Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Tylko w 2022 roku na małopolskich drogach zginęły 102 osoby. Aż 54 z nich to byli kierujący pojazdami. Z kolei 28 osób, które zginęło na drogach, to byli piesi. W porównaniu do 2018 roku jest to ponad 54 proc. mniej ofiar wypadków.
- Chcemy, aby małopolskie drogi były jeszcze bardziej bezpieczne i po to właśnie jest specjalny nabór w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W 2021 roku – w ramach analogicznej, specjalnej puli środków rządowych – zostało zawartych 125 umów, które pozwoliły na realizację 172 przejść dla pieszych. Dofinansowanie wyniosło wówczas blisko 15 mln zł – przypomina wojewoda małopolski Łukasz Kmita, który pełni również funkcję wiceprzewodniczącego Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Małopolska zyska ponad 65 mln zł
- Zadania gminne i powiatowe związane z poprawą bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego to dodatkowy komponent w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2023, dzięki któremu powstaną m.in. nowe przejścia dla pieszych, drogi dla rowerów, chodniki, perony przystankowe wraz z dojściami do peronów - dodaje wojewoda.
Jednak w naborze mogą również wziąć udział zadania, które są związane z przebudową już istniejących przejść, dróg i peronów, które powinny zostać dostosowane do odpowiednich norm bezpieczeństwa.
- Wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie dla małopolskich samorządów to ponad 65 mln złotych – to ogromna kwota, która pozwoli na realizację wielu zadań – tłumaczy Łukasz Kmita.
Zasady naboru są bardzo klarowne. Gmina może złożyć 2 wnioski, powiat - 3, miasto na prawach powiatu - 2, z wyłączeniem powiatu będącego siedziba wojewody lub sejmiku województwa. Zadania będą uwzględniane w podziale: 60% gminy, 40% - powiaty. Wnioski będą oceniane przez Komisję Wojewódzką. W ich rozpatrywaniu będzie brana pod uwagę jakość życia mieszkańców oraz stan bezpieczeństwa ruchu drogowego niechronionych uczestników ruchu.
Zadania powinny zostać zrealizowane w przeciągu 12 miesięcy. Wnioski można składać do 3 kwietnia 2023r.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego to nasza wspólna sprawa i wspólna troska o mieszkańców
Od 2019 do 2023 roku łączna kwota rządowego wsparcia przyznanego dla naszego regionu w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wyniosła już ponad 1,3 mld zł.
- To bezprecedensowe wsparcie, jakie trafiło lub w najbliższym czasie do samorządów. Ale trzeba też powiedzieć, że RFRD to narzędzie kompleksowe, strategiczne z punktu widzenia poprawy stanu dróg lokalnych. Nabory na rok 2023 doskonale to pokazują. W tym roku z listy podstawowej w Małopolsce kwotę prawie 192 mln zł otrzymało 125 zadań gminnych i 44 zadania powiatowe. Na liście podstawowej znalazło się 97 nowych zadań jednorocznych z dofinansowaniem na poziomie prawie 108,4 mln zł, 12 nowych zadań wieloletnich z dofinansowaniem blisko 10 mln zł oraz 60 kontynuowanych zadań wieloletnich – przypomina wojewoda.
W 2023r. Kraków z RFRD otrzymał 21,5 mln zł i dzięki temu udało się zrealizować projekt pn. „Przebudowa drogi w ciągu ulic: Piaskowej, Stelmachów i Jordanowskiej oraz remont ul. Marii Konopnickiej na odcinku mostu Dębnickiego”.
Równie dużym zainteresowaniem w Małopolsce cieszyły się także remonty nakładkowe: - Dodatkowa pula, którą Premier Mateusz Morawiecki przyznał Małopolsce na remonty nakładkowe, to ok. 65,3 mln zł. Łącznie zostało złożonych 240 wniosków, w tym 208 to wnioski z gmin, a 32 z powiatów. Aplikowało 150 samorządów: 130 gmin i 20 powiatów, w tym 2 miasta na prawach powiatu, tj. Nowy Sącz i Tarnów - tłumaczy wojewoda Kmita.
Aktualnie w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim trwa ocena zebranych projektów złożonych w ramach nakładkowo-remontowego komponentu RFRD.
- Ta dzielnica Krakowa przeszła ogromną metamorfozę! Dawniej były tu... pola
- Tu zakupów już nie zrobimy. Te sklepy zniknęły na dobre z krakowskich galerii
- TOP 10 miejsc na zimową wycieczkę w okolicach Krakowa!
- Oto 10 powodów, przez które życie w Krakowie bywa nieznośne
- Zobacz najpiękniejsze kreacje z małopolskich studniówek 2023 cz. II
