https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zmiany w rozkładach jazdy przez estakadę Lipska-Wielicka

Piotr Rąpalski
fot. michał gąciarz
Urzędnicy zaprezentowali zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, jakie wejdą w życie po wakacjach oraz w związku z uruchomieniem nowego torowiska na trasie Lipska - Wielicka. Mieszkańcy liczyli, że otwarcie nowej inwestycji oznacza znaczące polepszenie oferty przewozowej miasta, np. nowe linie tramwajowe, częstsze kursy. Okazuje się jednak, że wprowadzone zostaną zmiany, które utrudnią życie części krakowian, a ponadto ograniczenia na niektórych liniach. Urzędnicy tłumaczą to potrzebą "zbilansowania budżetu na komunikację". Jednakże dla części mieszkańców zmiany oznaczają pewne ułatwienia.

WIDEO: Testy obciążeniowe nowej estakady

Autor: Marcin Karkosza, Gazeta Krakowska

Gdy otwierano trasę do Małego Płaszowa, uruchomiono nową linię nr 20. Z kolei na nowe torowisko do Czerwonych Maków puszczono tramwaj nr 52. Estakada Lipska - Wielicka kosztowała ok. 140 mln zł, ale nowej linii urzędnicy nie zapowiadają. Estakadą kursować będą obecne linie 9, 11 oraz 50. - Nie chcemy niepotrzebnie mnożyć linii tramwajowych. Dążymy do modelu z mniejszą liczbą linii, kursujących z możliwie największą częstotliwością - tłumaczy Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Ponadto wcześniej powstałe trasy to były nowe końcówki sieci tramwajowej, a estakada to łącznik.

Nowych linii nie będzie, wprowadza się natomiast ograniczenia. Linia tramwajowa nr 2 będzie kursować co 10 minut w szczycie i co 20 minut poza nim, choć dotychczas kursowała co 10 minut przez cały dzień. Rozważane jest też, aby linia nr 6 ponownie zaczęła kursować w dni świąteczne od godz. 9 do 19, ale żeby sfinansować takie kursy, zlikwidowane muszą zostać połączenia w dni powszednie po godzinie 20. Urzędnicy twierdzą, że wtedy z tramwaju nie korzysta wiele osób.

Linia nr 23 będzie kursować w soboty w godzinach od 6 do 18, natomiast w dni świąteczne nie będzie jeździć. To powrót do stanu sprzed uruchomienia trasy na Czerwone Maki.

"To ma związek ze zmianą trasy linii 11, która na znacznym odcinku będzie się dublować z linią numer 23" - podaje ZIKiT.
Nowa trasa linii 11 również wzbudza kontrowersje. Ma jeździć z pętli Czerwone Maki - Kalwaryjską - Wielicką - Lipską do Małego Płaszowa. Ominie zatem ważny punkt w mieście, przez który jeździ dziś - rondo Grzegórzeckie. Ruczaj straci z nim bezpośrednie połączenie.

W zamian zmienia się trasę "19" na: Borek Fałęcki - Kalwaryjska - Starowiślna - Grzegórzecka - rondo Mogilskie - Dworzec Towarowy. To jednak nie rozwiązuje problemu połączenia z Ruczaju. - W tej relacji można się dogodnie przesiąść - radzi Piotr Hamarnik. Ponadto z powodu zmiany trasy linii 19, trasę tramwaju nr 10 planuje się skrócić do Łagiewnik.

- Nie rozumiem. Jeśli wydaje się miliony na nową linię to powinno się też zabezpieczyć pieniądze na polepszenie komunikacji. Bez tego nie zachęci się ludzi do przesiadania się z samochodów do tramwajów - komentuje Józef Pilch, radny miejski PiS.

ZIKiT wyasygnuje więcej pieniędzy, ale stosunkowo niewiele. - Jesienią na funkcjonowanie komunikacji chcemy przeznaczyć dziennie o około 0,2 proc. środków więcej niż wiosną. Nie może być więc mowy o ograniczeniach. Rocznie będziemy wydawać na nią ok. 480 mln zł - mówi Hamarnik.

Krakowianie powinni słać do ZIKiT swoje uwagi w sprawie zmian. Urzędnicy mogą zmienić ustalenia, szczególnie że jeszcze konsultują je z MPK.

Współpraca: M. Karkosza

***
ZMIANY LINII TRAMWAJÓW:

  • Linie 9, 11 i 50 - planuje się skierować przez nową estakadę. Dzięki tej zmianie, szybciej o około 5-6 minut mamy jeździć z osiedli Kurdwanów i Bieżanów na rondo Mogilskie i Grzegórzeckie.
  • Linia 11 - będzie kursować co 20 minut we wszystkie dni tygodnia.
  • Linia 19 - ma jeździć między Borkiem Fałęckim a Dworcem Towarowym. Planuje się, aby kursowała z częstotliwością co 10 minut w szczycie i co 20 poza szczytem. Według urzędników to zapewni bezpośrednie połączenie rejonu ulicy Starowiślnej i Grzegórzeckiej z rondem Mogilskim oraz z tunelem tramwajowym, realizowane dotychczas przez linię 9 oraz kursującą z bardzo dużą częstotliwością linię nr 50.
  • Linię 7 - planuje się skierować do pętli Dąbie, a linię 12 do pętli Mały Płaszów. Zmiana ma na celu zapewnienie dotychczasowego bezpośredniego połączenia Małego Płaszowa z rejonem Hali Targowej i ulicami Dietla, Monte Cassino i Kapelanka, przynajmniej w godzinach szczytów komunikacyjnych.
  • Linia 7 - ma jeździć trasą: Dąbie - rondo Grzegórzeckie - rondo Mogilskie - Basztowa - Długa - Dworzec Towarowy. Linia ta stanowić będzie uzupełnienie w godzinach szczytu dla linii numer 14 na najbardziej obciążonym odcinku od Dąbia do przystanku Basztowa LOT.

