Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy i radni krytykują plan przebudowy Mogilskiej

Katarzyna Janiszewska, Małgorzata Stuch
Ulicę Mogilską czeka przebudowa. Prace rozpoczną się na wiosnę, potrwają półtora roku.
Ulicę Mogilską czeka przebudowa. Prace rozpoczną się na wiosnę, potrwają półtora roku. fot. Adam Wojnar
Planowana na ten rok przebudowa ul. Mogilskiej budzi kontrowersje wśród mieszkańców i radnych dzielnicowych. Modernizacja torowiska - główny punkt inwestycji - ma umożliwić przejazd nowoczesnym bombardierom. Pojawią się nowe ścieżki rowerowe, przebudowane zostaną jezdnie. Niestety, przy okazji znikną kolejne miejsca parkingowe. Brakuje też - twierdzą mieszkańcy - konsultacji społecznych.

- Projekt zakłada wprowadzenie systemu sterowania ruchem, ale nie mówi, jak będzie to rozwiązane - podkreśla Grzegorz Finowski, wiceprzewodniczący Dzielnicy II. - Nie ma też słowa o zieleni w miejsce tej, która przy budowie zostanie zlikwidowana.
Modernizacja rozpocznie się wiosną i potrwa półtora roku. Zostanie przebudowane torowisko, jezdnie i chodniki. Przy ul. Cystersów pojawi się bezpośredni skręt w lewo w ul. Mogilską (dziś możliwy na nawrotce). Ul. Meissnera zostanie przebudowana i połączona z powstającą ul. Lema. Przy Mogilskiej powstanie też ścieżka rowerowa.

- Zarząd Infrastuktury Komunalnej i Transportu chce ją budować przy krawędzi jezdni - mówi Finowski. - Ale w ten sposób zlikwidowanych zostanie 30 miejsc postojowych. W ciągu pięciu lat z Mogilskiej i okolicznych ulic zniknęło ich ponad 100. A nie dostajemy nic w zamian.

Zdaniem Macieja Ochałka, korzystającego na co dzień z ul. Mogilskiej jako kierowca i pasażer komunikacji miejskiej, na przebudowie zyskają tylko kierowcy. - Likwidacja miejsc parkingowych to utrudnianie życia mieszkańcom i osobom próbującym prowadzić biznes - podkreśla. - Przejść dla pieszych nie przybywa. Ścieżka rowerowa wije się i jest przecinana ciągami pieszymi. Zaś sama Mogilska spokojnie mogłaby zostać zwężona do jednego pasa - wylicza wady projektu.

Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu podkreśla: - Miejsca parkingowe są ważne, jednak zwężenie Mogilskiej byłoby wręcz katastrofalne. Jak wykazały symulacje, za kilka lat tą ulicą będzie przejeżdżało ok. 1300 samochodów na godzinę (teraz nieco ponad 1000 w godzinach szczytu - przyp. red.). Wyobraźmy sobie, że na jednym, jedynym pasie psuje się samochód. Ruch zostałby zablokowany.

Koncepcja przebudowy nie podoba się też w Dzielnicy XIV. Radni wnioskują o budowę przy ul. Markowskiego kładki pieszo-rowerowej nad trakcją tramwajową i al. Jana Pawła II. Krytykują też plany likwidacji nawrotki na wysokości Muzeum Lotnictwa. - Rozumiem, że nawrotka wyhamowuje szybki tramwaj - mówi Wojciech Krzysztonek, przewodniczący rady. - Ale kierowcy będą musieli jeździć dużo dalej, by zawrócić.

Mieszkańcy Dzielnicy XVIII chętnie widzieliby dodatkowe prace: modernizację starych ścieżek rowerowych i budowę nowych, remont przejść podziemnych pod rondem Czyżyńskim - poprawę ich estetyki i bezpieczeństwa, dzięki monitoringowi. Chcą zagospodarowania al. Jana Pawła II i budowy miejsc parkingowych, gdzie tylko to możliwe.

- Sama modernizacja jest potrzebna, jesteśmy "za" - zaznacza Stanisław Moryc, przewodniczący "osiemnastki". - Ale na terenie naszej dzielnicy, poza przebudową torowiska, nie będzie żadnych innych prac. Jeśli pojawi się ciężki sprzęt, pas ruchu będzie wyłączony z użytku, to przy okazji można zrobić coś więcej.

Zdaniem Krzysztofa Migdała, dyrektora ds. inwestycji ZIKiT, krytyczne uwagi pochodzą od osób, które chcą zmienić funkcje ulicy Mogilskiej.

- Koncepcja przebudowy rozwiązuje wiele problemów, jak np. brak ścieżki rowerowej, wąskie chodniki. Wprowadzamy nowe przejścia dla pieszych z sygnalizacją i nawrotki. Dzięki zmianie konstrukcji torowiska ograniczony zostanie hałas i drgania. Zyskają więc pasażerowie, lepiej będą mieli piesi i rowerzyści.

Przebudowa odcinka Mogilska - al. Jana Pawła II - pl. Centralny będzie kosztować ok. 142 mln zł.

Nowa Mogilska
Zostaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu, pośrodku będzie biegło torowisko przystosowane do szybkiego tramwaju. Wzdłuż ulicy powstanie ścieżka rowerowa. Pojawią się ekrany akustyczne. Przy Muzeum Lotnictwa powstanie przystanek tramwajowy, zniknie nawrotka. Skrzyżowanie Meissnera/Mogilska/Jana Pawła II czeka przebudowa. Z ul. Cystersów skręt w lewo w Mogilską, bez zawracania na nawrotce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska