- Polska to największy plac budowy w Europie, a wiele z kluczowych dla naszego kraju inwestycji dotyczy sieci dróg krajowych. Obecnie realizujemy 102 zadania z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku) o łącznej długości ponad 1428 km. Na tym etapie znajduje się też 21 zadań z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o długości niemal 171 km. Łączna wartość tych inwestycji to 64,4 mld zł - wyliczają w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Łącznie w 2025 roku planujemy oddać kierowcom nieco ponad 400 km nowych dróg - dodają.
Część z tych inwestycji zostanie zrealizowana w Małopolsce.
Domykanie ringu autostradowego Krakowa
Jakimi nowymi drogami mamy pojechać w regionie w 2025 roku?
Dokończona ma zostać budowa trasy S7 w obrębie Krakowa (odcinek o długości 2,3 km) od węzła Grębałów do węzła przy ul. Igołomskiej wraz z przebudową odcinka ul. Kocmyrzowskiej.
W 2025 r. kontynuowana będzie też budowa węzła Mistrzejowice. Zakończenie tego zadania planowane jest na połowę 2026 r. Wtedy zostanie domknięty autostradowy ring Krakowa.
Nowe węzły na Zakopiance i w Wieliczce
W tym roku planowane jest oddanie do ruchu węzłów w ciągu Zakopianki - Myślenice oraz Krzyszkowice. Zaplanowano też rozpoczęcie robót budowlanych związanych z rozbudową układu drogowego w Libertowie.
W przypadku węzła Wieliczka ma zostać wybrany wykonawca, który rozpocznie prace. Ta inwestycja ma pozwolić na bezpieczny wyjazd z Wieliczki w kierunku Krakowa i Bochni.
Natomiast w przypadku budowy obwodnicy Oświęcimia oddany do ruchu ma być odcinek między Jedliną a Pławami. W 2025 r. ma się też rozpocząć budowa obwodnicy Zatora.
Przygotowują budowę Sądeczanki i Beskidzkiej Drogi Integracyjnej
W 2025 r. zakończona ma też zostać budowa 3-kilometrowego łącznika brzeskiego (DK 75), drogi łączącej węzeł autostradowy „Brzesko” na Autostradzie A4 z drogami krajowymi DK 94 i DK 75.
Obwodnica Brzeska to ma być preludium do przygotowania kluczowej inwestycji, czyli budowy drogi między Brzeskiem a Nowym Sączem, tzw. Sądeczanki. To zadanie wyczekiwane przez kierowców od lat. Dzięki temu rozwiązania mają znacznie się też poprawić warunki dojazdu z Krakowa i innych miast regionu do Krynicy-Zdroju.
W przypadku Sądeczanki plan jest taki, by w 2025 r. zostały ogłoszone przetargi na koncepcję programową w podziale na odcinki.
Przypomnijmy, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie wydała decyzję środowiskową dla "sądeczanki" i wariantu "C". Nowy przebieg drogi krajowej nr 75 z Brzeska do Nowego Sącza ma mieć 47 kilometrów i jest podzielony na trzy odcinki. Ich budowa będzie możliwa w 2031 r.
W 2025 r. mają być także ogłoszone przetargi w sprawie kolejnego istotnego zadania dla regionu - budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, która ma połączyć Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z Zakopianką w Głogoczowie. Przetargi mają dotyczyć badań geologicznych, projektu budowlanego i pozyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w podziale na cztery odcinki.
Przetargi na budowę obwodnic Wadowic i Limanowej
GDDKiA ten rok zamierza też poświęcić na przygotowanie nowych, ważnych przedsięwzięć drogowych w Małopolsce.
Jednym z nich jest rozbudowa węzła Kraków Południe, stanowiącego skrzyżowanie autostrady A4 z drogą krajową nr 7, czyli Zakopianką. W tym przypadku w 2025 r. planowane jest złożenie wniosku o ZRID.
GDDKiA zamierza też ogłosić przetarg na budowę obwodnicy Wadowic oraz obwodnicy Limanowej (zaprojektuj i zbuduj).
Rozbudują autostradę A4 z Krakowa do Tarnowa i Katowic
GDDKiA planuje też rozbudowę autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu w obu kierunkach. W 2025 r. ma więc ogłosić przetarg na prace projektowe rozbudowy autostrady z Krakowa do Tarnowa.
W tym roku będzie też przetarg na rozbudowę autostrady A4 między Krakowem a Katowicami na odcinku węzeł Byczyna - węzeł Balice I. Inwestycja ma obejmować dobudowę trzeciego lub czwartego pasa ruchu.
