- Projekt zakłada wprowadzenie systemu sterowania ruchem, ale nie mówi, jak będzie to rozwiązane - podkreśla Grzegorz Finowski, wiceprzewodniczący Dzielnicy II. - Nie ma też słowa o zieleni w miejsce tej, która przy budowie zostanie zlikwidowana.
Modernizacja rozpocznie się wiosną i potrwa półtora roku. Zostanie przebudowane torowisko, jezdnie i chodniki. Przy ul. Cystersów pojawi się bezpośredni skręt w lewo w ul. Mogilską (dziś możliwy na nawrotce). Ul. Meissnera zostanie przebudowana i połączona z powstającą ul. Lema. Przy Mogilskiej powstanie też ścieżka rowerowa.
- Zarząd Infrastuktury Komunalnej i Transportu chce ją budować przy krawędzi jezdni - mówi Finowski. - Ale w ten sposób zlikwidowanych zostanie 30 miejsc postojowych. W ciągu pięciu lat z Mogilskiej i okolicznych ulic zniknęło ich ponad 100. A nie dostajemy nic w zamian.
Zdaniem Macieja Ochałka, korzystającego na co dzień z ul. Mogilskiej jako kierowca i pasażer komunikacji miejskiej, na przebudowie zyskają tylko kierowcy. - Likwidacja miejsc parkingowych to utrudnianie życia mieszkańcom i osobom próbującym prowadzić biznes - podkreśla. - Przejść dla pieszych nie przybywa. Ścieżka rowerowa wije się i jest przecinana ciągami pieszymi. Zaś sama Mogilska spokojnie mogłaby zostać zwężona do jednego pasa - wylicza wady projektu.
Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu podkreśla: - Miejsca parkingowe są ważne, jednak zwężenie Mogilskiej byłoby wręcz katastrofalne. Jak wykazały symulacje, za kilka lat tą ulicą będzie przejeżdżało ok. 1300 samochodów na godzinę (teraz nieco ponad 1000 w godzinach szczytu - przyp. red.). Wyobraźmy sobie, że na jednym, jedynym pasie psuje się samochód. Ruch zostałby zablokowany.
Koncepcja przebudowy nie podoba się też w Dzielnicy XIV. Radni wnioskują o budowę przy ul. Markowskiego kładki pieszo-rowerowej nad trakcją tramwajową i al. Jana Pawła II. Krytykują też plany likwidacji nawrotki na wysokości Muzeum Lotnictwa. - Rozumiem, że nawrotka wyhamowuje szybki tramwaj - mówi Wojciech Krzysztonek, przewodniczący rady. - Ale kierowcy będą musieli jeździć dużo dalej, by zawrócić.
Mieszkańcy Dzielnicy XVIII chętnie widzieliby dodatkowe prace: modernizację starych ścieżek rowerowych i budowę nowych, remont przejść podziemnych pod rondem Czyżyńskim - poprawę ich estetyki i bezpieczeństwa, dzięki monitoringowi. Chcą zagospodarowania al. Jana Pawła II i budowy miejsc parkingowych, gdzie tylko to możliwe.
- Sama modernizacja jest potrzebna, jesteśmy "za" - zaznacza Stanisław Moryc, przewodniczący "osiemnastki". - Ale na terenie naszej dzielnicy, poza przebudową torowiska, nie będzie żadnych innych prac. Jeśli pojawi się ciężki sprzęt, pas ruchu będzie wyłączony z użytku, to przy okazji można zrobić coś więcej.
Zdaniem Krzysztofa Migdała, dyrektora ds. inwestycji ZIKiT, krytyczne uwagi pochodzą od osób, które chcą zmienić funkcje ulicy Mogilskiej.
- Koncepcja przebudowy rozwiązuje wiele problemów, jak np. brak ścieżki rowerowej, wąskie chodniki. Wprowadzamy nowe przejścia dla pieszych z sygnalizacją i nawrotki. Dzięki zmianie konstrukcji torowiska ograniczony zostanie hałas i drgania. Zyskają więc pasażerowie, lepiej będą mieli piesi i rowerzyści.
Przebudowa odcinka Mogilska - al. Jana Pawła II - pl. Centralny będzie kosztować ok. 142 mln zł.
Nowa Mogilska
Zostaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu, pośrodku będzie biegło torowisko przystosowane do szybkiego tramwaju. Wzdłuż ulicy powstanie ścieżka rowerowa. Pojawią się ekrany akustyczne. Przy Muzeum Lotnictwa powstanie przystanek tramwajowy, zniknie nawrotka. Skrzyżowanie Meissnera/Mogilska/Jana Pawła II czeka przebudowa. Z ul. Cystersów skręt w lewo w Mogilską, bez zawracania na nawrotce.