https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Minister Nowak wątpi w budowę linii Podłęże - Piekiełko [ZDJĘCIA]

Wojciech Chmura
Tory w Dobrej. Nowa linia z Piekiełka miałaby biec częściowo po trasie na Chabówkę
Tory w Dobrej. Nowa linia z Piekiełka miałaby biec częściowo po trasie na Chabówkę Stanisław Śmierciak
Minister transportu Sławomir Nowak w wypowiedzi dla portalu "Rynek kolejowy" podał w wątpliwość sens budowy linii kolejowej Podłęże - Piekiełko z rozgałęzieniem na Nowy Sącz i Zakopane. Szef resortu transportu określił tę inwestycję jako "kontrowersyjną i bardzo kosztowną".

To stwierdzenie postawiło na nogi parlamentarzystów i samorządowców, którzy od lat próbują doprowadzić budowę tej linii do szczęśliwego finału. Minister Nowak nawiązując do nazwy miejscowości pod Tymbarkiem, która ma być jedną z kluczowych stacji w przebiegu nowej linii, nazwał ją "piekielnie drogą".

- Nie chcę się odnosić do tej wypowiedzi. Dla mnie najważniejsze są fakty. Został rozstrzygnięty przetarg na studium wykonalności dla tej linii. Jest ona zapisana w strategii Małopolski. Oczywiście, przygotowanie takiej inwestycji potrwa kilka lat, a finansowanie może być możliwe w następnej perspektywie finansowej po roku 2020 - komentuje słowa ministra Nowaka marszałek Marek Sowa.
Na początku roku Polskie Linie Kolejowe, jedna ze spółek PKP, wybrały w przetargu konsorcjum Earnst&Young, WS Atkins i Wierzbowski Eversheds, które za 4,8mln zł ma przygotować studium wykonalności dla zadania "Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark - Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz" w ramach szerszej koncepcji budowy połączenia kolejowego Krakowa ze Słowacją i południem Europy.

Dzięki staraniom władz województwa małopolskiego linia ta została ujęta na mapach sieci TEN-T, transeuropejskiej sieci transportowej. W połowie lat 90., zakładając budowę wielu mostów i tuneli, inwestycje szacowano na 35 mld zł. W tej chwili tańsza wersja, uwzględniająca jednak nadal prędkość na trasie do 120 km na godz., zakłada koszt 6 mld zł.

- Ta linia powinna i musi być zbudowana. Jestem zaszokowany i bardzo zdziwiony wypowiedzią ministra Nowaka - komentuje jego słowa senator Stanisław Kogut, były szef kolejarskiej "Solidarności",od wielu lat wspólnie z kolegami parlamentarzystami z regionu sądeckiego zabiegający o szybkie połączenie kolejowe Sącza z Krakowem. - Pytam, po co wobec tego rząd finansuje studium wykonalności, skoro z góry próbuje przekreślić sens budowy? Nie tylko dla Gdańska są potrzebne szybkie pociągi, ale także dla Sądecczyzny, która ma tu swój produkt turystyczny do sprzedania i skąd ludzie muszą mieć łatwy dojazd do pracy.

Osobne pismo skierował do ministra Nowaka poseł Arkadiusz Mularczyk. Pyta o konkretne plany przedsięwzięć kolejowych w latach 2014-2020 i powód, dlaczego akurat linię Podłęże-Piekiełko określił jako piekielnie drogą.

Rozmowa z Leszkiem Zegzdą - byłym wicemarszałkiem małopolskim

Jak Pan przyjął wypowiedź ministra transportu Sławomira Nowaka o "piekielnie drogim Piekiełku", w kontekście budowy linii kolejowej na Sącz?
Słowa ministra należy traktować z powagą, choć są niepokojące. Minister może do końca nie zdawać sobie sprawy z wagi, jaką przywiązuje Małopolska do szybkiej linii kolejowej.

Ze słów ministra jasno wynika, że sprawa rozbija się o pieniądze.
Myślę, że tę wypowiedź należy rozumieć w kontekście ogólnej tendencji do oszczędzania. Nadaje się jej chyba zbyt wielką rangę medialną.

Czemu padło akurat na trasę Podłęże - Piekiełko?

Trudno powiedzieć. Gdyby analizować inwestycje kolejowe, to one z natury rzeczy są piekielnie drogie. Jestem do realizacji szybkiego połączenia Nowego Sącza z Krakowem nastawiony bardzo optymistycznie.

Wokół koncepcji tej trasy będzie niedługo sto lat optymizmu i na razie na tym się kończy.
Po raz pierwszy budowa jest wpisana w plan rządowy i w strategię Małopolski. W Parlamencie Europejskim ma już swoje poselskie lobby, by stała się elementem transeuropejskiej linii z północy kraju na Bałkany. Sprawę wypowiedzi ministra trzeba jednak wyjaśnić.

Rozmawiał Wojciech Chmura

***

Już Piłsudski mówił o tej kolei

O konieczności budowy szybkiego połączenia Krakowa z Nowym Sączem wspominał już marszałek Józef Piłsudski. W nowszych czasach koncepcja na przemian ożywała i obumierała. Nabrała przyspieszenia w 2010 r., kiedy to po intensywnym lobbowaniu sądeckich parlamentarzystów ówczesny minister Cezary Grabaczyk zadeklarował 8 mln zł z budżetu na urealnienie studium wykonalności przygotowanego przez Włochów. Szacowali oni koszt budowy w granicach 35 mld. zł Teraz mówi się o kwocie 6 mld zł. Trzy lata temu zapowiadano możliwość rozpoczęcia budowy już w 2014 r.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kasia kowalska
ta inwestycja jest nam bardziej potrzebna niz druga nitka jezdni z Brzeska do NS
a
atlas
za PO to pol kasy pojdzie na lewo drugie pol na zle inwestycje a tylko 1/3 na budowe tego wlasnie boja ci ktorzy wstrzymuja ta inwestycje
a
atlas
za PO to pol kasy pojdzie na lewo drugie pol na zle inwestycje a tylko 1/3 na budowe tego wlasnie boja ci ktorzy wstrzymuja ta inwestycje
w
wiesscar
znajdzie czas i na zbudowanie linii kolejowej Podleze-Piekielko, nie tracmy nadziei,
w wypadku gdy tuskowcy beda dalej u wladzy to nici z tej linii,
w
wiesscar
znajdzie czas i na zbudowanie linii kolejowej Podleze-Piekielko, nie tracmy nadziei,
w wypadku gdy tuskowcy beda dalej u wladzy to nici z tej linii,
k
kolejarz
A my wątpimy w min.Nowaka,ot co!
O
Optymista
Debil i oszust którego wkrótce nie będzie,więc kolej będzie
P
Podróżnik PKP
Władze centralne robią wszystko aby utrzymać ten teren jako dawną Galicję. Natomiast miejscowe władze są za słabe aby przeforsować taką inwestycję. Obiecują od wielu lat ujęcie budowy trasy Podłęże Piekiełko. Wiadomo, że jest to inwestycja o znaczeniu międzynarodowym. Jeżeli Nowy Sącz z Krakowem nie uzyska szybkiego połączenia pozostanie dalej zad....iem południowej Polski. Do dzieła sądeccy parlamentarzyści z byłym wodzem PKP St. Kogutem. Wstyd za tyle lat obiecanek ?
g
gość
A ja mam piękną działkę przy planowanej przez urzędasów trasie na której chciałbym zainwestować.
Niestety nie mogę zrobić nic bo urzedasy zablokowali teren a dobrze wiem, że ta kolej nie powstanie przez najbliższe 30 lat. Wydają niepotrzebnie miliony w błoto na coraz to nowsze projekty. 6mld zł. dobre hahah.
G
Gość
tańczącymi na rurze i dać mu kilka zegarków to się znajdzie kasa na inwestycje w Małopolsce porównywalna z Trójmiastem czyli ich matecznikiem.
G
Gość
Jak Nowak sprzeda zegarki, to znajdą się pieniądze na drogę i kolej do Nowego Sącza! Myślę też, że lepiej byłoby wybudować drogę w stronę Słowacji i być bliżej EUROPY niż wschodniej Warszawy gdzie rządzi PełO!
s
sądeczanka /była/
Bat UE pomaga cokolwiek zrobić w Polsce ,bo u nas za społeczne pieniądze muszą się najpierw nażreć wybrańcy narodu potem robi się coś dla dobra ogółu za nasze pieniądze ,nasze podatki a to co unia daje to i tak zwrócić trzeba /patrz 80 mln euro/ bo niekumaci zabierają się za to ,różne pociotki znajomki i inne ujki jak mawiał mól ojciec.NOWY SĄCZ OTWÓRZ OCZY BO JESTEŚCIE I BĘDZIECIE ZADUPIEM EUROPY Nawet most zbudowany Wam przez Słowację nic nie pomoże ,bo jak tam dojedziecie dróg też nie macie ,dojazd do autostrady też zatrzymało Wam Brzesko /komitet protestacyjny z Leśnej /
c
coto
bez podlaczenia NS do krakowa, z podroza krotsza niz 1.5h, nic sie w Saczu nie zmieni. Nie uczynia tego busiarze ani trasa przez tarnow. stajac sie dzielnica krakowa, bylaby nie tylko praca i dobre pieniadze ale i szansa na ucywilizowanie.
Przy okazji, warto zauwazyc jak projekty w regionie obsadzonym przez PiS nagle gina w otchlaniach urzedowych decyzji. A wyborcy dalej glosuja na tych samych, by potem narzekac, iz ci mianowani wrogowie aktualnej wladzy, nic nie potrafia zalatwic.
lepszynowysacz.wordpress.com
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska