Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Moje miasto. Nie zmieniajmy parku krajobrazowego w autostradowy. Czas pomyśleć o piątej obwodnicy Krakowa

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Jednym z rozwiązań może być poprowadzenie obwodnicy autostradowej w tunelu pod Wisłą.
Jednym z rozwiązań może być poprowadzenie obwodnicy autostradowej w tunelu pod Wisłą.
W Krakowie szukają terenów pod budowę bloków. Władze miasta nie biorą pod uwagę zachodnich obrzeży miasta, bo to tereny zieleni, Bielańsko-Tyniecki Park Krajobrazowy. Tam jednak ma powstać nowy fragment autostrady i Trasa Pychowicka. Łącznie z obecną obwodnicą byłoby więc 7 pasów ruchu dla samochodów w każdym kierunku, czyli w sumie 14 w obie strony.

Nie dziwię się kierowcom z Krakowa i okolic, którzy oczekują nowych rozwiązań, takich by obwodnica autostradowa spełniała swoją rolę i pozwalała w miarę szybko ominąć miasto, a nie była miejscem do spędzania czasu w korkach. Stąd też odpowiedź Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i koncepcja rozbudowy obwodnicy o dodatkowy, trzeci pas ruchu.

Problem w tym, że akurat tam, gdzie mamy Park Krajobrazowy droga przebiega przez stopień wodny „Kościuszko” na Wiśle. Drogowcy przekonują, że tam trudno byłoby dobudować trzeci pas ruchu. Zaplanowano więc nowy fragment trzypasmowej obwodnicy.

W takiej sytuacji nie dziwię się okolicznym mieszkańcom, którzy mocno protestują przeciwko dewastacji zielonych terenów kosztem autostrady. Przypominają, że nieopodal w Przegorzałach ma przebiegać dwupasmowa Trasa Pychowicka planowana wraz z Trasą Zwierzyniecką jako domknięcie III obwodnicy Krakowa. A zostałaby jeszcze obecna dwupasmowa obwodnica autostradowa. Tak dużego natężenia ruchu nie byłoby nigdzie indziej, jak w rejonie Parku Krajobrazowego, w okolicy Lasu Wolskiego i Kopca Kościuszki. Nie mówiąc już o tym, że w tej części miasta planowana jest też Trasa Balicka przecinająca Dolinę Rudawy.

Ostatnie koncepcje przewidują, że Trasa Pychowicka ma przebiegać w tunelu, także pod Wisłą. To jednak i tak generowanie ruchu w tym rejonie. Do poprowadzenia nowego fragmentu obwodnicy autostradowej również pod Wisłą drogowcy nie są przekonani, nie za bardzo widzą takie rozwiązanie, choć w innych regionach nie było problemu przykładowo z budową tunelu drogowego pod dnem Świny w Świnoujściu, łączącym wyspy Uznam i Wolin, czy tunelu pod dnem Martwej Wisły w Gdańsku.

Wesoła czeka na zagospodarowanie.

Kraków. Co dalej z Wesołą? Radni oczekują efektów, aby na at...

Co można jeszcze wymyślić? Może udałoby się dodatkowe pasy poprowadzić na estakadzie nad istniejącą drogą przebiegającą przez stopień „Kościuszko”. Wtedy nie trzeba byłoby przeznaczać zielonych terenów pod asfalt.

A może trzeba zostawić wszystko w spokoju i zacząć myśleć o budowie piątej obwodnicy, ale nie samego Krakowa, tylko całej aglomeracji. Warto by cenny przyrodniczo teren w rejonie Bielan i Tyńca pozostał Parkiem Krajobrazowym, nie zamienił się w park autostradowy.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska