- Czas na zmiany jest związany oczywiście z powrotem studentów do Krakowa, kiedy ruch staje się większy. To także początek sezonu grzewczego. Liczymy, że lepsza oferta komunikacyjna przyczyni się też do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza – zaznacza Łukasz Franek, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Zmiany dla linii tramwajowych:
- linia 9 – wzrost częstotliwości kursów do 10 minut w godzinach szczytu w dni powszednie;
- linia 12 – nowa stała trasa: Łagiewniki do Ronda Grzegórzeckiego bez zmian, potem al. Pokoju, Jana Pawła II, Ptaszyckiego i do Kopca Wandy; kursowanie co 20 minut w dni powszednie;
- linia 18 – wzrost częstotliwości kursowania do 5 minut w godzinach szczytu w dni powszednie;
- linia 19 – wzrost częstotliwości kursowania do 10 minut poza godzinami szczytu w dni powszednie;
Zmiany dla linii autobusowych:
- linia 501 - nowa stała trasa: z Chełmońskiego Osiedle do Osiedle Na Lotnisku bez zmian, następnie ul. Dunikowskiego, Mikołajczyka (powrót ul. Broniewskiego i al. Andersa), Obrońców Krzyża, al. Róż, al. Przyjaźni, al. Solidarności do Bulwarowej. Zmiana wpisuje się w oczekiwania mieszkańców do przywrócenia linii 501 w rejon centrum Nowej Huty. Dodatkowo uruchomiony zostanie nowy przystanek „Bulwarowa”, dzięki czemu poprawi się dostępność Komunikacji Miejskiej w Krakowie w rejonie skrzyżowania al. Solidarności i ul. Bulwarowej;
- nowa linia 192 (dotychczasowa linia 452) kursująca na trasie: Chełm – al. Królowej Jadwigi - al. Kasztanowa - al. Królowej Jadwigi - al. Focha - al. Mickiewicza - al. Słowackiego - Pawia - tunel św. Rafała Kalinowskiego - Dworzec Główny Wschód - Lubomirskiego - Brodowicza - Pilotów - Młyńska - Lublańska - Dobrego Pasterza - al. Bora-Komorowskiego - al. Andersa - Dąbrowskiej - Medweckiego - Czyżyny Dworzec. Linia będzie kursowała w godzinach i z częstotliwością analogiczną jak linia 452 z następującymi zmianami: w dzień powszedni już od 5 co 20 minut, w dni świąteczne do 21 co 20 minut.
- linia 502 - dodatkowy przystanek „Narzymskiego”, to konsekwencja nowej trasy linii 192 (dotychczasowej linii 452), która nie będzie już prowadzić przez Pierwszą Obwodnicę. W związku z tym, linia 501 nie będzie zatrzymywać się na przystanku „Narzymskiego”;
- nowa linia 511 kursująca na trasie: Przybyszewskiego – Armii Krajowej - Nawojki - Czarnowiejska – al. Mickiewicza – al. Słowackiego - Pawia - tunel św. Rafała Kalinowskiego - Lubomirskiego - Brodowicza - Olszyny - Pilotów - Bora-Komorowskiego Okulickiego - Jagiełły - Architektów – Os. Na Stoku. Linia będzie kursowała co 15 minut tylko w godzinach szczytu w dni powszednie;
- linia 503 - nowa stała trasa: z Nowego Bieżanowa Południe do Opolskiej Estakady bez zmian, następnie aleją 29 Listopada, ulicą Meiera do Górki Narodowej Wschód. Linia będzie kursowała w godzinach szczytu z częstotliwością co 7,5 minuty, poza szczytem co 15 minut, w dni wolne co 20 minut;
- linia 169 - nowa stała trasa: z Zajezdni Wola Duchacka do Opolskiej Estakady bez zmian, następnie ulicą Opolską, Mackiewicza, Siewną, Bociana do Górki Narodowej. Linią będzie kursowała z częstotliwością zwiększoną w godzinach szczytu do 12 minut, a w dni wolne co 20 minut. Do obsługi linii kierowany będzie tabor wielkopojemny;
- linia 292 - zwiększenie częstotliwości kursowania do 30 minut;
- nowa linia 104 (dotychczasowa linii 504) kursująca na trasie: Centrum JP II – Totus Tuus – Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia – Fredry – Tischnera – Łagiewniki. Linia będzie kursowała z częstotliwością co 40 minut w dni powszednie w godzinach ok. 5.30 – 20.30, w dni wolne w godzinach ok. 7-22.
W sumie zmiany wygenerują wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej na poziomie 14,1 mln zł rocznie. To wzrost o 3 proc. Do tej pory miasto wydawało ok. 460 mln zł na kursy tramwajów i autobusów.
Dawne autobusy w Krakowie [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]