Druga maszyna TBM jedzie pod Limanową. Głowica już na miejscu
Tunel, który będzie drążony przez tarczę z Chin, znajdzie się pomiędzy Męciną a Mordarką i stanowi kluczowy element modernizacji linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. W Męcinie jeszcze w grudniu dotarła pierwsza maszyna TBM, która ma wydrążyć najdłuższy tunel w Polsce. We wtorek (25lutego) głowica większa maszyny dojechała pod Limanową.
- Tzw. napęd główny waży 100 ton, głowica tnąca tarczy ma średnicę 11 metrów i jest podzielona na 5 części i waży 245 ton. W miejsce docelowe maszyna zostanie przewieziona za pomocą 88 zestawów transportowych - informuje PKP PLK.
Tak jak w przypadku mniejszej tunelownicy, większa maszyna została rozłożona na części, by drogą morską dotrzeć do Gdyni, a następnie na ciężarówkach przejechać na drugi koniec Polski. Zobacz wideo z transportu.

PKP PLK szacuje, że tunelownica w Męcinie będzie już na przełomie lutego i marca. Transport trwa. Samo drążenie tuneli pod Pisarzową będzie trwać kilkanaście miesięcy, a realizować będzie je konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt oraz Gülermak.
Ze względów bezpieczeństwa kolejowa spółka, podobnie jak w przypadku transportu pierwszej maszyny, nie będzie informować o szczegółach logistycznych, ani konkretnych terminach.
To najdroższy odcinek modernizowanej linii 104 wart 2 miliardy złotych
Odcinek D Limanowa – bocznica Klęczany jest najdłuższą i najbardziej wymagającą częścią modernizowanej linii kolejowej nr 104, ale także najdroższą trasą. Podpisanie umowy miało miejsce w marcu 2024 roku, a zakończenie prac planowane jest na ostatni kwartał 2026 roku. Projekt o wartości 1,93 mld zł netto obejmuje m.in. budowę dwóch tuneli o długości prawie 3,8 km każdy. Wlot do tunelu będzie w Męcinie, a wylot – w Mordarce.
Konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak ma 31 miesięcy na modernizację części linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz, na odcinku Limanowa-bocznica Klęczany. To 13 km nowej trasy, która ma umożliwić ruch pociągów z Nowego Sącza do Krakowa. Pociągi w założeniu mają rozpędzać się do ponad 160 km na godzinę, co ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży między jednymi z najważniejszych miasta w Małopolsce.
Na wspomnianym odcinku powstaną 22 obiekty mostowe, dziesięć to mosty kolejowe, sześć wiaduktów drogowych i sześć wiaduktów kolejowych