nowa linia do Mistrzejowic przez ul. Bohomolca? Czy pan pre-zydent wymyślił już jakieś przeszkody żeby nie powstała? Jakoś nie było ich gdy budował torowisko koło pewnej prywatnej uczelni

Tam ma budować jakaś prywatna firma , a to pozwolenia będą trwały jakieś 10-lat

G
Gość
3 marca, 18:47, Gość:

Pytanie kiedy decyzja Pana Ministra Adamczyka dotrze do Krakowa.

Jak znam życie to pewnie za kilka tygodni. Jeżeli miastu zależy na czasie , a powinno, to może warto wysłać kuriera z Wydziału Architektury do Warszawy po jej odbiór i w ten sposób mamy ZRID w kwietniu!!!! Czy nie warto??

Warto , ale w ZRID liczą na odwołania

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3