https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Krakowski Szybki Tramwaj: wielki test został zdany

Marcin Karkosza
We wtorek odbywały się próby obciążeniowe estakady nad magistralą kolejową w Płaszowie. To główny element nowej linii tramwajowej łączącej ulice Lipską i Wielicką. Już wkrótce z nowej inwestycji będą mogli korzystać mieszkańcy. – Konstrukcja estakady jest już gotowa. Jesteśmy na etapie prac montażowych i wykończeniowych. Dzisiejsze próby obciążeniowe zakończyły się sukcesem – informuje Michał Pyclik z ZIKIT. [video:http://get.x-link.pl/d09433ff-49d1-8b67-fe3c-e6bb79588d98,8be26c7a-8a9a-0a37-f1b5-350b029327ef,embed.html width:640 height:360]

W trakcie wykonywanej dziś statycznej próby obciążeniowej, na estakadę wjechało osiem ciężarówek, o łącznej wadze ponad 250 t. - Zakładaliśmy, że estakada może ugiąć się o 11 cm. Kiedy pojazdy zostały ustawione na najdłuższym - 126 metrowym - przęśle estakady, wychylenie konstrukcji wyniosło ok. 9 cm - mówi Artur Salacha, kierownik budowy. - Oznacza to, że konstrukcja zachowała się tak, jak przewidzieli konstruktorzy. Trzeba też zaznaczyć, że obiekt już nigdy nie zostanie tak mocno eksploatowany jak w trakcie obciążenia próbnego - dodaje.

Budowa estakady o długości 460 m, kosztowała ok. 140 mln zł. Prace nad jej budową rozpoczęły się pod koniec 2013 r. W tym czasie powstała podwieszona na na trzech tzw. pylonach, na wysokości 12 m  konstrukcja. Do jej budowy zużyto ok 5 tys. kubików betonu oraz 3 tys. ton stali.

Zgodnie z planem, cała inwestycja, a więc połączenie tramwajowe między ulicami Lipską i Wielicką ma zostać oddana do użytku 31 sierpnia. Pewnie jest, że nową trasą szybkiego tramwaju kursować będą linie nr 9 i 50. Dzięki nowej estakadzie dla przykładu przejazd linii 50 pomiędzy pętlami skróci się o 4 minuty z 36 do 32 minut.

Niewykluczone jednak, że z nowego połączenia będzie korzystać jeszcze trzecia linia. – Ustalenia w tej sprawie trwają – wyjaśnia Michał Pyclik. Zanim to się jednak stanie, na początku sierpnia na obiekcie zostaną przeprowadzony zostanie jeszcze jeden test, tzw. dynamiczny. - Będzie polegał na przejeździe po estakadzie tramwajów, które będą po rozpędzeniu gwałtownie hamować. Sprawdzimy w ten sposób jak konstrukcja tłumi drgania - wyjaśnia Artur Salacha. 

Na koniec konstrukcję czekają odbiory techniczne, które przeprowadzi nadzór budowlany. - Nowa estakada odciąży m.in. ciąg ul. Wielickiej oraz mającą niewielką przepustowość ul. Limanowskiego. Tutaj linia wydzielona w całości i doprowadza do ciągu tramwajowego wzdłuż ul. Lipskiej - mówi Krzysztof Migdał, koordynator inwestycji strategicznych w ZIKiT. - Oprócz tego kładka służy także pieszym i rowerzystom. Bo od tej pory ten ruch pieszych w tej okolicy odbywał się tunelem technicznym ciepłociągu pod torami w Płaszowie - dodaje.

Źródło: Gazeta Krakowska

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
asdf
Teoretycznie 4 minut. W tej chwili tramwaj nr 50 jedzie z pętli na Kurdwanowie na przystanek Dworzec Tunel od 30 do 40 minut, w zależności od natężenia ruchu samochodowego, tramwajowego, świateł, pieszych przechodzących przez jezdnię itp. po wjeździe w centrum (a nawet po wjeździe w Wielicką, bo potrafią się tworzyć korki tramwajowe przed przystankami). W praktyce cała trasa linii nr 9 z Bieżanowa i nr 50 z Kurdwanowa na Krowodrzę Górkę będzie teraz miała wydzielone torowisko. Nie bez znaczenia jest też fakt, że większość pozostałych linii z Kurdwanowa i Bieżanowa - w razie zablokowania ruchu w centrum (wybrzuszenia szyn, remonty) będą mogły kursować estakadą, po zmienionej trasie. Więc zysk jest znacznie większy, niż Ci się wydaje.
Z
Zuczek
lol zysk 4 minut za 140mln PLN

 
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska