FLESZ - RPP podniosła stopy procentowe

Od 9 października do 30 stycznia przyszłego roku potrwa w londyńskiej William Morris Gallery wystawa poświęcona rzemiosłu artystycznemu i architekturze okresu Młodej Polski.
- W ciągu dwóch dni wystawę zobaczyło tysiąc osób, to bardzo dobry wynik. Mamy bardzo dobrą recepcję w mediach – mówi Andrzej Szczerski, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, a także kurator londyńskiej wystawy.
Obiekty prezentowane dotychczas na ekspozycji „Polskie style narodowe (1890-1918)”: Portret Stanisława Witkiewicza autorstwa Jacka Malczewskiego, suknia w stylu zakopiańskim zaprojektowana przez Marię Łabęcką, krzesło z kompletu mebli do pokoju Żeleńskich autorstwa Stanisława Wyspiańskiego oraz serwis w stylu zakopiańskim projektu Stanisława Witkiewicza, które można było oglądać w Muzeum Narodowym w Krakowie, są obecnie eksponowane w Londynie.
Kuratorzy wystawy skupili się na czołowym przedstawicielu ruchu Młodej Polski Stanisławie Wyspiańskim (1869–1907) – polskim „odpowiedniku” Williama Morrisa, ponieważ obu artystów łączyło silne przekonanie o równości sztuk pięknych i zdobniczych. Dla obu twórców-reformatorów historia i natura były tematami kluczowymi, o czym świadczą prace prezentowane na wystawie, m.in. „Bratki”, „Nasturcje” i „Róże” Wyspiańskiego (1897) – projekty malowideł ściennych z powtarzającymi się wzorami kwiatowymi na tle geometrycznej kratki, kojarzące się z projektami tapet Morrisa.
Tak jak William Morris, Wyspiański był wszechstronnym artystą, projektantem i rzemieślnikiem, a jego szeroki dorobek obejmował ornamentalne wzory, scenografie teatralne, tkaniny, meble, witraże, sztukę drukarską i projekty książek oraz wystrój wnętrz – wszystko to zostało ukazane na wystawie.
Na wystawie będzie można również podziwiać obrazy i ilustracje Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, które do tej pory były zapomniane, przyćmione przez jej dorobek literacki.
Ruch Młodej Polski dał także początek stylowi zakopiańskiemu w architekturze i dekoracji wnętrz, opartemu na lokalnych tradycjach budowlanych, snycerskich i hafciarskich z Tatr.
Twórcą i głównym propagatorem stylu był Stanisław Witkiewicza jako przykłady jego twórczości zaprezentowane zostały projekt Willi Koliba oraz model architektoniczny najsłynniejszej budowli w tym stylu, Domu pod Jedlami, wykonany na Wystawę Wszechświatową w Paryżu w 1900 roku, w celu promocji stylu zakopiańskiego za granicą.
Sekcja tematyczna zamykająca wystawę ukaże prace Warsztatów Krakowskich (1913-1926), komercyjnego stowarzyszenia architektów, rzemieślników i twórców, którzy w swojej pracy dążyli do połączenia tradycyjnego rzemiosła z nowoczesnymi technikami.
- Pomysł, by pokazać wystawę w William Morris Gallery wydał mi się wyjątkowo trafiony, ponieważ jest to pokazanie jej w miejscu, gdzie rodził się Arts and Crafts Movement. Pokazujemy wartość i wyjatkowość polskiej sztuki z jednej strony, a z drugiej strony jej adekwatność do tego, co działo się w tym czasie w Wielkiej Brytanii i jej podobny poziom – wyjaśnia Andrzej Szczerski
Wystawa potrwa od 9 października 2021 do 30 stycznia 2022, wstęp wolny. W związku z ograniczeniami epidemiologicznymi Galeria zdecydowanie zaleca rezerwowanie bezpłatnych biletów z wyprzedzeniem przez internet, za pośrednictwem platformy Art Tickets.
Wystawie towarzyszy publikacja „Young Poland: The Polish Arts and Crafts Movement, 1890–1918”, pod redakcją Julii Griffin i Andrzeja Szczerskiego. Jest to pierwsza książka, która ukazuje Młodą Polskę jako Ruch Odnowy Sztuk i Rzemiosł, odchodząc od utartego schematu postrzegania jej jako odłamu secesji.