https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mistrzejowice "zalewa" beton. Bloki staną na... trasie tramwaju?

Dawid Serafin
Urząd zwleka z przygotowaniem dokumentów, które ochronią zielone tereny na północy miasta. Powstają dopiero pierwsze plany dla os. Złotego Wieku i Srebrnych Orłów. Gotowe będą w 2016 roku.

Mieszkańcy Mistrzejowic boją się niekontrolowanej zabudowy dzielnicy przez deweloperów. Zniknąć mogą tereny zielone i skwery. W ich miejscu mają "wyrosnąć" wysokie bloki. Urząd od lat zwleka z przygotowaniem planu zagospodarowania, który mógłby ochronić teren. Tymczasem tylko w ostatnich trzech latach wydano 94 decyzje dotyczące pozwolenia na budowę. Kolejnych 20 jest rozpatrywanych. 

Walka z czasem

Chodzi o osiedle Oświecenia, Tysiąclecia czy Kombatantów. Problem dotyczy także terenów na północ od osiedla Bohaterów Września i Piasta Kołodzieja. Wciąż nie ma planów, które określiłyby dokładnie, co może na tych obszarach powstać.  - W tej chwili jak grzyby po deszczu powstają tam kolejne blokowiska i chaotycznie rozlokowane budynki, wszystko kosztem zieleni. Nie chcemy tam betonowej wyspy, tylko ładnego osiedla z dużą ilością drzew i krzewów - mówi Michał Drewnicki, radny miejski z Mistrzejowic.

Tymczasem trwa walka z czasem. Deweloperzy wykorzystują brak dokumentacji i starają się uzyskać niezbędną zgodę, by móc jak najszybciej rozpocząć prace. Wejście planów ma spowodować spore obostrzenie co do tego jak i gdzie budować. 

Obecnie urzędnicy rozpatrują 20 wniosków o pozwolenie na budowę. Kolejne 22 pisma dotyczą wydania tzw. decyzji warunków zabudowy, które pozwolą w przyszłości starać się o zgodę na rozpoczęcie inwestycji. - Miasto stara się wywiązywać z obowiązków. Mając jednak na względzie złożoność procesu sporządzania każdego planu miejscowego, nie jest możliwe równoczesne objęcie pracami planistycznymi wszystkich terenów zgłaszanych przez mieszkańców - mówi Zbigniew Krzysztyniak, dyrektor biura prasowego urzędu. 

Krakowian te wyjaśnienia jednak nie przekonują.  - Urzędnicy pewnie wezmą się za tworzenie planu, gdy Mistrzejowice utoną już w betonie. To by nawet wpisywało się w takie "krakowskie zarządzanie" - mówi z ironią Bogusław Tadus mieszkaniec osiedla Kombatantów.

Tramwaj z blokami

Tymczasem część nowej linii tramwajowej, która ma biegnąć do Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic ma przechodzić przez tereny, dla których wciąż nie ma planów. Oznacza to, że w każdej chwili na drodze planowanych torów mogą powstać bloki. Szczególnie, że urzędnicy wciąż nie ustalili ostatecznego przebiegu torowiska. 

- Jesteśmy na etapie opracowywania ostatecznej koncepcji. Uchwalony plan zagospodarowania jest korzystny dla każdej inwestycji, również torowej - zapewnia Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Według założeń, nowa linia będzie powstawać od 2016 r. przez kolejnych pięć lat. Przez pierwsze dwa lata potrwa opracowanie projektu inwestycji (jego szacowany koszt to 6 mln zł), a w kolejnych latach będzie on realizowany. Budowa linii to koszt 142 mln zł.

Pierwsze dokumenty

Urzędnikom udało się na razie przystąpić do sporządzenia planu dla niewielkiego fragmentu Mistrzejowic. Chodzi o teren, który wyznaczają ulica ks. Jancarza na południu, Obrońców Warszawy od wschodu, Kuczkowskiego na zachodzie i fort Batowice na północy. Łącznie blisko 80 hektarów ziemi, na której znajdują się osiedla Złotego Wieku i Srebrnych Orłów.

O powstanie planu mieszkańcy starają się od lat. - Już dziewiąty rok walczymy o uporządkowanie terenów koło fortu. Tak, aby zadbać tutaj o zieleń i stworzyć miejsca parkingowe dla mieszkańców - tłumaczy Mieczysław Turakiewicz, mieszkający na osiedlu Złotego Wieku. Wtóruje mu Ewelina Zapała.  - Niedaleko pętli autobusowej ma powstać kolejny blok, a tak nas zapewniano, że nikt nie zabuduje tego kawałka zieleni - mówi zdegustowana.

W sumie do powstającego dokumentu mieszkańcy zgłosili blisko 700 uwag. Chcą by urzędnicy nie pozwolili m.in. na zabudowę zieleni w okolicach ulicy Zawieyskiego. Chroniony przed zabudową ma być też teren w okolicy dworca autobusowego. Podobnie ma być z Plantami Mistrzejowickimi. Te mają pozostać zielone. Jednak aby tak się stało, plan muszą przegłosować radni. Urzędnicy, którzy go przygotowują, szacują, że dokument będzie gotowy dopiero w 2016 roku. - Dlatego teraz trwa walka z czasem. Ostatnio zablokowaliśmy budowę czterech budynków w pobliżu pętli. A teraz inwestor znów wystąpił z wnioskiem o pozwolenie - wyjaśnia Józef Pilch radny miejski. - Mam nadzieję, że uda nam się jak najszybciej wszystko przygotować, tak by wyprzedzić deweloperów - dodaje.

A co z resztą terenów, dla których prace nad planami się nie zaczęły? Radni wystosowali interpelację do władz miasta, by te zajęły się ich tworzeniem. Tymczasem Biuro Planowania Przestrzennego szykuje ekspertyzy w tej sprawie. Plany, o ile powstaną, to najwcześniej dopiero za kilka lat. 

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
samobójca33
Wybieracie ciągle Majchrowskiego, to teraz macie za swoje!
D
Daniel S
Brak planu zagospodarowania miasta, opieszałość majchrowszczyzny... O to jak się dba o miasto...To samo się stało z pasem startowym w Czyżynach!!!, Miała tamtędy przebiegać linia szybkiego tramwaju...Miała to być strefa "przewietrzania"...Musimy głośno protestować, politycy nic nie zrobią za nas. Nawet pan poseł nie pomógł, co to niby "Nowa Huta dlaczego nie?" organizuje. Odwołano Jana T z ZiKiT? Dlaczego? Bo się głośno domagaliśmy tego... Pozdrawiam
J
Jacek z Huty
To jest dobijanie Nowej Huty. Nie rozumiem jak mozna tyle lat opracowywać plany. To powinno się zebrać sztab ludzi i w rok stworzyć. No ale oczywiście nie da się. Niestety lobby deweloperów jest tak silne, że cięzko z tym walczyć. Najlepszy przykłąd to Czyżyny i były pas startowy

 
M
Mistrzejowice
Mistrzejowice są już obecnie najbardziej zaludnioną (obok Bieńczyc) dzielnicą Krakowa, około 9500 osób/km. kwadratowy. Dalsze dogęszczanie tej dzielnicy kolejnymi budynkami mieszkalnymi to draństwo i niszczenie przestrzeni publicznej.
p
prądnik
wybijcie sobie w końcu ten tramwaj z głowy !!!!!!!

jest 8 autobusów do centrum z Prądnika a chcą pod oknami położyć tory, którymi będe jechał do centrum 2x dłużej niż autobusem
k
kkkkkkkkkkkkkkkkk
Os Oswicenia to jeden beton Co tam mozna zabetonowąc jeszcze.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska