Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krzysztof Zanussi w „Eterze” reinterpretuje mit Fausta

Paweł Gzyl
Maciej Szcześniak
Zakończyły się prace nad nowym filmem Krzysztofa Zanussiego – „Eter”. We wrześniu obraz weźmie udział w Konkursie Głównym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Akcja „Eteru” rozgrywa się na początku XX wieku na Podolu. Lekarz pasjonuje się eterem – substancją uśmierzającą ból i odbierającą świadomość, tajemniczą i śmiertelnie niebezpieczną. Gdy ofiarą jej działania pada młoda dziewczyna, doktor zostaje skazany na śmierć. Niespodziewanie udaje mu się jednak uniknąć stryczka. Lekarz znajduje pracę w zaborze austriackim, w wojskowej twierdzy, dowodzonej przez Komendanta. Poza oficjalną praktyką, na własną rękę ponownie zaczyna prowadzić coraz dziwniejsze eksperymenty: na żywych i na umarłych. Jaką cenę przyjdzie mu zapłacić za próbę zawładnięcia ludzkim umysłem?

– Klimat filmu, mroczny i sensualny, przywołuje na myśl thriller, mimo że jego korzenie były bardziej klasyczne – projekt nawiązuje bowiem bezpośrednio do mitu Fausta. Odmiennie niż u Goethego stawką jednak nie jest młodość i rozczarowanie nauką. Przeciwnie, w „Eterze” mój doktor wierzy w naukę jako narzędzie dla spełnienia najbardziej wszetecznego z ludzkich pragnień, jakim jest pełna fizyczna i duchowa władza nad drugim człowiekiem. – mówi Krzysztof Zanussi.

„Eter” to koprodukcja polsko-ukraińsko-węgiersko-litewska z udziałem Włoch. Stąd w filmie znalazła się międzynarodowa obsada: Jacek Poniedziałek, Andrzej Chyra, Zsolt Laszlo, Ostap Vakulyuk, Małgorzata Pritulak i Maria Ryaboshapka. Za montaż odpowiada Milenia Fiedler, laureatka Orła Polskiej Nagrody Filmowej za film „Weiser” i gdyńskich Złotych Lwów („Weiser” i „Czas zdrady”). Joanna Macha, scenografka filmu, to laureatka Orła i Złotego Lwa za „Wenecję”. Autorką kostiumów jest Katarzyna Lewińska, ubiegłoroczna laureatka Europejskiej Nagrody Filmowej za „Pokot” (ale również Złotych Lwów za „W ciemności”, „Sponsoring” i „Boisko bezdomnych”).

Zdjęcia do „Eteru” realizowane były w Polsce, na Węgrzech i we Włoszech. Jesienią zeszłego roku ekipa Zanussiego pracowała na Dolnym Śląsku, a w grudniu – na Podkarpaciu. Największa część filmu powstała w Sanoku, Posadzie Rybotyckiej, Seniawie i Jarosławiu. Zdjęcia zakończyły się pod koniec ubiegłego roku we Włoszech.

Autorem plakatu do „Eteru”, nawiązującego do najlepszych lat polskiej szkoły plakatu, jest ceniony grafik i plakacista – Andrzej Pągowski.

– Praca nad plakatem do filmu „Eter” Krzysztofa Zanussiego to moja czwarta artystyczna przygoda z twórczością tego reżysera. Pierwszy był „Kontrakt” w 1980 roku, potem „Stan posiadania” w 1989 oraz „Dotknięcie ręki” w 1992. „Eter” jest zupełnie innym filmem zarówno od strony plastycznej, jak i sposobu prowadzenia narracji, choć wciąż cechują go charakterystyczne dla całej twórczości reżysera dylematy moralne. Łączy w sobie emocje „Milczenia owiec” oraz klimat filmu „Pachnidło” – podkreśla Andrzej Pągowski.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Mówimy po krakosku

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska