https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rok na budowie tramwaju do Mistrzejowic. Gdzie jesteśmy, dokąd zdążamy?

Piotr Rąpalski
"Rok 2024 na budowie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic przebiegał pod znakiem intensywnych działań, realizacji skomplikowanych etapów budowlanych oraz ścisłej współpracy z mieszkańcami i instytucjami. Choć projekt nie był wolny od trudności, wykonawca – firma Gülermak – zrealizował wiele kluczowych zadań, które przybliżają nas do ukończenia tej ważnej inwestycji" - piszą urzędnicy miejscy. Do tego należy dodać wielkie utrudnienia i korki, kłótnie z mieszkańcami o wycinkę drzew i samą koncepcję tej inwestycji.

Kraków buduje nową linię tramwajową

W ostatnich miesiącach uwaga była szczególnie skupiona na pracach prowadzonych na stacji „Rondo Polsadu”, gdzie w grudniu zakończono betonowanie płyty dennej na poziomie drugim. Jest to punkt, na którym odbywać się będzie przyszły ruch tramwajowy, 13 metrów poniżej gruntu.

W listopadzie otworzono pętlę w Mistrzejowicach do ruchu technicznego, co pozwala na obsługę tramwajów na odcinku do przystanku „Miśnieńska”. Tramwaje obecnie dojeżdżają do tego przystanku, a następnie zawracają na pętli w ramach przejazdu technicznego. Jest to duże ułatwienie dla mieszkańców. Warto mieć mimo wszystko na uwadze, że teren pętli „Mistrzejowice” dalej jest placem budowy. Problem w tym, że takie rozwiązanie miało zostać wprowadzone po wakacjach, a udało się dopiero późną jesienią. Miastu nie udało się też zapewnić porządnej komunikacji zastępczej.

Zanim do tego doszło, najważniejsze prace dotyczyły budowy i modernizacji infrastruktury podziemnej, w tym sieci wodociągowej, ciepłowniczej, gazowej oraz telekomunikacyjnej. Kluczowym wyzwaniem okazało się przystosowanie terenu pod przyszłą trasę tramwajową oraz zapewnienie odpowiedniej jakości prac budowlanych przy tak gęstej zabudowie miejskiej. Zrealizowano m.in. przebudowę systemu ciepłowniczego, co miało na celu minimalizowanie uciążliwości dla mieszkańców, zwłaszcza w okresie przed sezonem grzewczym.

Projekt związany z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic obejmował również likwidację istniejącego fragmentu potoku Sudół Dominikański. Budowa nowego podziemnego koryta stanowiła jedno z największych wyzwań inżynieryjnych, z jakimi przyszło się zmierzyć podczas realizacji inwestycji. Prace w obrębie miasta wymagały szczegółowego planowania, by zminimalizować zakłócenia w codziennym życiu mieszkańców oraz zapewnić sprawną organizację na placu budowy. Całkowita długość przebudowywanego kanału wynosi 388,65 m, a wraz z komorami ok. 400 m.

Rok 2024 nie był jednak wolny od trudności, które wymagały szybkiej reakcji. Jednym z takich wyzwań było odnalezienie w maju tego samego roku reliktów koszar hetmańskich, będących częścią dawnego zespołu wojskowego Infanterie Barackenlager 100 p.p. – Koszarów Hetmana Wielkiego Litewskiego Jana Karola Chodkiewicza, żyjącego na przełomie XVI i XVII wieku. Odkrycie to wiązało się z koniecznością prowadzenia nadzoru archeologicznego oraz wykonania prac odkrywkowych

Podczas robót na pętli tramwajowej na Mistrzejowicach odkryto ponad 100 niewybuchów. Nad pracami czuwali saperzy, którzy dokładnie sprawdzali każdą warstwę gruntu podczas wykopów. Choć wpływało to negatywnie na tempo prowadzonych prac, bezpieczeństwo mieszkańców i pracowników było priorytetem. Ostatecznie, mimo opóźnień, proces przebiegł zgodnie z wymaganiami, co miało kluczowe znaczenie dla bezpiecznego zakończenia inwestycji.

Co dalej z tramwajem do Mistrzejowic?

W 2025 roku czeka nas kolejny etap prac – zakończenie budowy ścian szczelinowych, planowane na I kwartał, a także zakończenie konstrukcji tunelu w III kwartale. Następnie, w IV kwartale, rozpoczną się prace związane z wyposażaniem tunelu oraz budową torowiska tramwajowego, co pozwoli na finalizację inwestycji i oddanie pętli do użytku... raczej w 2026 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska