Nazwa wagonu pochodzi od miejsca jego produkcji - Waggonfabrik Wismar, a wyróżnikiem pojazdu jest jego budowa.
- Twórcy tego tramwaju już na początku XX wieku zaprojektowali w jego części środkowej niskopodłogowe wejście. To jedna z zaledwie kilku konstrukcji tego typu, w którym zastosowano wtedy takie rozwiązanie. Także wnętrze wagonu zostało wykonane z dbałością o jak największy komfort jadących. Były tam miękkie siedzenia i chromowane elementy wyposażenia. Cała konstrukcja została wykonana z lekkich profili stalowych, połączonych nitami i wzmocniona drewnianym wypełnieniem. To gwarantowało lekkość tramwaju, a jednocześnie sprawiało, że wagon zyskiwał nowoczesny wygląd – podaje krakowskie MPK.
Takie wagony produkowano produkowano w trzech zakładach: we Wrocławiu (powstało tam 15 tramwajów silnikowych), w zakładach Niesky (Christoph&Unmack) i Wismar (Waggonfabrik Wismar), gdzie wykonano dziesięć wagonów doczepnych. Wszystkie pojazdy zostały wyprodukowane dla Tramwajów Szczecińskich i tam kursowały aż do lat 70. XX wieku. W międzyczasie, w 1946 roku, część z nich została przekazana do Poznania.
- Ten typ tramwaju nie kursował nigdy w Krakowie, ale charakteryzuje się na tyle wyjątkową konstrukcją, że zdecydowaliśmy się na dołączenie go do naszej kolekcji historycznych pojazdów. Na pewno jest ważnym elementem historii rozwoju komunikacji tramwajowej w Polsce i jestem pewny, że zachwyci każdego pasażera – powiedział podczas czwartkowej prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie.
Remont wagonu wykonali pracownicy miejskiej spółki, a prace nie były łatwe. Z kilku powodów. Wagony, które eksploatowano w Szczecinie przeszły w ciągu lat liczne zmiany i modernizacje, a tramwaje silnikowe, z braku części, zamieniono na przyczepy. Tego typu wagony przetrwały do dziś tylko w rękach prywatnych, służąc najczęściej jako altany ogrodowe.
- Pomimo tego, pracownikom krakowskiego przewoźnika udało się wiernie przywrócić wyposażenie tramwaju, z czasów pierwszego okresu ich eksploatacji w Polsce. Szczeciński tramwaj Wismar 506 dołącza do zabytkowych wagonów z innych polskich miast, które już posiada w swojej kolekcji historycznych pojazdów MPK w Krakowie. A są to: wagon Linke-Hofmann z Wrocławia, K z Warszawy, Ring i KSW z Gdańska, 105NT z Katowic. W kolekcji są także kursujące w przeszłości w Krakowie cztery wagony z Norymbergii: T4, B4 i dwa wagony GT6 – wylicza MPK.
Krakowska Linia Muzealna 2024 - od 9 czerwca
Coraz bogatsza kolekcja historycznych pojazdów komunikacji miejskiej w Krakowie sprawia, że tegoroczna edycja Krakowskiej Linii Muzealnej zapowiada się niezwykle ciekawie. KLM zacznie funkcjonować 9 czerwca, przez cały okres wakacyjny, w każdą niedzielę, historyczne tramwaje będą wyjeżdżać na linię nr 0. Tradycyjnie będzie też możliwość podróżowania zabytkowymi autobusami, w czerwcu zaplanowano dwie niedziele „z historycznymi autobusami”.
Po co są strefy czystego transportu?
