https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Głowica maszyny TBM z Szanghaju już pod Limanową. To część drugiej tunelownicy, która wydrąży najdłuższy tunel w Polsce

Joanna Mrozek
Tak wyglądał rozładunek maszyny TMB, która wydrąży tunel pod Limanową
Tak wyglądał rozładunek maszyny TMB, która wydrąży tunel pod Limanową Podłęże-Piekiełko/ Fb
Tysiące kilometrów drogą morską z portu w Szanghaju do portu w Gdyni pokonał ogromny ładunek Polskich Linii Kolejowych. To maszyna TBM, która ma wydrążyć najdłuższy tunel w Polsce, ten połączy Męcinę i Mordarkę pod Limanową. Głowica trafiła już na plac budowy. Transportów będzie dużo więcej, bo cała maszyna waży ponad 2,5 tysiąca ton.

Druga maszyna TBM jedzie pod Limanową. Głowica już na miejscu

Tunel, który będzie drążony przez tarczę z Chin, znajdzie się pomiędzy Męciną a Mordarką i stanowi kluczowy element modernizacji linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. W Męcinie jeszcze w grudniu dotarła pierwsza maszyna TBM, która ma wydrążyć najdłuższy tunel w Polsce. We wtorek (25lutego) głowica większa maszyny dojechała pod Limanową.

- Tzw. napęd główny waży 100 ton, głowica tnąca tarczy ma średnicę 11 metrów i jest podzielona na 5 części i waży 245 ton. W miejsce docelowe maszyna zostanie przewieziona za pomocą 88 zestawów transportowych - informuje PKP PLK.

Tak jak w przypadku mniejszej tunelownicy, większa maszyna została rozłożona na części, by drogą morską dotrzeć do Gdyni, a następnie na ciężarówkach przejechać na drugi koniec Polski. Zobacz wideo z transportu.

emisja bez ograniczeń wiekowych

PKP PLK szacuje, że tunelownica w Męcinie będzie już na przełomie lutego i marca. Transport trwa. Samo drążenie tuneli pod Pisarzową będzie trwać kilkanaście miesięcy, a realizować będzie je konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt oraz Gülermak.

Ze względów bezpieczeństwa kolejowa spółka, podobnie jak w przypadku transportu pierwszej maszyny, nie będzie informować o szczegółach logistycznych, ani konkretnych terminach.

To najdroższy odcinek modernizowanej linii 104 wart 2 miliardy złotych

Odcinek D Limanowa – bocznica Klęczany jest najdłuższą i najbardziej wymagającą częścią modernizowanej linii kolejowej nr 104, ale także najdroższą trasą. Podpisanie umowy miało miejsce w marcu 2024 roku, a zakończenie prac planowane jest na ostatni kwartał 2026 roku. Projekt o wartości 1,93 mld zł netto obejmuje m.in. budowę dwóch tuneli o długości prawie 3,8 km każdy. Wlot do tunelu będzie w Męcinie, a wylot – w Mordarce.

Konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak ma 31 miesięcy na modernizację części linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz, na odcinku Limanowa-bocznica Klęczany. To 13 km nowej trasy, która ma umożliwić ruch pociągów z Nowego Sącza do Krakowa. Pociągi w założeniu mają rozpędzać się do ponad 160 km na godzinę, co ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży między jednymi z najważniejszych miasta w Małopolsce.

Na wspomnianym odcinku powstaną 22 obiekty mostowe, dziesięć to mosty kolejowe, sześć wiaduktów drogowych i sześć wiaduktów kolejowych

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska