https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Północna obwodnica Krakowa i trasa S7 w końcu otwarte! Czekaliśmy na to latami. Do Warszawy od 23 grudnia dojedziemy w ekspresowym tempie

Marcin Banasik
Wideo
od 12 lat
W poniedziałek, 23 grudnia, kierowcy dostali długo wyczekiwany świąteczny prezent, czyli przejazd północną obwodnicą Krakowa i trasą S7, po ukończeniu ostatniego odcinka Widoma - Kraków, w pełni dwupasmową drogą między stolicą Małopolski a Warszawą. - Otwieraliśmy już kilka ważnych dróg ekspresowych, jak i nowe odcinki autostrady A2. Teraz oddajemy kierowcom najważniejszą inwestycję drogową w tym roku w Polsce - mówił w poniedziałek w Krakowie minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Pierwsze auta odcinkiem obwodnicy i fragmentem trasy S7-Widoma Kraków pojechały o godz. 12. Do godzin popołudniowych ruch na połączeniu obwodnicy z S7 na węźle Mistrzejowice, mimo zwężenia do jednego pasa w obu kierunkach, odbywał się bez utrudnień.

Otwarcie północnej obwodnicy Krakowa i brakującego odcinka trasy do Warszawy

W oficjalnym otwarciu trasy wzięli udział wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz prezydent Krakowa Aleksander Miszalski. Wśród gości obecni byli były minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar, Marszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka, były prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

- To jest strategiczna inwestycja. To było marzenie, które się spełniło. To jest aspiracyjny rozwój dla Krakowa, dla jego mieszkańców i dla zlokalizowanych tutaj firm - przyznał Kosiniak-Kamysz, mówiąc o obu nowych drogach.

Klimczak, odnosząc się do północnej części krakowskiego "ringu", podkreślił: - To jest pierwsza obwodnica w Polce która ma dwa tunele.

Co zostało otwarte w poniedziałek 23 grudnia?

- Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała ważną trasę S52 północną obwodnicę Krakowa, usprawniającą przejazd północną częścią miasta. 25 km to łączna długość obu udostępnionych ekspresówek, które w istotny sposób wzmacniają transportowy szkielet regionu - zaznacza Kacper Michna z GDDKiA.

Po oficjalnych uroczystościach i konferencji był ostatni przejazd kontrolny policji. Po nim droga została otwarta dla wszystkich kierowców.

Kraków i Warszawę połączy 270 km nowoczesnej trasy S7

Oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego.  

W 1819 roku wytyczono go przez Radom, Kielce, Miechów i Słomniki. Zastąpił on poprzedni, prowadzący przez Końskie i Nowe Miasto nad Pilicą. Po ponad 200 latach, wytyczony przez inżynierów Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów kręty trakt krakowski, znany współcześnie jako droga krajowa nr 7, w całości zastępuje trasa S7.

- Podróż nią pomiędzy południową obwodnicą Warszawy i północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce - wylicza Kacper Michna. - Budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni skończona. Wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też wprowadzamy ograniczenie prędkości do 80 km/h. Niemniej udostępniamy kierowcom na całym odcinku obie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu, z ograniczeniami ruchu na trzech węzłach. Prace na tym odcinku planujemy skończyć późną wiosną - dodaje.

Wąskie gardło w Mistrzejowicach

Skomunikowanie S7 z S52 zapewni jednopasmowa łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice (ma być gotowy w połowie 2026 roku), będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. To w godzinach szczytu komunikacyjnego może być wąskim gardłem.

Węzeł Łuczyce będzie zamknięty do połowy 2025 roku, trwają na nim jeszcze prace. Węzeł Raciborowice do momentu oddania węzła Mistrzejowice będzie działał w ograniczonym stopniu - nie będzie można na nim wjechać w kierunku Krakowa, ani zjechać na nim, jadąc od strony miasta.

- Ograniczamy tym samym ruch na łącznicy między POK a S7. Do końca 2025 roku planujemy udostępnić kolejny odcinek, między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W połowie 2026 roku skończymy budowę największego węzła drogowego w województwie – Mistrzejowice – a tym samym domkniemy krakowski ring drogowy - wyjaśnia Kacper Michna. 

Od 23 grudnia 2024 roku dostępne będą więc węzły S52: Zielonki, Węgrzce, Batowice.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska