FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

- Punktem wyjściowym do rozważań nad formą projektu przystanku "Rondo Polsadu" były materiały dominujące w architekturze Krakowa: kamień i cegła - opisuje architekt Małgorzata Marcinkowska, projektantka przystanku z firmy Prota Polska. - Mury wykonane z tych materiałów mają charakterystyczny układ i rytm, szczególnie wynikający z detali wątków ceglanych. Ideą projektu jest przełożenie tego schematu na wielkoformatowe formy geometryczne okładzin wnętrz i wykorzystanie analogicznej kolorystyki - wyjaśnia.
Kraków. Tramwaj do Mistrzejowic: Mieszkańcy krytykują konsul...
Autorzy projektu zwrócili uwagę na mankament przejść podziemnych i innych obiektów liniowych, jakim jest monotonia długich korytarzy. By jej zapobiec, na ścianach podziemnych kondygnacji zaproponowano układ okładzin, który - choć powtarzalny - ma zapewnić odmienny efekt w zależności od kąta patrzenia. Mimo tego, że będą one wykonane z nowoczesnych materiałów, wyglądem mają nawiązywać do surowców charakterystycznych dla zabytkowych krakowskich ulic.
Ceglane mury, porośnięte pnączami są również nieodzownym elementem krajobrazu dzielnicy Krakowa -Prądnika Czerwonego, obfitującego w zabudowania klasztorne. To skojarzenie wykorzystano w propozycji pawilonów wyjściowych, które zostały zaprojektowane na zasadzie kontrastu. - Jedna ze ścian ma nawiązywać do masywnego muru porośniętego roślinnością, pozostała część pawilonu to lekka przeszklona stalowa konstrukcja - mówi architekt Małgorzata Marcinkowska.
Gatunki roślin tworzących „zielony mur” mają zostać odpowiednio dobrane tak, aby były łatwe w utrzymaniu i estetyczne przez cały rok.
Projekt architektoniczny przystanku Rondo Polsadu, zaproponowany przez biuro projektowe Prota Polska, obejmuje dwie podziemne kondygnacje: na poziomie -2 znajdą się perony tramwajowe, a na poziomie -1 ciągi komunikacyjne dla pieszych połączone z poziomem terenu czterema klatkami schodowymi. Każdy pawilon wyjściowy będzie zadaszony i wyposażony w schody tradycyjne, ruchome oraz windy mogące pomieścić rowery czy wózki.
Przystanek ma być w pełni dostępny dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Pod ziemią - oprócz części dedykowanych pasażerom – znajdą się pomieszczenia dla pracowników obsługi przystanku i tunelu oraz pomieszczenia techniczne, zapewniające bezpieczne i prawidłowe funkcjonowanie obiektu.
Przypomnijmy, że trwa opracowywanie projektu architektoniczno-budowlanego dla nowej linii o długości ok. 4,5 km, która ma połączyć Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera.
To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Polega to na tym, że za projekt, pozyskanie finansowania, budowę i utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat odpowiada wybrany partner prywatny - konsorcjum PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Inwestycja obejmuje budowę m.in. 10 par przystanków, tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej przy ul. Jancarza oraz infrastruktury towarzyszącej.
Przedstawiciele urzędu i wykonawcy linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic doszli do porozumienia, by zrealizować wariant z dłuższym przebiegiem torowiska na poziomie „-1”. Pierwotna koncepcja przebiegu linii tramwajowej do Mistrzejowic w rejonie ronda Młyńskiego przewidywała naziemny przebieg torowiska. Wariant podstawowy w rejonie ronda Młyńskiego zakładał przebudowę istniejącego układu drogowego na powierzchni w formie ronda turbinowego.
Wiosną rozpoczęto analizy możliwości wprowadzenia w projekcie zmian, polegających na poprowadzeniu torów na tym rondzie poniżej poziomu terenu - nie w tunelu, ale w konstrukcji przypominającej wyglądem rynnę. W takim układzie odcinek linii tramwajowej zlokalizowany poniżej poziomu terenu wraz z rampami najazdowymi wydłuży się do ok. 1180 metrów z planowanych dotychczas 900 m. Koszt dodatkowych prac ustalono na ok. 136 mln zł (dotychczasowe koszty zadania szacowano na ok. 1,1 mld zł).
Mieszkańcy wnioskowali również o budowę w ramach inwestycji tunelu na odcinku ulic Dobrego Pasterza - Bohomolca, ale nie uwzględniono tego postulatu. Urzędnicy tłumaczyli, że proponowany dodatkowy zakres inwestycji nie mieściłby się w wydanej dla tego zadania decyzji dotyczącej uwarunkowań środowiskowych. Przekonywali też, że przeniesienie trasy na poziom "-1" na tym odcinku i wyprowadzenie na pętlę w Mistrzejowicach byłoby zadaniem nadzwyczaj trudnym (ze względu na różnice w ukształtowaniu terenu) i zwiększającym zajętość terenu.
- Nowy sklep w Chrzanowie. Wielkie centrum wyposażenia wnętrz już otwarte!
- Przepych i luksus! Najpiękniejsze i najdroższe mieszkania do kupienia w Krakowie
- Ponad pół tysiąca niechcianych aut na miejskim parkingu. Są perełki
- Gdzie w Krakowie można zrobić najtańsze zakupy? Od 258 do 380 zł za koszyk 50 towarów
- Wielkie otwarcie Ogrodu Świateł. Widowiskowe iluminacje przyciągnęły tłumy!
- Trzecia dawka szczepionki - objawy. Co się dzieje po trzeciej dawce? [LISTA]