ZMIANY LINII AUTOBUSÓW:

  • Linia 103 - zmiana końcówki ze "Struga" na "plac Centralny". Linia od ul. Klasztornej pojedzie aleją Jana Pawła II. Powrót przez aleję Jana Pawła II i ulicę Sieroszewskiego. Zmiana ma umożliwić dojazd uczniów do Szkoły Podst. nr 80.
  • Linia 123 - kursy w godzinach szczytu zostaną skierowane przez ulicę płk. Dąbka i Obrońców Modlina, aby ułatwić dojazd do zakładów przemysłowych.
  • Linia 125 - zostanie uruchomiony dodatkowy kurs około godz. 5.00 z ronda Mogilskiego w kierunku os. Złocień, aby ułatwić dojazd do zakładów pracy na Rybitwach. Zwiększona liczba kursów przez przystanek "Nad Drwiną".
  • Linia 127 - zostanie przedłużona do przystanku "Bagry", a także kursować będzie przez ul. Płaszowską.
  • Linia 130 - zwiększona zostanie częstotliwość w okresie międzyszczytowym z 15 na 12 minut.
  • Linia 139 - zwiększona częstotliwość od godz. 7.00 do 7.30 w rejonie alei 29 Listopada w kierunku centrum z 12 do 10 minut.
  • Linie 144 i 194 - dodatkowo będą zatrzymywać się na przystanku "Kawiory" w kierunku centrum, po skręcie w ul. Czarnowiejską.
  • Linie 174 i 178 - zostanie ujednolicona częstotliwość kursowania obu linii w dni świąteczne do 30 minut. Dzięki temu, w ciągu ulicy Nowohuckiej przerwy pomiędzy poszczególnymi kursami będą wynosić zawsze 15 minut, a nie jak obecnie 10 lub 20 minut.

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakusek
Autobus 164 odjeżdża o 6.03 (było 6.02) równocześnie 154 (na Kleparzu) jedzie wcześniej o 6.32 (było 6.35) Już dzisiaj,j kiedy nie ma jeszcze tłoku na alejach, autobus przyjechał jeden po drugim (powinno być 2 min różnicy) od jutra (nie mówiąc o zimie) nie będzie szans na przesiadkę. Wystarczyło by nie zmieniać godzin dla 154 i już po kłopocie ale kto myśli o pasażerach ?
C
Co?
Akurat Kurdwanów jest jednym z rejonów z najlepszą ofertą - autobusy i tramwaje do samego centrum. To, że "50" zmienia trasę, to nie znaczy, że nie ma alternatyw. Jest "24", polepszy się "6", są autobusy. Komunikacja miejska to nie jest taksówka, że zawozi tam gdzie się chce bezpośrednio.
m
magda
W takim razie jak teraz będzie się dojeżdżało na Kazimierz i Rynek, skoro 24 z Kurdwanowa jeździ co 20 minut?
k
krakusek
Już raz ten eksperyment się nie udał.
q
qaz
Przecież z Kurdwanowa do centrum dojedziesz na bilecie 20-minutowym linią 24... Wystarczy myśleć, co chyba jest trudne...?
k
krakus77
"5"'-ke można skrócić do Dw.Towarowego, natomiast "7"-ke skierować przez Hale Targową i Poczte Gł
h
huop
szkoda że 50-ka juz nie dojedzie z Kurdwanowa do Centrum.
Teraz można spokojnie dojechac do Starowislnej na bilecie 20 minutowym.
Wkrótce się ten luksus zakonczy.
m
mieszkancy kurdwanowa
Jak wybiorą przekrętacza J.T kumpla Majchrowskiego w ziKiT to skasuje wszystkie linie.A piechotą albo furmanką to niełaska
m
mieszkancy
dość majstrowaniwa liniami z Kurdwanowa.
Jechałeś klarnecie z ZIKiTu 50 zatłoczoną z kurdwanowa.
Pracujemy odprowadzamy podatki do UM krakowa i mamy sie przesiadać wielokrotnie aby dojechać do centrum. Może należy sie przesiądż ze służbowego samochody na 50
z
z ruczaju
w kolejne wakacje 11 będzie znów będzie zlikwidowana, przecież to tramwaj "studencki" wg ziKITu. I wszyscy z ruczaju bedą się musieli przesiąść na lipskiej albo na starowiślnej zeby dojechać do KSW czy....uwaga ziKIT...biurowców!!! gdzie ludzie PRACUJĄ.
J
J.Kanty
Chciałbym się pomylić, choć raz zawieść na swojej intuicji, ale zdaje się że znowu mam rację i tramwaje będą się wlokły prawie tak na plantach...
a
ab_be
19 jezdzila do Borku, to zamienili na 10tke... Teraz znowu odwracaja kota ogonem, szkoda tylko, ze ten ogon ledwo sie juz trzyma tylka...
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska