https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Linia busowa Kłaj - Staniątki - Wieliczka - Kraków idzie do likwidacji

Jolanta Białek
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Anna Kaczmarz
Prywatna linia przewozowa obsługująca część sołectw w gminach Kłaj i Niepołomice zapowiada zawieszenie kursów od początku kwietnia. Oba samorządy nie zgodziły się dopłacać do przejazdów busa

Chodzi o linię busową Kłaj - Szarów - Dąbrowa - Gruszki - Staniątki - Zakrzowiec - Zakrzów - Ochmanów - Sułków - Mała Wieś - Zabawa - Wieliczka - Kraków, obsługiwaną przez firmę Mat-Bus. Dla mieszkańców sołectw w gminie Kłaj to jedyny transport zbiorowy w kierunku Wieliczki.

Baba Jaga, Niebieska Autostrada, Słona Woda... Śmieszne nazw...

„Mat-Bus” wystosował w lutym pismo do urzędów w Kłaju i Niepołomicach, w którym informuje, że linia jest nieopłacalna i jeśli gminy do niej nie dołożą, zostanie zlikwidowana. Przewoźnik zaproponował dopłatę złotówki do jednego kilometra, co w skali miesiąca dawałoby ok. 10 tys. zł (łącznie od obu gmin).

Spotkanie w tej sprawie odbyło się w tym tygodniu. Obie gminy solidarnie odmówiły dopłat do prywatnego transportu. - Nie zgodziliśmy się, bo obawiamy się, że aprobata dla tej propozycji spowoduje lawinę wniosków o dopłaty od innych przewoźników przejeżdżających przez naszą gminę - wyjaśnia sekretarz gminy Kłaj Zbigniew Fic.

Niepołomice natomiast już wcześniej zapowiadały, że zgodzą się na dopłaty tylko wtedy jeśli uczyni to gmina Kłaj. - Wynika to z tego, że mieszkańcy naszych sołectw przez które jeździ Mat-Bus, mają do dyspozycji także busy innych przewoźników - informowali urzędnicy z niepołomickiego magistratu.

Według danych firmy Mat-Bus linia Kłaj - Staniątki - Wieliczka - Kraków jest pełna pasażerów tylko w czasie porannego szczytu (w godz. 5-8). W godzinach popołudniowych frekwencja podróżnych jest już mniejsza, a najgorsze są godz. 9-14, kiedy busem jeździ bardzo mało osób.

- Dlatego rozważałam ograniczenie kursów busa do kilku przejazdów dziennie, w godzinach kiedy jest najwięcej pasażerów, ale taki projekt nie ma wielkiego sensu. Informacja na dziś jest taka, że linia Kłaj - Staniątki - Kraków będzie likwidowana, najprawdopodobniej od 1 kwietnia - powiedział nam Mateusz Surówka, współwłaściciel firmy Mat-Bus.

Za zapewnienie mieszkańcom transportu odpowiada gmina. - Poprosiliśmy firmę Mat-Bus, by w razie decyzji o likwidacji linii, powiadomiła nas o tym pisemnie dwa tygodnie wcześniej. Chodzi o to, by mieszkańcy nie zostali bez transportu z dnia na dzień. Także gmina musi mieć czas na podjęcie działań, które pomogą rozwiązać problem - mówi wójt Kłaja Zbigniew Strączek.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Autostrady, bramki, systemy płatności - jak ominąć korki?

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
A nawet zeby dojechac do Wieliczki i sie przesiasc na co kolwiek to porazka.Nie ma nawet uczciwego parkingu i nie wiem czy trzeba wykupywac niejsca parkingowe bo na ul.kolo kampusu stawiane sa pacholki?!Takie rzeczy to tylko w Wieliczce..
J
Jaro
Tak jasne nieopłacalne tylko szkoda że Pan właściciel wielki najpierw wykończył D-Busa który chciał jeździć bo widział interes a Panu z Mat Busa to już się nie opłaca - ściemniać to może ale naiwniakom
G
Gość
Szefowie Mat-Buda popełnili błąd strategiczny w doborze terminu negocjacji z wójtem. Gdyby przyszli przed wyborami to wszystko by załatwili. Teraz nie ma powodu by władza rozwiązywała problemy mieszkańców.
G
Gość
szanowni szanowni wystarczy że zbigniew sekretarz pójdzie na emeryturę i już się kasa znajdzie
całe 10 tys. kłaj wspomoże niepołomice
G
Gosc
To teraz zamiast jednego busa w trase wyjedzie 20 prywatnych aut.a ludzie starsi i schorowani do Wieliczki i specjalistow wogole nie dojada.Brawo" gmina"
L
LOS
Brawo wreszcie jedem mniej kopciuch i mniej smogu,Oby wiecej takich decyzji.
B
BYKu
Jak nie trzymają się kursów i jeżdżą jak im się podoba i nie dają biletów to jak można mówić o opłacalności trasy.... kazdego dnia jestem o tej samej godzinie na przystanku i niby z rozkładu powinienem czekać nie całe 10min. Gdzie po tych 10 min. Okazuje się że Bus już wraca na Kraków,a powinien dopiero mnie zabrac, gdzie nie jest realne żeby dojechał na pętlę i wrócił.czyli jak zawsze gdy nie ma ludzi to nawraca po środku trasy.
Tak więc sami sobie robią problem a będą mówić o tym że mało ludzi jeździ.
G
Gość
Wójtowi już nie zależy wybory wygrał, A to jest jego ostatnia kadencja i odchodzi na emeryturę to mu nie zależy już
G
Gość
I jak ludzie którzy chodzą do szkoły mają dojeżdżać skoro niektórzy na pociąg lub innego busa mają 3km ?
G
Gość
Po co bus jest Tramwaj. Jeszcze tylko szyny wybudować. Z innej strony to 10 tys złotych to nic w porównaniu z wielkimi inwestycjami w tory dla skoczków rowerowych, pseudo dworce czy kanciapy dla sportowców. Może warto było to zapłacić przynajmniej do czasu końca feralnych remontów na kolei (końca przyszłego roku). A tak busa nie ma, na kolei można dojechać w 40 minut można i w 3 godziny.... a pracodawcę to nie interesuje, że gmina nie myśli o mieszkańcach. A tak się chwalił wójt w TV małopolska tramwajem to może coś zorganizuje. Cóż parę miesięcy temu ludzie wybrali kolejne 5-lat prl-u w gminie kłaj. Praca dla "swoich" jest na miejscu a kto ma dojeżdżać niech się martwi. Gmina Kłaj = remonty pod wybory gdzie najpierw remizę się ociepla, potem burzy by zrobić nową, najpierw robi się remont by potem to odmalować przed kolejnymi wyborami. Żal, że tak bliska gmina Krakowa, bliska puszczy niepołomickiej i raby żyje jak jakiś zaścianek na podkarpaciu.
p
papa Franciszek
A po co w Kłaju dla ludności transport zbiorowy, np. busami? Jest po wyborach. Wójt i inni urzędnicy mają własne samochody, dojadą więc, gdzie chcą. No cóż - ktoś głosował i wybrał, więc przez 5 lat możecie im naskoczyć lub ich pocałować tam, gdzie promienie słoneczne raczej nie dochodzą. 1 kwietnia br. będzie dla niektórych naprawdę wesoły. A zapomniałem, w ramach walki ze smogiem zostanie uruchomiona w Kłaju nowa forma transportu zbiorowego - taka ekologiczna i tania: tramwaj ciągniony wołami ( bo tramwaj już jest i rdzewieje).
J
Jasińska
Ciekawe czy taka decyzja opłaci się Kłajowi i Niepołomicom? - moim zdaniem NIE!
D
Dog
dotują MPK która niszczy busy i pracę dojeżdżających pasażerów i nieblokujcie komentarzy
D
Dog
Wszystko dobrze działało dopóki Niepołomice wprowadziło MPK które właśnie dotuje jeżdżą co godzinę zabierają busom pasażerów w szczytowym momencie rano i przed południem to jest POrażka władz PO
m
men
Jak widać jest w Kłaju coraz lepiej kiedy człowiek wychowany w epoce komuny i będący w wieku emerytalny przestanie rządzić Kłajem
zadłuży ją do końca i pojedzie do krakowa mieszkać takie panisko z niego
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska