Dwa lata temu w Bronowicach...
Piątek, 20 maja 2022 r. Zarząd Dróg Miasta Krakowa informuje: Zadanie inwestycyjne związane z budową nowego węzła przesiadkowego w Bronowicach zakończy się na etapie projektowania – takie zapadły decyzje na bazie rozmów z wykonawcą.
Umowę na wykonanie – w formule zaprojektuj i wybuduj – węzła komunikacyjnego Bronowice podpisano w lutym 2021 roku; najkorzystniejszą ofertę w przetargu przedstawiła firma Budimex, z ceną 51,635 mln zł. Mniej więcej rok później okazało się, że w ówczesnej sytuacji (m.in. pandemia Covid-19, wzrost cen materiałów budowlanych) inwestycja nie jest do zrealizowania za taką kwotę. Z kolei w budżecie Krakowa brakowało pieniędzy by dołożyć brakujące ok. 12 mln zł.
"Wykonawca w ramach umowy miał opracować projekt oraz wybudować obiekt – zintegrowany węzeł przesiadkowy „Bronowice”. Po wspólnych rozmowach ustalono, że inwestycja zakończy się na etapie przygotowania dokumentacji projektowej. Głównym argumentem przemawiającym za ograniczeniem zakresu umowy był znaczny wzrost cen materiałów budowlanych. Realizacja prac budowlanych będzie możliwa po ujęciu zadania w budżecie miejskim." - i tak inwestycję schowano do szuflady. Teraz wraca...
Węzeł z parkingiem w Bronowicach
Węzeł ma powstać w obrębie istniejącego, dwupoziomowego skrzyżowania ulic: Armii Krajowej, Bronowickiej i Balickiej na terenie Dzielnicy VI Bronowice. W skład komunikacyjnego kompleksu mają wejść: parking park&ride na ok. 220 miejsc (z możliwością rozbudowy do 500 miejsc), przystanki kolejowe, dworzec autobusowy - dla linii miejskich i aglomeracyjnych – z 12 peronami (sześcioma dwustronnymi) mai ), zespół przystanków tramwajowych i autobusowych, parking rowerowy, poczekalnia dla pasażerów, pomieszczeniami obsługi technicznej i dyspozytora ruchu.
Nowy węzeł miał być gotowy w kwietniu 2023 r. Wtedy szacowano, że może uda się na wiosnę 2024 roku, ale i z tych planów nic nie wyszło. Teraz miasto do nich wraca. Szacuje się, że koszt budowy parkingu to ok. 200-250 mln zł.
POLECANE
