Myślał, że korzystnie inwestuje, olkuszanin dał się zmanipulować oszustom
Jak informuje policja, do oszustwa doszło pod koniec listopada tego roku. Przeglądając strony internetowe 62-latek natrafił na reklamę o inwestycjach. Mając nadzieję na pomnożenie swoich oszczędności życiowych i szybki zysk, mężczyzna zainteresował się ofertą. Na podany adres mailowy wysłał wiadomość wraz z numerem telefonu. Chwilę później na jego telefon zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako analityk. Miał prowadzić rachunek bankowy 62-latka a inwestycja miała dotyczyć znanego koncernu paliwowego.
Początkowo 62-latkek wpłacił 800 złotych na podany przez oszusta numer rachunku bankowego, które miały być wynagrodzeniem dla analityka. Dwa dni później do olkuszanina zadzwonił kolejny oszust i na jego prośbę 63-latek założył nowe konto, które miało służyć do inwestycji. Przestępca instruował swojego rozmówcę, w jaki sposób należy dalej postępować.
Zgodnie z jego wskazówkami olkuszanin na koncie „inwestycyjnym” zakładał różne lokaty. Przelał również ze swojego rachunku bankowego 200 tysięcy złotych. Kolejnego dnia oszust polecił 62-latkowi aby wypłacił 130 tysięcy złotych i w umówionym miejscu przekazał je kurierowi. Przez kolejne dni 62-latek kilkukrotnie przekazywał pieniądze kurierowi a ten za każdym razem utwierdzał mężczyznę, że pieniądze od razu trafiają na jego nowo utworzone konto bankowe. Na potwierdzenie tego faktu kurier pokazywał w telefonie aplikacje, w której ruchy wskazywały, że mężczyzna zarabia pieniądze. Olkuszanin przez cały ten czas nie był świadomy zagrożenia. Kiedy przyszło do wypłaty zysków, to oszuści poinformowali 62-latka, że na koncie „inwestycyjnym” została zablokowania gotówka. Tym sposobem mężczyzna stracił ponad 600 tysięcy złotych.
- Po raz kolejny apelujemy o rozwagę i ostrożność w dysponowaniu swoimi oszczędnościami - proszą policjanci.
Jak nie dać się oszukać? Oto kilka porad:
Zwracaj uwagę na fałszywe aplikacje i strony firm namawiające do inwestowania, na telefony osób, które zachęcają do inwestowania i informują o szybkich zyskach.
Nie daj się skusić atrakcyjna ofertą szybkiego zysku i nie podejmuj decyzji o inwestowaniu pod wpływem emocji.
Nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej.
Nie udostępniaj nikomu danych poufnych dotyczących Twoich kart płatniczych.
Nie instaluj dodatkowego oprogramowania, np. aplikacji AnyDesk, na urządzeniach z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Aplikacje służą do przejęcia urządzenia na tzw. zdalny pulpit.
Jeśli otrzymasz przelew od nieznanego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej, nawet jeśli „Twój doradca” o to prosi - nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie.
Jeżeli podejrzewasz, że jesteś ofiarą oszustwa, skontaktuj się ze swoim bankiem oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policji.
