https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Największe wyzwania Krakowa w 2025 roku. Będą ograniczenia w ruchu i oszczędności. Zobaczymy, jak powstaje kładka, poznamy plany dla metra

Piotr Tymczak
W 2025 roku w Krakowie będą prowadzone ważne inwestycje. Nie zabraknie też dyskusji o ograniczeniach ruchu samochodowego.
W 2025 roku w Krakowie będą prowadzone ważne inwestycje. Nie zabraknie też dyskusji o ograniczeniach ruchu samochodowego.
Rok 2025 nie będzie w Krakowie okresem rozpoczynania ogromnych, spektakularnych inwestycji. Mają być kontynuowane i kończone już rozpoczęte duże zadania. Burzliwa dyskusja będzie zapewne towarzyszyć wprowadzaniu strefy czystego transportu. Pod koniec roku powinniśmy też już dużo więcej wiedzieć w kwestii planów budowy metra.

2025 rok ma być dla Krakowa okresem dyscypliny finansowej, oszczędności ze względu na duże zadłużenie (ok. 6,5 mld zł), jakie po ponad 20 latach rządów prezydenta Jacka Majchrowskiego zastał jego następca Aleksander Miszalski.

Nowy prezydent rządzi od 7 maja 2024 roku. Po objęciu nowej funkcji przeprowadził audyt i zapowiedział reformę magistratu. Zmiany mają być wprowadzane na początku roku. Od 1 lutego w strukturze urzędu zacznie funkcjonować 8 departamentów odpowiedzialnych za różne dziedziny. Wybrano już ich dyrektorów.

2025 rok będzie ważny pod względem planowania. Do jego końca powinien zacząć obowiązywać plan ogólny, czyli najważniejszy dokument planistyczny mający zastąpić Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta. Plan Ogólny Miasta Krakowa wskaże kierunki rozwoju na kolejne lata, m.in. rozstrzygnie, gdzie mogą powstać nowe osiedla i ewentualnie wysoka zabudowa.

Kolejny rok pod znakiem budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic

W 2025 roku nie zaplanowano rozpoczęcia nowej wielkiej inwestycji. W budżecie miasta znalazło się wiele mniejszych zadań (m.in. komunikacyjnych, sportowych, edukacyjnych, kulturalnych), które mają ułatwić życie mieszkańcom w ich dzielnicach, na osiedlach.

W przypadku dużych przedsięwzięć, będą kontynuowane i kończone inwestycje, które rozpoczęto jeszcze za czasów prezydenta Jacka Majchrowskiego.

To będzie więc kolejny rok budowy (i związanych z tym utrudnień) linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic. W jej ramach powstaje tunel w rejonie ronda Polsadu. Zakończenie prac przy jego konstrukcji zaplanowano na III kwartał 2025 roku, a wyposażenie w IV kwartale 2025. Do końca roku ma się też zakończyć budowa torowiska. Prace wykończeniowe (mała architektura i nasadzenia) zaplanowano na I kwartał 2026 roku.

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic
Tramwaj do Mistrzejowic

Kontynuowana będzie rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej, na odcinku od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej. 

Po zakończeniu inwestycji w 2025 roku, wylotówka na Proszowice na odcinku węzeł Grębałów – Bukszpanowa będzie posiadać dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, zieleńce, chodniki oraz drogi dla rowerzystów.

W miejscu starej pętli „Wzgórza Krzesławickie” będzie pętla tramwajowo-autobusowa wyposażona w terminal pasażerski.

Burzliwa debata o strefie czystego transportu i budowa węzła Mistrzejowice

W przypadku kierowców dwie inwestycje wyczekiwane od lat udało się oddać do użytku tuż przed niedawnymi świętami. Chodzi o północną obwodnicę Krakowa (S52) i ostatni odcinek trasy S7 z Krakowa do Widomej, dzięki któremu można już jeździć dwupasmówką z Krakowa do Warszawy.

Dwie nowe drogi są ze sobą połączone, ale na razie prowizorycznie, co powoduje utrudnienia w ruchu. Wszystko przez to, że nie został jeszcze dokończony węzeł Mistrzejowice. To będzie więc kolejny wielki plac budowy w 2025 roku. Ten węzeł ma być gotowy w połowie 2026 roku.

W przypadku krakowskich kierowców w 2025 roku ma zapaść kluczowa decyzja dotycząca wprowadzenia w mieście od połowy roku strefy czystego transportu, czyli ograniczeń w ruchu dla pojazdów emitujących nadmierną ilość spalin. W najbliższych miesiącach poznamy ostateczne zasady SCT.

Już pod koniec 2024 roku rozpoczęła się na ten temat burzliwa dyskusja. Jedni mocno protestują, o czym można było się przekonać podczas spotkania zorganizowanego w ramach konsultacji społecznych.

Nie brak jednak osób wyrażających zadowolenie z proponowanych zmian. Niektórzy przekonują, że i tak będą opóźnione, ekolodzy apelują nawet o to, by wprowadzić większe restrykcje niż te, które są planowane.

Prace wykończeniowe w Krakowskim Centrum Muzyki

Jeżeli chodzi o finalizację strategicznych inwestycji, to 2025 rok będzie dokańczana budowa Krakowskiego Centrum Muzyki przy Cichym Kąciku.

Już widać docelowy kształt tego obiektu, który jest gotowy w stanie surowym. Teraz czas na drugi etap inwestycji, obejmujący wykończenie wnętrza, scenotechnikę, akustykę, a także przestrzenie dla gastronomii.

Budowa Krakowskiego Centrum Muzyki
Budowa Krakowskiego Centrum Muzyki
Agencja Rozwoju Miasta Krakowa

Powstające Krakowskie Centrum Muzyki ma być nowoczesną salą koncertową z widownią na 1000 miejsc, wyposażona w scenę dla 120 muzyków i balkon mogący pomieścić 80-osobowy chór, aulę na 300 osób, trzy wielofunkcyjne sale prób, garderoby oraz biura miejskich orkiestr, a także przestrzeń kreatywną z miejscem na edukację muzyczną. W obiekcie mają zostać wykorzystane najlepsze światowe rozwiązania urbanistyczne, architektoniczne, akustyczne i funkcjonalne.

Otwarcie Centrum Muzyki planowane jest na jesień 2026 roku.

Z każdym miesiącem będzie przybywać kładki Kazimierz - Ludwinów

W 2025 roku mieszkańcy będą mogli obserwować jak rośnie kładka pieszo-rowerowa nad Wisłą, która ma połączyć brzegi Kazimierza i Ludwinowa.

Wykonawca zakończył już prace związane z wykonaniem fundamentów podpór nowego obiektu.

Wizualizacja kładki Kazimierz - Ludwinów
Wizualizacja kładki Kazimierz - Ludwinów
Lewicki Łatak

Nowa przeprawa będzie miała ok. 130 m długości, prawie 14 m szerokości. Połączy bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ul. Ludwinowskiej.

Obiekt będzie się składać z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności zamocowane w żelbetowych podporach (przyczółkach) oraz środkowego pomostu widokowego.

Ukończenie budowy kładki Kazimierz - Ludwinów planuje się w 2026 roku.

Ważny rok dla planowania budowy metra w Krakowie

Na prace związane z przygotowaniem budowy metra w budżecie na 2025 rok zarezerwowano 900 tys. zł.

Zakres rzeczowy zapisany na 2025 rok w projekcie budżetu przewiduje:

  • uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy etapu I - podziemny tunel łączący stację przy Akademii Górniczo-Hutniczej z tą na rondzie Młyńskim (przewidywane przystanki: Olsza, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Stare Miasto, AGH i Stadion Miejski - stadion Wisły);

  • ogłoszenie przetargu i zawarcie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy etapu I oraz uzyskanie ostatecznych lub posiadających rygor natychmiastowej wykonalności decyzji zezwalających na realizację robót budowlanych;

  • ogłoszenie przetargu i zawarcie umowy na usługę weryfikacji dokumentacji projektowej dla budowy etapu I;

  • ogłoszenie przetargów i zawarcie umów na wykonanie koncepcji i uzyskanie decyzji środowiskowej oraz wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy etapu II oraz etapu III i uzyskanie ostatecznych lub posiadających rygor natychmiastowej wykonalności decyzji zezwalających na realizację robót budowlanych.

Decyzje dotyczące przebiegu II i III etapu pierwszej linii metra władze Krakowa podejmą w 2025 roku. Będą one bazowały na zleconych analizach, a także rekomendacjach Rady Naukowo-Technicznej ds. Budowy Metra. W tym gronie, którego skład tworzą nie tylko eksperci ds. transportu, znaleźli się naukowcy reprezentujący różne dziedziny, w tym nauki społeczne.

Szacunkowy łączny koszt realizacji pierwszej linii metra (uwzględniając pierwszy, drugi i trzeci etap) o długości ok. 26 km to ok. 13 mld zł. Przewidywany koszt pozyskania taboru wyniesie ok. 1,5 mld zł.

Aktualne plany są takie, że realizacja robót budowlanych dotyczących budowy pierwszego odcinka metra rozpocznie się na przełomie 2028 i 2029 roku i powinna się zakończyć w 2033 roku. Data zakończenia budowy ma zostać wskazana, gdy zakończą się analizy dotyczące ostatecznego przebiegu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska