Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Limanowa. Bliżej do budowy linii kolejowej na Kraków

Jozef Budacz
Jozef Budacz
To już pewne. Projekt na budowę linii kolejowej z Podłęża do Szczyrzyca w końcu doczeka się realizacji. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie jednej z firm, która kwestionowała wybór w przetargu zwycięskiej oferty.

Kierownictwo spółki PKP Polskie Linie Kolejowe trzykrotnie musiało poddać analizie odwołanie firmy AECOM Polska Sp z o.o, która mimo iż złożyła o ponad 12 mln złotych tańszą ofertę, to nie została wybrana do realizacji tego projektu.

Zwycięska spółka Egis Rail będzie miała trzy lata na wykonanie dokumentacji projektowej linii kolejowej z Podłęża do Szczyrzyca.

Historyczna inwestycja

Umowa warta ponad 220 mln złotych ma zostać podpisana w przyszłym miesiącu. Zgodnie z nią polsko-francuska firma wykona pierwszy etap największej od lat inwestycji kolejowej w Polsce. Dlatego trudno się dziwić, że pomiędzy oferentami trwała zaciekła walka o zlecenie.

- Teraz już nic nie stoi na przeszkodzie, aby sfinalizować umowę na wykonanie tego projektu. Długo czekaliśmy na ostateczną decyzję w tej sprawie, bo przedsięwzięcie to jest bardzo intratne dla firm startujących w przetargu - mówi Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK S.A. w Krakowie.

Po podpisaniu umowy między władzami kolei a firmą Egis Rail rozpoczną się prace projektowe w oparciu o studium wykonalności przygotowane w 2014 r. Projektanci będą mieli siedzibę w Nowym Sączu. Tam zajmą się opracowaniem linii kolejowej. - Po zatwierdzeniu dokumentacji ruszą prace geologiczne, zwłaszcza w tych miejscach, gdzie przewidziano budowę tuneli, nasypów, a także estakad - tłumaczy Łukasz Bochniarz, dyrektor projektu budowanej linii kolejowej.

Okno na świat

Inżynierowie odpowiedzialni za projekt zajmą się także uzyskaniem stosownych pozwoleń budowlanych, które będą niezbędne do wykupu gruntów czy wszczęcia procedury wywłaszczenia.

- Inwestycja ta przyniesie dla naszego regionu same korzyści. To będzie także okno na świat, które połączy Polskę z południem Europy - podkreśla miłośnik kolei Czesław Szynalik ze stowarzyszenia „Lokomotywa”.

Budowa trasy z Podłęża została podzielona na trzy etapy. Drugi, zaplanowany na lata 2020-2024, obejmuje modernizację liczącej 75 kilometrów linii kolejowej pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem, zakłada m.in. wybudowanie ponad kilometrowej estakady i dwóch tuneli o łącznej długości 5,8 km.

Trasa, która stanie się jak nowa pozwoli pociągom jechać z prędkością 120 kilometrów na godzinę.

Trzeci etap to budowa nowego 58-kilometrowego odcinka, łączącego Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną, na którym pociągi pojadą 160 kilometrów na godzinę.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska