Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak: Metro w Krakowie to wyzwanie na miarę kraju

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig spotkał się z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem. Rozmowy dotyczyły m.in. projektowania metra w stolicy Małopolski.
Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig spotkał się z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem. Rozmowy dotyczyły m.in. projektowania metra w stolicy Małopolski.
Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig spotkał się z nowym ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem. Wśród omawianych tematów znalazła się m.in. kwestia budowy metra w Krakowie. Rozpoczęto rozmowy dotyczące zewnętrznego dofinansowania zaplanowania podziemnej komunikacji w stolicy Małopolski.

- Projektowanie metra będzie dużym przedsięwzięciem. Nie powinniśmy jednak z tym zwlekać. To będzie bardzo ważna inwestycja dla naszego miasta - podkreśla wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Miasto liczy na wsparcie ze strony rządu w przygotowaniu budowy metra. Może w tym pomóc znalezienie środków z budżetu centralnego czy funduszy europejskich na dofinansowanie wykonania projektu podziemnej komunikacji w Krakowie.

- Kraków ma zasadnicze znaczenie komunikacyjne na poziomie kraju. To wymaga współpracy z instytucjami rządowymi. Miałem okazję rozmawiać z wiceprezydentem Krakowa na temat najważniejszych działań jeżeli chodzi o infrastrukturę drogową, ale także kolejową. Temat związany z przyszłym metrem które ma całkowicie zmienić funkcjonowanie pod względem komunikacyjnym Krakowa to jest wyzwanie na miarę kraju i ma stanowić przykład dla innych miast - przyznaje minister Dariusz Klimczak.

Wiceprezydent Andrzej Kulig poinformował nas, że zgłoszone przez niego tematy transportowe (oprócz metra również m.in. budowa Trasy Balickiej czy rozwiązania problemu podtopień i retencji wody) zostaną teraz przeanalizowane w Ministerstwie Infrastruktury. Do kolejnych rozmów z ministrem Dariuszem Klimczakiem ma dojść za miesiąc w Warszawie.

- Minister Dariusz Klimczak dobrze orientuje się w kwestiach dotyczących krakowskiej komunikacji. Zna dobrze nasze miasto, bowiem tutaj kończył studia na Uniwersytecie Jagiellońskim - przypomina wiceprezydent Andrzej Kulig.

Dariusz Klimczak jest absolwentem historii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończył też studia doktoranckie z zakresu politologii na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.

W 2002 roku wstąpił do PSL w Krakowie oraz do Forum Młodych Ludowców, organizacji młodzieżowej tej partii. Był m.in. rzecznikiem prasowym zarządu wojewódzkiego PSL oraz asystentem eurodeputowanego Czesława Siekierskiego.

Od stycznia 2005 r. do marca 2006 r. był prezesem zarządu wojewódzkiego FML w Małopolsce. Od września 2005 r. do lutego 2013 r. pełnił funkcję prezesa zarządu krajowego FML, następnie otrzymał tytuł honorowego prezesa tej organizacji. W 2008 r. wszedł w skład prezydium zarządu wojewódzkiego PSL w Łodzi.

W wyborach w 2019 r. uzyskał mandat posła na Sejm IX kadencji, będąc liderem listy PSL w okręgu piotrkowskim. W 2023 r. z powodzeniem ubiegał się o reelekcję z ramienia koalicji Trzecia Droga. 12 grudnia 2023 Sejm X kadencji wybrał go na urząd ministra infrastruktury w trzecim rządzie Donalda Tuska. Następnego dnia został przez prezydenta RP Andrzeja Dudę powołany na to stanowisko.

Strefa Czystego Transportu ma ograniczyć emisję spalin w Krakowie. Nie wiadomo jednak, kiedy zostanie wprowadzona.

Kraków zamówił system zarządzający strefą czystego transport...

Przypomnijmy, że Kraków przygotowuje się do budowy pierwszej linii premetra (będą nią mogły jeździć tramwaje) z Bronowic, z tunelem pod centrum do Nowej Huty. Jeżeli analizy wykażą potrzebę wprowadzenia kosztowniejszego metra, to tunele mają być do tego dostosowane.

Zgodnie z aktualnym harmonogramem, w pierwszym kwartale 2024 r. planowane jest uzyskanie przez miasto decyzji środowiskowej dla pierwszego etapu premetra. Następnie miasto zamierza ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) - do 2026 r. W kolejnych etapach, po zabezpieczeniu środków finansowych planowane jest wyłonienie wykonawcy zadania i budowa odcinka tunelowego premetra. Zgodnie z harmonogramem na dziś, zakończenie budowy planowane jest na 2033 r. Miasto będzie się ubiegać o dofinansowanie zewnętrzne dla realizacji tego zadania: unijne i rządowe.

Osobno urząd zamierza natomiast pozyskiwać zgody na budowę pozostałych dwóch odcinków premetra: od ul. Reymonta do Bronowic i nawet dalej w kierunku gminy Wielka Wieś, a po wschodniej stronie - od ronda Młyńskiego do Wzgórz Krzesławickich.

Miasto ma też na uwadze koncepcję drugiej linii metra z os. Kliny do rejonu os. Azory. Ta trasa przecinałaby się z pierwszą linią w rejonie ul. Reymonta, w pobliżu gmachu Akademii Górniczo-Hutniczej.

Nowe paliwo E10: Sprawdź, które auta mogą z niego korzystać

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska