Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki to obecnie kluczowa inwestycja realizowana przez Polskie Linie Kolejowe w stolicy Małopolski. Łącznica przebiegać będzie w rejonie skrzyżowania ulic: Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich, Limanowskiego oraz Powstańców Śląskich.
Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki składać się będzie z dwóch estakad i wiaduktu, które podtrzymywane będą w sumie przez 30 filarów, mierzących od 8 do 15 metrów. Budowa tak dużego obiektu jest procesem niezwykle skomplikowanym oraz wymagającym odpowiedniej przestrzeni. Dlatego w trakcie realizacji inwestycji przewidywane są utrudnienia w ruchu drogowym.
Roboty budowlane podzielone zostały w sumie na sześć etapów, podczas których prowadzone będą m.in. prace związane z budową podpór pod estakady, przebudową sieci wodociągowej, energetycznej, a także z montażem ustroju nośnego.
Aktualnie inwestor ocenia zaawansowanie prac na 50 procent. Najbardziej zaawansowane są prace przy budowie wielkich estakad, z których ukończono już 90 procent filarów (27 z 30) oraz położono łącznie 82 procent przęseł (23 z 28).
Budowana łącznica kolejowa umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia oraz Zakopanego. Dzięki temu nie będą już konieczne postoje pociągów osobowych na stacji Kraków Płaszów, które potrzebne były do zmiany kierunku jazdy. Po zakończeniu inwestycji podróż z Krakowa do Zakopanego skróci się o około 15 minut. Ponadto powstająca łącznica pozwoli na uruchomienie bezpośredniego połączenia między stacjami Kraków Główny – Kraków Bonarka.
Trwa wielka inwestycja kolejowa w Krakowie [WIZUALIZACJE]
